Mertekildegaard eller Märthekildegaard - S~
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-11-03 12:23

Er der nogen der ved noget om Mertekildegården, ikke bare hvordan
navnet staves men også lidt om dens forhistorie.

En gang må det have været et stort flot sted med masser af jord. Ved
nogen om det har været en slægtsgård, som gik i arv i mange
slægtsled i én familie? Hvor mange tønder land har den mon
været på i som storhedstid.

Med venlig hilsen

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-03 15:17

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]

> nogen om det har været en slægtsgård, som gik i arv i mange
> slægtsled i én familie? Hvor mange tønder land har den mon

Av av, - hvordan kunne jeg glemme at skrive at gården ligger ved
Orup, som ligger en halv snes km syd for Fakse. Tæt på Leestrup,
Vindbyholt og Roholte.

En venlig læser af indlæggene har dog oplyst mig om at der findes en
"Mertekilde" ovre i det vestlige af Sydsjælland. Den skulle være at
finde på Sønder-Jellinge Mark i Hyllested sogn (Sorø amt).

Nu bliver jeg jo faktisk endnu mere nysgerrig. For der er vel ikke to
kilder i Sydsjælland der hedder "Mertekilde", men hvorfor har en gård
helt ovre nær Feddet og Præstø Fjord mon fået navnet "Mertekildegaard",
hvis navnet refererer til den "Mertekilde", som er beliggende ovre på
vej mod Skælskør?

Jeg håber virkelig at nogen sidder inde med de kort som kan få kabalen
til at gå op.

Hilsen fra Ruth som vil være
meget glad for hver en lille oplysning.

~~~ * ~~~ * ~~~ * ~~~ * ~~~ *

Fra : Keld Andersen

Dato : 10-11-03 17:21

På LASA's hjemmeside www.lasa.dk kan man læse om helligkilder i Storstrøms
Amt. LASA står for Lokalhistoriske Arkiver i Storstrøms Amt. Man kan klikke
sig fremtil et kort, som også kan findes direkte på
http://www.aabne-samlinger.dk/lasa/helligkilder/oversigt-oestsj.htm . Når
man på dette kort klikker på den blå plet lige nord for Vindbyholt, kommer
denne tekst frem:

"Fru Merthes kilde, Roholte. Sted: Vest for vejen Fakse-Præstø, mellem Orup
og Vindebyholt i en skov- og kratbevokset dal eller kløft, hvor Orup bæk har
sit løb, findes kilden med udspring mellem nogle meget store sten på en
stejl skråning ned til bækken.
Historie: Kilden er opkaldt efter Merete Sophie Urne, datter af Axel Urne på
Åsmarke (Knuthenborg), og hun var gift med oberstløjtnant Rabe v. Schildern,
Lindersvold. Efter hans død i 1680 styrede fru Merete med fast hånd godset i
24 år og udvidede det betydeligt ved køb og mageskifte. Det fortælles at
vandet var rustrødt, og at fru Merete af og til badede i kilden."

Gården har altså fået navn efter kilden.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23(snabel-a)mail.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-03 20:41

"Keld Andersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> man på dette kort klikker på den blå plet lige nord for Vindbyholt, kommer

Ih, det er spændende ...

> [...]
har
> sit løb, findes kilden med udspring mellem nogle meget store sten på en

Lyder som et dejligt sted .

> [...]

> vandet var rustrødt, og at fru Merete af og til badede i kilden."
>
> Gården har altså fået navn efter kilden.

Det var vel nok nogle fine oplysninger. Så ER der altså tale om 2 kilder som
hedder Mertekilde. Og man kan forstå at gården så ikke ligger langt fra
kilden.
Det var da interessant med oprindelsen til kildens navn.

Jeg siger sandelig mange tak.

Venlig hilsen Ruth