indsætte i database, med asp
Fra : Michael Stefansen

Dato : 09-11-03 22:12

Jeg er riemlig ny, i at udvikle i asp, men hvorfor virker
følgende kode ikke, når jeg ønsker at indsætte i databasen???

<%
if request("mode") = "OpretDeltager" then
strSQL = "Insert into deltagere (fodselsdato, stbnr, hundeforer,
hund, far, mor, deltagerI, katnr) values("

strSQL = strSQL & "'" & request.Form("fdag, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("stbnr, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("hf, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("hund, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("far, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("mor, ") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("prove") & "'"
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("katnr") & "'" & ")"

Conn.Execute(strSQL)
end if
%>
<h1>bruger er oprettet</h1>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 09-11-03 22:29

"Michael Stefansen" <msviborg@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> strSQL = "Insert into deltagere (fodselsdato, stbnr, hundeforer,
> hund, far, mor, deltagerI, katnr) values("

Prøv at udskrive din strSQL og send den med koden, så er det lettere at
hjælpe dig.

<% response.write strSQL %>
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-03 23:03

Michael Stefansen escribió / skrev

> [...]
> hund, far, mor, deltagerI, katnr) values("
>
> strSQL = strSQL & "'" & request.Form("fdag, ") & "'"

fordi dit commategnadskillelse skal være udenfor request.form objektet -
altså:
strSQL = strSQL & "'" & request.Form("fdag") & "', "

desuden mangler du komma adskillelse efter request.Form("prove")
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Stefansen

Dato : 10-11-03 11:53

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> strSQL = strSQL & "'" & request.Form("fdag") & "', "
>
> desuden mangler du komma adskillelse efter request.Form("prove")

Hej Lars!!!

Tusind tak for hjælpen, nu har koden da, i det mindste kontakt til
databasen, men den skriver bare ikke noget i databasen, posterne i
databasen, hvor mine indtastninger skulle ha stået, er tomme. Den opretter
en post, men den er tom..

Kand er fejl i min oprettelse af formene??? jeg har gjort følgende:

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input type="text" name="fdag"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input type="text" name"stbnr"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="hf" type="text"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="hund" type="text"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="far" type="text"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="mor" type="text"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="prove" type="text"></form>

<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input name="katnr" type="text"></form>

</a>

Håber du kan hjælpe mig, så det kommer til at virke!!!
På forhånd tak for hjælpen!!!

Venlig hilsen Michael

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-11-03 12:04

"Michael Stefansen" <msviborg@yahoo.com> escribió

> [...]
opretter
> en post, men den er tom..
>
> Kand er fejl i min oprettelse af formene??? jeg har gjort følgende:

Ja!

> <form action="opret_deltager.asp" method="post">
> <input type="text" name="fdag"></form>
>
> <form action="opret_deltager.asp" method="post">
> <input type="text" name"stbnr"></form>

Du skal ikke have et form element for hver input, hvis du har:
<form action="opret_deltager.asp" method="post">
<input type="text" name="fdag">
<input type="text" name"stbnr">
<input name="hf" type="text">
</form>

Virker det nok noget bedre. Under alle omstændighedr, hvis ikke det
er det der er løsningen, bliver vi nød til at se hvad strSQL
indeholder lige før du udfører Conn.Execute(strSQL), hvilket vil sige
at du kan skrive response.write(strSQL) lige før Conn.Execute(strSQL)
og således få din SQL streng serveret. Hvis du sender os denne streng
er det en del nemmere at finde problemet
> </a>

hmm, skal dette forstås som om du bruger ette link til at komme frem
til opret_deltager.asp istedet for at bruge en <input type="submit">
til at sende formularen?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Stefansen

Dato : 10-11-03 12:15

> [...]
>
> hmm, skal dette forstås som om du bruger ette link til at komme frem
> til opret_deltager.asp istedet for at bruge en <input type="submit">

Jeg har en "mode" i mit script, der hedder OpretDeltager, som
indeholder den strSQL, som jeg beskrev for dig...
Når jeg afvikler min strSQl og udskriver den, kommer der følgende
sætning:
Insert into deltagere (fodselsdato, stbnr, hundeforer, hund, far, mor,
deltagerI, katnr) values('', '', '', '', '', '', '', '')

Håber det hjælper!!!

Venlig hilsen michael

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-11-03 12:25

"Michael Stefansen" <msviborg@yahoo.com> escribió

> Jeg har en "mode" i mit script, der hedder OpretDeltager, som
> indeholder den strSQL, som jeg beskrev for dig...

Problemet er at vhis du bruger et <a href=""> til at nå frem til
siden opret_Deltager, indsendes der ikke de data der er blevet
indtastet i formularen.

> [...]
mor,
> deltagerI, katnr) values('', '', '', '', '', '', '', '')

Som du kan se er der ingen værdier der bliver overført til siden,
hvilket for mig til at antage at du slet ikke sender formen ind, men
blot linker til siden, Prøv at lave din formular som følgende:

<form action="opret_deltager.asp?mode=OpretDeltager" method="post">
<input type="text" name="fdag"><br>
<input type="text" name"stbnr"><br>
<input name="hf" type="text"><br>
...indsæt selv resten af dine felter her...
<input type="submit" value="Opret brugeren">
</form>

og fjern linien der siger:

Så skulle du være kommet et godt stykke videre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Stefansen

Dato : 10-11-03 12:40

> [...]
> </form>
>

> og fjern linien der siger:
>
> Så skulle du være kommet et godt stykke videre.

Tusind tak for hjælpen Lars, nu virker det, men det er jo begynderfejl
som man lærer hen ad vejen, forhåbentlig...

Men mange tak...

venlig hilsen Michael

Fra : Michael Stefansen

Dato : 10-11-03 13:02

Hej Igen...

Nu virker det, med at indsætte i databasen med de oplysninger jeg har
tastet ind.
Men når jeg ændrer noget på layoutet, på siden med formularen, skriver
de samme oplysninger ind i databasen, når jeg opdaterer på nettet. Det
virker som om, den gemmer oplysningerne i en eller anden variabel, som
så bliver udført, hvis jeg opdaterer på nettet, selvom jeg ikke har
trykket på knappen "Opret deltager". Kan du fortælle mig, hvad jeg
skal gøre, for at dette ikke sker????

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-11-03 14:24

"Michael Stefansen" <msviborg@yahoo.com> escribió en el mensaje
> [...]
> så bliver udført, hvis jeg opdaterer på nettet, selvom jeg ikke har
> trykket på knappen "Opret deltager". Kan du fortælle mig, hvad jeg

Du skal vel egentlig bare reloade siden - eventuelt holde shift
knappen i bund i det øjeblik du reloader, så skulle den gerne hente
data fra serveren.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-11-03 23:42

On Sun, 9 Nov 2003 21:11:42 +0000 (UTC), Michael Stefansen
<msviborg@yahoo.com> wrote:

>Jeg er riemlig ny, i at udvikle i asp, men hvorfor virker
>følgende kode ikke, når jeg ønsker at indsætte i databasen???

Gør den da ikke det?
Hint: *Hvordan* virker den ikke?
Giver den en fejlmeddelelelse? Hvilken?
Hvad er den resulterende SQL-streng?

Kig evt. her:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>

<snip>
>strSQL = strSQL & "'" & request.Form("fdag, ") & "'"

Jeg ville nok kigge lidt nærmere på, om kommaet står rigtigt - men giv
os nogle flere oplysninger, så er der større chancve for fornuftige
svar.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Stefansen

Dato : 10-11-03 13:09

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Jeg ville nok kigge lidt nærmere på, om kommaet står rigtigt - men giv
> os nogle flere oplysninger, så er der større chancve for fornuftige

Jeg har fundet ud af det, det var bland andet noget med kommaer og
hvordan jeg havde lavet min formular... Derudover var der noget galt med
den måde, hvorpå jeg tilgik de data der stod i formularen...

Men tak for hjælpen alligevel

Venlig hilsen Michael