Helt ned på det mest grundlæggende
Fra : Kate

Dato : 09-11-03 11:54

Hej

Jeg er ved at læse Introduktion til Datakommunikation og sidder med et
spørgsmål der går på logiske adresser. Nu er mit problem bare at jeg
kan simpelthen ikke finde ud af hvad der menes med en logisk adresse.
Er der "bare" MAC-adressen eller....?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Bamse

Dato : 09-11-03 12:01

Hvis en CPU eksempelvis har 16 adresseben A00-A15 kan den skrive til eller
læse fra 2^16 adresser. Disse
adresser kaldes for "logiske adresser".
..

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 12:55

Bamse skrev:

>Hvis en CPU eksempelvis har 16 adresseben A00-A15 kan den skrive til eller
>læse fra 2^16 adresser. Disse
>adresser kaldes for "logiske adresser".

Sprang du ordet "netværk" over i spørgsmålet?

Dit svar ramte i hvert fald ret meget ved siden af. De adresser
du snakker om, er fysiske.

--
Bertel

Fra : Bamse

Dato : 09-11-03 16:31

>Dit svar ramte i hvert fald ret meget ved siden af. De adresser
>du snakker om, er fysiske.
-----------------------------

Nej, de adresser er logiske og udgør et adresserum indenfor hvilket man kan
afbilde perifære enheder og hukommelse osv.

---

Fra : Bamse

Dato : 09-11-03 16:33

> Sprang du ordet "netværk" over i spørgsmålet?

Ja, jeg læser hurtigt....og nogle gange FOR hurtigt Men det jeg sagde er
stadigvæk sandt...

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 12:57

Kate skrev:

>Jeg er ved at læse Introduktion til Datakommunikation og sidder med et
>spørgsmål der går på logiske adresser. Nu er mit problem bare at jeg
>kan simpelthen ikke finde ud af hvad der menes med en logisk adresse.

Jeg synes ikke jeg kan huske det begreb. Har du et eksempel?

--
Bertel

Fra : Kate

Dato : 09-11-03 14:04

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Jeg synes ikke jeg kan huske det begreb. Har du et eksempel?

Ja, jeg skal scare på om nedenstående spørgsmål er sandt eller falsk

"En logisk adresse kan routes mellem diverse netværk"

I stedet for at gætte, der er jo 50% chance, så ville jeg gerne forstå
hvad en logisk adresse egentligt er. Jeg har gennemtrawlet bogen, som
er Introduktion til Datakommunikation, uden at finde noget jeg helt
føler hjælper mig.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 09-11-03 14:24

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål der går på logiske adresser. Nu er mit problem bare at jeg
> kan simpelthen ikke finde ud af hvad der menes med en logisk adresse.

<Klip>

Hej
mit gæt er at den logiske adresse er netværksadressen og den fysiske er
hardwareadressen (MAC-adressen). Den logiske kan så f.eks. være en IP, ATM
eller anden rutbar adresse.

Mvh

Leif

Fra : Kate

Dato : 09-11-03 14:54

"Leif Poulsen" <removeleif@fakse.bynet.dk> wrote in

> Den logiske kan så f.eks. være en IP, ATM
> eller anden rutbar adresse.

Tak, der synes at være enighed om at den logiske adresse er f.eks. en
IP. Jeg var usikker fordi det står lidt knudret i bogen, eller også er
det bare mig

Tak for hjælpen, det besvarer ihvet fald mit spørgsmål.

Fra : Socketd

Dato : 09-11-03 14:31

On 09 Nov 2003 10:54:02 GMT
Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>
> spørgsmål der går på logiske adresser. Nu er mit problem bare at jeg
> kan simpelthen ikke finde ud af hvad der menes med en logisk adresse.

Logisk adresse = IP

socketd