Lidt voldsom
Fra : Louise Viborg

Dato : 09-11-03 14:17

Jeg bliver nødt til at få lidt gode råd.
Er det muligt at lærer en 2 årige hund at "gå hen og lægge sig" i en
kurv eller tæppe eæer lign.?
Vores dejlige Golden Retriever tror at han skal stå lige op og ned af
sofaen når vi sidder og ser tv eller lignende, og det kan godt være
lidt belastende i længden. Vi har prøvet amnge forskellige ting, bl.a.
også at ignorere ham, men så går han bare op i sofaen istedet for, og
så er det svært at ingorere ham

Noget andet er når vi får gæster. Da vi fik ham var han også meget
voldsom når vi kom hjem, men det ha vi lært ham at styrer, og det er
rigtig dejligt Men når vi får gæster og bumler han rundt og gør og
hopper op og banker ind i folk. Det er simpelthen umuligt for vores
gæster at ingorere ham når han gør sådan. Sidder vores gæster i sofaen
stormer han rundt i stuen, op over sofa og gæster og ned igen og
vælter kaffekopper på sofabordet, og det er et værre hyr.
Nytårsaften skal vi have mange gæster på besøg, og jeg aner virkelig
ikke hvordan jeg skal få det til at fungere med vores hund og så mange
mennesker.
Hvad kan vi gøre for at gøre det bedre både for ham og os?

Mvh. Louise

Fra : Holm

Dato : 09-11-03 14:50

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bliver nødt til at få lidt gode råd.
> Er det muligt at lærer en 2 årige hund at "gå hen og lægge sig" i en
> kurv eller tæppe eæer lign.?

Hej Louise.
Ja I kan godt lære ham at ligge i kurven.
Gør kurven til det dejligste sted i verden , der hvor man får belønning for
at være !
Træn hver dag , giv ham godbidder og ros , og kæl ham meget roligt og
langsomt på brystet , det virker beroligende!

(klip)

> [...]
> mennesker.
> Hvad kan vi gøre for at gøre det bedre både for ham og os?

Send ham i pension !! ( Nej det er bare en joke ).

Jammen I træner med ham fra nu og til nytår ( og videre bagefter )...træn
lydighed med masser af ros og langsom massage .
Jeg har set meget aktive/stressede hunde falde fuldstændig til ro via
massage .
Optræd selv roligt , snak med ham ligeså stille , giv gode belønninger når
han gør som I ønsker , og ignorer ham eller irettesæt ham når det modsatte
sker.

Lad ham evt komme ud på arbejde nytårsafens dag.
I skal lade ham blive træt i "hovedet" giv ham opgaver han skal løse , feks
spor arbejde og lydigheds øvelser...(træner I egentlig med ham ? )...måske
er det dét han mangler , opgaver ?
Prøv jer lidt frem , men gør tingene i et meget roligt tempo , jeg fornemmer
meget at I har en hund der let stresses , så derfor er det ekstra vigtigt at
I selv er rolige.

Held og lykke. ;0))

Hilsen Holm

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-11-03 18:17

On Sun, 9 Nov 2003 14:50:28 +0100, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>Træn hver dag , giv ham godbidder og ros , og kæl ham meget roligt og
>langsomt på brystet , det virker beroligende!

L: Det lyder godt, Det vil vi gå igang med så

> [...]
>spor arbejde og lydigheds øvelser...(træner I egentlig med ham ? )...måske

L: Ja, jeg træner med ham, men ikke hver dag og for det meste er det
kun ude i haven. Når vi er ude på ture kan han ikke overskue det.

>Prøv jer lidt frem , men gør tingene i et meget roligt tempo , jeg fornemmer
>meget at I har en hund der let stresses , så derfor er det ekstra vigtigt at
>I selv er rolige.

L: Ja, han bliver meget nemt stresset. Hvorfor ved jeg ikke, for vi
har ikke haft ham fra hvalp. Men uanset hvor rolige vi er, så bliver
han meget nemt kørt op alligevel. Bare man roser ham i et stille og
roligt toneleje, kører han sig selv fuldstændig op.

Mvh. Louise

Fra : Holm

Dato : 09-11-03 19:16

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse

(Klip)

> L: Ja, jeg træner med ham, men ikke hver dag og for det meste er det
> kun ude i haven. Når vi er ude på ture kan han ikke overskue det.

>H: Hvad mener du med at han ikke kan overskue det ?
Bliver han for ustyrlig /vild og er han ukoncentreret ?
Her vil jeg foreslå at I ikke giver ham mad , den dag I træner med
ham...sult ham lidt , og prøv så at se om godbidder ikke kan fange hans
opmærksomhed når I går tur.
Hav godbidden i højre hånd , løft den lidt opad mod dit ansigt og tal roligt
til hunden , bed den om at sætte sig , og beløn ham straks !
Øv dette flere gange i løbet af turen , og se om der kommer fremskridt ( jeg
tror det , men lad ham sulte en smule , og husk at belønninger i form af
godbidder skal være virkelig lækre..pølser eller lign. )

(Klip)

> L: Ja, han bliver meget nemt stresset. Hvorfor ved jeg ikke, for vi
> har ikke haft ham fra hvalp.

>H :( det forklarer lidt)
Hvor gammel er han nu ?
Hvornår fik I ham ?

Jeg er meget optaget af adfærd , så derfor alle mine spørgsmål

Jeg tror sagtens I kan få en god hund ud af ham , han skal bare hjælpes lidt
mere !

Hilsen Holm

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-11-03 20:16

On Sun, 9 Nov 2003 19:15:52 +0100, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

>Bliver han for ustyrlig /vild og er han ukoncentreret ?

L: Nej, han er ikke ustyrlig, han er bare ukoncenteret og synes
omgivelserne er meget mere spændende. S¨det er svært at fange hans
opmærksomhed. I haven er det meget nemmere. Det er ligesom om der ve
dhan at han er hjemme, og så er han lidt nemmere at få kontakt til.
Men det er kun ude i haven. Inde i huset er han helt ukoncentreret
også.

> [...]
>tror det , men lad ham sulte en smule , og husk at belønninger i form af
>godbidder skal være virkelig lækre..pølser eller lign. )

L: Det vil jeg da prøve!

> Hvor gammel er han nu ?

L: Han blev 2 år i august.

>Hvornår fik I ham ?

L: Vi fik ham i marts måned, så der har han været 1½ år.
Han var også helt rund på gulvet derude, men de sagde at det var bare
pga alt det nye der var sket for ham den dag (vi købte ham samme dag
som han kom ind) for normalt var han en rolig hund derhjemme, havde
habs tidligere ejere sagt. Men han har stort set været sådan siden....

>Jeg tror sagtens I kan få en god hund ud af ham , han skal bare hjælpes lidt
>mere !

L: Jamen han er en god hund, og meget glad. Vi er ogås kommet langt
med træningen siden vi fik ham. Der er bare det med gæsterne jeg
stadig ikke kan se en løsning på. Det er synd for ham at vores gæster
ikke vil snakke med ham og synes han er irriterende.

Mvh. Louise

Fra : Kurt

Dato : 09-11-03 17:37

Hej Louise

Selvfølgelig kan han lære at gå hen og lægge sig på sin plads.
Der er mange, der bruger godbidder som belønning.
Hvis man bruger belønning, skal man bruge den korrekt, ellers kan hunden
misforstå hvad den får belønningen for, og det kan have uheldige
konsekvenser, som ikke var hensigten.
( snak med din hundeinstruktør om dette).

En hund ved ikke automatisk hvad den ikke må, den skal lære hvad den må og
ikke må.

Vedrørende den voldsomme adfærd når der kommer gæster, så bed hunden om at
sitte og den skal blive siddende ( det er jo en del af kommandoen). så kan
gæsterne hilse roligt på hunden (hvis de har lyst).
Det er Jer, og ikke hunden der bestemmer.

Hunden er altid nederst i hierakiet, den må aldrig have en anden plads.

Her er nogle spørgsmål jeg kunne tænke mig svar på:

- Bliver hunden stimuleret mentalt (sporing, søgning, være under kommando)?
- Da det er Golden... får den rørt sig?
- Bliver hunden forkælet (tolk spørgsmålet som du vil)?

Hvis I ikke har gået til træning med den, så er det en rigtig god idé.
Jeg har personligt kun gode erfaringer med DCH, men de fleste
hundeforeninger har gode, uddannede instruktører.

mvh.

Labrador-ejeren

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-11-03 18:24

On Sun, 9 Nov 2003 17:36:36 +0100, "Kurt" <A@ant.dk> wrote:

> [...]
>gæsterne hilse roligt på hunden (hvis de har lyst).
>Det er Jer, og ikke hunden der bestemmer.

L: Tro mig, det har vi gjort mange gange! Men ligeså snart en af os
røre på sig, så fiser han rundt igen. Han kan godt "plads" Bliv" men
når vi har gæster slår det helt klik for ham og så er han stort set
ikke til at få kontakt til. Min kæreste måtte engang bærer ham ud fra
stuen fordi han var ved at vælte det hele. Han gik skam ikke af selv
for han hørte simpelthen ikke hvad vi sagde.

>- Bliver hunden stimuleret mentalt (sporing, søgning, være under kommando)?

L: Han kan ikke sporing og søgning. Men jo han bliver trænet nogle
gange om ugen.

>- Da det er Golden... får den rørt sig?

L: Han får rørt sig meget. Vi går mindst tur i en time hver dag, og
når vi er på arbejde har han 10.000 kvm han render rundt på + han
opholder sig det meste af dagen i haven som er 3 - 400 kvm.

>- Bliver hunden forkælet (tolk spørgsmålet som du vil)?

L: Ja, det kan jo tolkes på flere måder, men umiddelbart vil jeg sige
nej, det gør han ikke.

>Hvis I ikke har gået til træning med den, så er det en rigtig god idé.
>Jeg har personligt kun gode erfaringer med DCH, men de fleste
>hundeforeninger har gode, uddannede instruktører.

L: Ja, vi gik til træning lige da vi fik ham, men det var ikke lige en
træner jeg brød mig om, så vi stoppede igen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 09:54

> [...]

>- Da det er Golden... får den rørt sig?
>- Bliver hunden forkælet (tolk spørgsmålet som du vil)?

Nu er det jo ikke mig du spørger, men jeg kunne godt tænke mig at vide
hvad du vil udlede af de tre spørgsmål, hvis jeg fortæller dig at jeg
har to lab-drenge, som også er lidt voldsomme når der kommer gæster,
og jeg kan svare klart ja, til alle tre spørgsmål...

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Firstname Lastname

Dato : 11-11-03 17:24

Louise Viborg wrote:
> Hvad kan vi gøre for at gøre det bedre både for ham og os?
Hejsa

Jeg har det samme problem. Når vi får gæster så giver vi hunden snor på i
starten. Så kan gæsterne selv bestemme om de vil hilse på hunden. Så undgår
man at gæsterne bliver bange for hunden hvis den hopper op. Normalt er
vores hund "faldet ned" efter 5-10 minutter så kan vi tage snoren af ham
igen.
Nogen gange går vi også en tur med hunden lige inden gæsterne kommer og
bliver væk indtil de er kommet. Den virker godt med vores hund.
Det kan også hjælpe at tage hunden med ind i et andet rum indtil gæsterne er
kommet på plads i stuen.

Jeg kan også varmt anbefale at gå spor, det hjælper meget mod stress.

Fra : Firstname Lastname

Dato : 11-11-03 17:35

Hejsa

Jeg glemte lige en ting. På lang sigt kan du jo træne "at få gæster" med din
hund. Få nogle (hunde)venner til at komme på besøg og sørg for at hunde
slapper af. I starten kan du have hunde i snor og senere kan den så være
fri. Det vigtigt dine statister er hundevenlige og opfører sig stille og
roligt.

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-11-03 17:43

Desværre er vores hund MEGET svær at gøre træt...for ikke at sige, det
er næsten umuligt.
Vi har også prøvet lukke ham ud i haven og lukke ham ind ½ times tid
efter gæsterne var kommet, men så stormer han bar eind og vælter det
hele alligevel. Så det hjælper desværre helle rikke

Mvh. Louise

Fra : Firstname Lastname

Dato : 12-11-03 13:58

Louise Viborg wrote:

> [...]
> efter gæsterne var kommet, men så stormer han bar eind og vælter det
> hele alligevel. Så det hjælper desværre helle rikke
Du skal sørge for han bliver træt i hovedet, det hjælper ikke at løbe en
tur. Det bedste er at gå spor med ham.

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-11-03 14:24

On Wed, 12 Nov 2003 13:58:26 +0100, Firstname Lastname
<name@company.com> wrote:

Det bedste er at gå spor med ham.

Hvordan gør man det?

Mvh. Louise

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-11-03 14:48

Køb evt sporhundens ABC af Manfred Muller

/Peter

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 12-11-03 18:56

On Wed, 12 Nov 2003 14:48:08 +0100, "Peter Andersen"
<baloonews@hotmail.com> wrote:

>Køb evt sporhundens ABC af Manfred Muller
>
>/Peter

hmmm......jeg tror det er meget svært at lære at gå spor med sin hund
på egen hånd. Jeg vil anbefale at finde et hundetræningshold hvor man
har spor med i programmet.

Mvh
Søren

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 10:10

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> On Wed, 12 Nov 2003 13:58:26 +0100, Firstname Lastname
> [...]

Du kan starte med at aldrig fodre ham i en skål. Ud på græsplænen med det,
spredt godt så han skal bruge ½ time på at arbejde for føden. Samtidig kan
du gå med og sige "søge" - og rose ham når han finder en bid. Det skal du
ikke blive ved med i fodringssituationen, men så lærer han ordet.

Du kan så begynde med at gemme godbidder rundt omkring, sige "søge" og rose
når han finder dem. Når jeg siger det til mine hunde begynder de straks med
næsen i jorden at cirkle rundt og lyde som damplokomotiver!

Næste trin er at lægge spor - her kan du også bruge hans mad. Start med et
lige spor, vinden skal være i ryggen. Læg et område med spredte guffer, hvor
du har trampet godt rundt, ud fra det, med vinden i ryggen går du så et spor
hvor du lægger guffer med små mellemrum. Sporet skal foregå i snor, hunden
skal lære ikke at styrte afsted, men roligt koncentrere sig om duften. Evt.
læg det et par timer inden du skal træne på et sted der ikke bliver
forstyrret, så hænger duften ikke i luften og tvinger hunden til at bruge
næsen helt nede ved jorden.

Grunden til at det ikke må blæse sidelæns ind på sporet er, at så går hunden
og søger et par meter ved siden af, fordi duften blæser derhen.

Start med et kort, lige spor - og gør det længere og længere, når han er
rigtig dygtig kan du lave bøj på, du kan tage saften fra en dåse fiskeboller
og dryppe sporet med - du behøver ikke ret meget, det er kraftigt, og så en
belønning i slutningen, så hunden ved det er færdigt. Eller slæbe et stykke
rå lever. Det spor skal ligge ret længe, ellers løber de 500 meter på 10
sekunder, og så er den øvelse færdig Du kan snildt lægge det om morgenen
og gå om aftenen.

Hvis du er god til at kaste kan du også tage pølsebidder og kyle dem ind i
en mark med højt græs så de er spredt. Så har hunden ikke dit fodspor at gå
på, men skal finde bidderne ved at cirkle rundt og søge. Senere kan du bruge
genstande. Han skal ikke være til stede når du smider pølserne.

Kanongod leg til at få en afslappet hund.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 13-11-03 15:44

Hej Pia!
Tusind tak for det brugbare svar! Det lyder meget spændende

Mvh. Louise