xmlhttp, ASP og æøå
Fra : Dennis Sjøbeck

Dato : 09-11-03 14:23

Jeg sidder og leger lidt med at hente noget information fra nogle andre
sider ved brug af xmlhttp.

Mit problem er at når teksten skal skrives ud eller jeg skal redigere i den
(.ASP) så får jeg ikke æ,ø og å med ?

Se et eksempel her... http://www.golfforum.dk/filecrawler/default.asp

Output har udskiftet æ,ø og å med "?" plus slettet nogle tegn. Jeg har
prøvet (uden held) at...

- tilføje noget: xmlhttp.SetRequestHeader.
- server HTML encode
- <META HTTP-EQUIV="Content-Type"CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

Her har jeg givet op - jeg håber der er nogle derude som kan hjælpe ?

- På forhånd tak :)

Mvh Dennis

http://www.sjoebeck.dk
dennis@sjoebeck.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-11-03 17:52

Dennis Sjøbeck wrote :

> [...]
> charset=ISO-8859-1">
>
> Her har jeg givet op - jeg håber der er nogle derude som kan hjælpe ?

Du skal gemme din ASP-fil i det format MSXML forventer data kommer i - dvs
UTF-8. Hvis du i fx notepad åbner din ASP-fil og gemmer den som UTF-8, så
vil det virke som du ønsker det.

Hvis du ønsker det, så skal jeg gerne give dig en mere teknisk forklaring,
men dette burde være nok til, at du kan komme videre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Dennis Sjøbeck

Dato : 10-11-03 14:07

Hejsa Jesper...

Tak, for dit svar, men det var ikke helt nok !

Jeg håber du vil hjælpe mig lidt mere ?

"Du skal gemme din ASP-fil i det format MSXML forventer data kommer i - dvs
UTF-8. Hvis du i fx notepad åbner din ASP-fil og gemmer den som UTF-8, så
vil det virke som du ønsker det."

Jeg har prøvet at gemme den som utf-8 i notepad, som du skrev og lagt den op
på serveren igen, men uden bedre resultat.

Jeg har prøvet at skrive output til en .txt fil, så browseren ikke ville
ødelægge det - hjalp heller ikke ?

Jeg har prøvet forskellige charsets i Session.CodePage=65001, men uden
held - på siden kan du nu se resultatet.

- Jeg har på fornemmelsen at det kun er en enkelt linie jeg mangler et eller
andet sted ?

Mvh Dennis Sjøbeck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 14:16

Dennis Sjøbeck wrote :

> [...]
>
> Jeg har prøvet at gemme den som utf-8 i notepad, som du skrev og lagt
> den op på serveren igen, men uden bedre resultat.

Du skal gemme filen, som _serverer_ data til dig som UTF-8 - ikke den
fil, der _henter_ data.

> [...]
> held - på siden kan du nu se resultatet.
>
> - Jeg har på fornemmelsen at det kun er en enkelt linie jeg mangler et

Jeg har lavet en lille test på http://asp.stocholm.dk/xmlhttp/, som du
kan kigge på. Umiddelbart vil jeg tro, at "fejlen" ligger ved netcoders,
da de serverer tegnene i et andet format end MSXML forventer det. På den
anden side kan det jo være, fordi de ikke ønsker, at folk bare sådan
umiddelbart kan bruge deres artikler på egne sites :)

Fra : Dennis Sjøbeck

Dato : 10-11-03 15:11

Hej Jesper

Tak, for din tålmodighed...

Jeg viser dig lige min kode, for jeg forstår godt dit svar, men jeg kan
stadig ikke få det til at fungere ? jeg har prøvet at gemme den i alle de
formater notepad tillader... æ,ø og å skifter til forskellige andre karakter
!

Jeg har prøvet forskille chsets i linien og udkommenteret den:
xmlhttp.SetRequestHeader "Content-type", "text/html;
charset=ISO-8859-1"

--------------------- kode start -------------------

<% @ Language="VBScript" %>

<%

'Session.CodePage=1252
Response.Write("Session.CodePage = " & Session.CodePage & " ... danske
bogstaver: æ - ø - å<br><br>")

if (Request.ServerVariables("Content_Length") > 0) AND (session("ok"))
then

session("ok") = false

url = request.form("url")

set xmlhttp = server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")
'set xmlhttp = server.CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP.4.0")

xmlhttp.open "GET", url, false
xmlhttp.SetRequestHeader "Content-type", "text/html;
charset=ISO-8859-1"
'xmlhttp.async=false
xmlhttp.send ""

pagesource = xmlhttp.responseText
response.write pagesource

else

session("ok") = true

%>

<head>
<title>...xml test...</title>

</head>
<form action="default.asp" method="post" name="action">

value="http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=259
&tech_id=1"><br><br>
starttext: <input type="text" name="start" size="40" value="<!-- article
parsing started -->"><br>
sluttext: <input type="text" name="slut" size="40" value="<!-- article
parsing ended -->"><br><br>
<input type="submit" value="submit" name="action"></p>
</form>

<% end if %>

--------------------- kode slut -------------------

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 15:28

Dennis Sjøbeck wrote :

> [...]
> stadig ikke få det til at fungere ? jeg har prøvet at gemme den i alle
> de formater notepad tillader... æ,ø og å skifter til forskellige andre

Fangede du min pointe om, at hvis netcoders ikke "gør det på den rigtige
måde", så er du busted? Problemet ligger så vidt jeg kan forstå i, at
XMLHTTP forventer, at de bytes den henter er i UTF8-format. Men hvis ikke
netcoders har lavet det, så det rent faktisk er tilfældet, så kender jeg
ikke til nogen måde at "omdanne" data på (i hvert fald ikke i ASP.Old -
det kan sikkert lade sig gøre i ASP.Net).

> Jeg har prøvet forskille chsets i linien og udkommenteret den:
> xmlhttp.SetRequestHeader "Content-type", "text/html;
> [...]

Fjern denne linie (ovenfor) - den gør mere skade end gavn.

> [...]
>
> xmlhttp.open "GET", url, false
> xmlhttp.SetRequestHeader "Content-type", "text/html;

Denne linie gør sikkert ikke, det du tror. Den sætter charset i det
reqquest du sender til serveren (netcoders). Dette bruger serveren til at
afgøre, hvordan den skal forstå, de data du sender til den med XMLHTTP.
Prøv at fjerne linien.

Prøv evt at lege lidt med de filer jeg har lagt ud på min test-side. De
kan give dig et fingerpeg om, hvad der er galt. Undlad i øvrigt at
behandle de store mængder data du henter pt. fra netcoders. Indtil du har
fundet ud af, hvordan det gøres, så kan det kun forvirre, at du henter så
store mængder data. Det er meget nemmere at overskue, hvis du kun henter
nogle enkelte linier ad gangen - som fx filerne på min server.

Prøv evt at hente kildekoden til den test jeg har lavet - der er ikke så
meget nonsense i den, så den er nok nemmere at overskue.

I øvrigt, det er anstrengende at læse dine indlæg, da du budciterer, dvs
du sletter ikke de dele af mit svar du ikke bruger, og du svarer
_ovenover_ hele mit indlæg. Prøv at gøre som jeg, dvs skriv _under_ den
det du svarer på og klik de ikke-relevante dele væk.

Se link nederst i <news:Xns942EB393AEAB9jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>

Fra : Dennis Sjøbeck

Dato : 10-11-03 15:57

Okay... lidt "Citatteknik" - vi prøver igen !

> [...]
> ikke til nogen måde at "omdanne" data på (i hvert fald ikke i ASP.Old -
> det kan sikkert lade sig gøre i ASP.Net).

Ja, jeg har forstået din pointe, men jeg troede stadig det var muligt at
"omdanne" outputet til forskellige char-sets. :(

Dvs. det er ikke alle sider man kan hente fra, men
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html gav heldigvis ingen problemer
med æ,ø og å (hehehe)

> du sletter ikke de dele af mit svar du ikke bruger, og du svarer
> _ovenover_ hele mit indlæg. Prøv at gøre som jeg, dvs skriv _under_ den
> det du svarer på og klik de ikke-relevante dele væk.

Bedre... ?

Tak, for hjælpen - jeg fik måske ikke løst mit problem, men er måske ikke så
"anstrengende" fremover i debatten ;)

Mvh Dennis Sjøbeck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 16:10

Dennis Sjøbeck wrote :

> "Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> wrote in message

> Ja, jeg har forstået din pointe, men jeg troede stadig det var muligt
> at "omdanne" outputet til forskellige char-sets. :(

Det kan godt være, at det er muligt - jeg ved blot ikke på stående fod,
hvordan.

> Dvs. det er ikke alle sider man kan hente fra, men
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html gav heldigvis ingen
> problemer med æ,ø og å (hehehe)

> Bedre... ?

meget :)

> Tak, for hjælpen - jeg fik måske ikke løst mit problem, men er måske
> ikke så "anstrengende" fremover i debatten ;)

Fino - held og lykke med det.