begynderspørgsmål..
Fra : sune vuorela

Dato : 09-11-03 02:03

hjesa!!

jeg har lige et par simple spørgsmål som ny linux(debian)bruger...

hvordan installerer man programmer downloaded som .bin-filer?

findes der en hurtig vejledning: sådan bruger du xemacs og gnus?
   jeg ved at emacs kan alt undtagen at hente cola, men alle
   de smarte funktioner må jeg lære med tiden. bare en simpel
   vejledning

har openoffices regneark funktioner som
   pivottabeller
   solver
   målsøgninig
   som kendes fra excel
   og hvad skal skirves i sources.list for at fa apt-get til at
   finde den?

og vil det være en god ide med det samme at opgradere til sarge?

det var lige mine første spørgsmål som snart en uge gammel
debianbruger...

men jeg tror jeg fortsætter som debianbruger i fremtiden...

--
Sune

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-11-03 02:21

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> findes der en hurtig vejledning: sådan bruger du xemacs og gnus?

Det eneste strengt nødvendige er at fortælle Gnus, hvilken newsserver
du vil bruge. Det gøres vha. en linje som denne i ~/.gnus

(setq gnus-select-method '(nntp "dtext.news.tele.dk"))

Fra : sune vuorela

Dato : 09-11-03 14:46

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Det eneste strengt nødvendige er at fortælle Gnus, hvilken newsserver
> du vil bruge. Det gøres vha. en linje som denne i ~/.gnus
>
> (setq gnus-select-method '(nntp "dtext.news.tele.dk"))

jep... det virkede.

og hvor henne s;tter jeg mailhost (jeg kan ikke lide mine messageIDs)

hvilken emacskommando svarer til dd i vim (den der sletter en hel linje)

og hvordan hopper man fra skrivemode til kommandomode?

- og findes der en global .bashrc-fil?

--
Sune - som haaber at dette virker

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-11-03 14:50

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> og hvor henne s;tter jeg mailhost (jeg kan ikke lide mine messageIDs)

(setq mail-host-address "blahblah.eksempel.dk")

> hvilken emacskommando svarer til dd i vim (den der sletter en hel linje)

C-k

> og hvordan hopper man fra skrivemode til kommandomode?

Det gør man ikke. Det er ikke VI. Vil du have din Emacs til at opføre
sig som vi, så bruge viper-mode.

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve wildlife -- pickle a squirrel today!

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-03 16:08

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> (setq mail-host-address "blahblah.eksempel.dk")

Saa nu har jeg sat den til 'noget' - hvad skal den egentlig
bruges til (udover at tilfoejes mesgID?

men det lader ikke til at virke... det er i ~/.gnus den skal skrives?

> Det gør man ikke. Det er ikke VI. Vil du have din Emacs til at opføre
> sig som vi, så bruge viper-mode.

Der maa vel vaere en maade at fortaelle emacs at nu re det en
kommnado man skriver

og hvordan saetter man den til automagisk at ombryde efter 72 tegn?

og hvad med at saette afsendernavn og email - det er noget jeg goer
manuelt hver gang

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-11-03 16:14

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> [ ... ]
> men det lader ikke til at virke... det er i ~/.gnus den skal skrives?

Jo. Husk at lade den genlæse din .gnus ('r' i *Group*-bufferen).

> Der maa vel vaere en maade at fortaelle emacs at nu re det en
> kommnado man skriver

Jo jo, 'M-x' hvis du vil kalde en LISP-funktion. Fx 'M-x goto-line'.

> og hvordan saetter man den til automagisk at ombryde efter 72 tegn?

Kig på autofill-mode. Jeg bruger:

(setq default-fill-column 70)
(add-hook 'mail-mode-hook 'turn-on-auto-fill)
(add-hook 'message-mode-hook 'turn-on-auto-fill)

I min .gnus.

> og hvad med at saette afsendernavn og email - det er noget jeg goer
> manuelt hver gang

Jeg bruger posting-styles, da jeg gerne vil have forskellige værdier
alt efter om jeg skriver mail, poster til usenet og hvem jeg skriver
mail til osv. Læs om posting-styles i manualen, men du kan fx bruge
noget i stil med:

(setq gnus-posting-styles
'(
(".*"
(name "Dit navn")
)
((message-news-p)
(address "dinemail@eksempel.dk")
)
((message-mail-p)
(address "dinandenemail@eksempel.dk"))))

--
Jacob - www.bunk.cc
You will become rich and famous unless you don't.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-03 17:23

Så lige at jeg var kommet til at maile i stedet.

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jo. Husk at lade den genlæse din .gnus ('r' i *Group*-bufferen).

jeg havde troet at det havde været tilstrækkeligt at genstarte gnus
og emacs - men det var det ikke.

> Jo jo, 'M-x' hvis du vil kalde en LISP-funktion. Fx 'M-x goto-line'.

det ka jeg ikke helt få til at virke...hvis jeg nu er ved at svare på
en besked - og jeg sil slette et par citatlinier med kommandoen C-k -
hvordan kommer jeg så til at kunne kalde den?

[automagisk ombrydning]
> Kig på autofill-mode. Jeg bruger:

det virker...

> Jeg bruger posting-styles,

lad os se em det virker...

--
Sune

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-03 23:35

> det ka jeg ikke helt få til at virke...hvis jeg nu er ved at svare på
> en besked - og jeg sil slette et par citatlinier med kommandoen C-k -
> hvordan kommer jeg så til at kunne kalde den?

Ku' I ikke bare ha sagt at C-k betød <ctrl>+k?

A- er <alt>+

hvilken tast svarer til M-

Når jeg nu har brugt et par kommandoer, så har veg svært ved at komme
til at skrive igen. jeg har ikke helt styr på hvilken tastekombination
det var jeg brugte, for jeg kan ikke rigtig genskabe prolemet...

--
Sune

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 09-11-03 17:15

Sune Vuorela wrote :

> men det lader ikke til at virke... det er i ~/.gnus den skal skrives?

Jeg har nu min opsætning i ~/.xemacs/custom.el men lige et råd fra een
xemacs/gnus amatør til en anden. Hver gang du laver en ændring som
virker så backup, det er så utroligt nemt at lave totalt ged i den.

Det er forresten næsten lykkes mig at få gnus til at tråde som jeg
vil. Når jeg åbner en gruppe er trådene kollapsede og de nyeste øverst,
men jeg kan ikke rigtig få den til at vise hele den aktive tråd.

Det virker kun delvist da nogle tråde faktisk bliver vist, mens andre
ikke, og jeg fatter ikke hvorfor. Nogen hints?
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-11-03 17:30

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Det virker kun delvist da nogle tråde faktisk bliver vist, mens
> andre ikke, og jeg fatter ikke hvorfor. Nogen hints?

Har du et eksempel på sådan en tråd (fx her fra gruppen)?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-11-03 23:37

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> Så lige at jeg var kommet til at maile i stedet.

Ikke til mig

> jeg havde troet at det havde været tilstrækkeligt at genstarte gnus
> og emacs - men det var det ikke.

Det er det også.

> det ka jeg ikke helt få til at virke...hvis jeg nu er ved at svare på
> en besked - og jeg sil slette et par citatlinier med kommandoen C-k -
> hvordan kommer jeg så til at kunne kalde den?

C-k betyder at du skal holde Control-tasten nede mens du trykker på
k. Du skal altså bare stille markøren på den linje du vil slette
resten af, holde Control-tasten nede og trykke på k. Vil du have modes
og have Emacs til at være vi-agtig, så skal du kigge på viper-mode.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is there life before breakfast?

Fra : sune vuorela

Dato : 10-11-03 00:24

En der kalder sig Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:

>Ikke til mig

ahva?

det fortæller den ellers at jeg har gjort... og jeg kom også i tanke
om at jeg havde skrevet R i stedet for F...

gad vide om det er fordi jeg ikke har angivet smtp-server i .gnus
endnu?

hedder den linje så

(setq gnus-select-method '(smtp "min udbyders smtpserver"))

--
Sune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-11-03 23:46

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> Ku' I ikke bare ha sagt at C-k betød <ctrl>+k?

Fordi C-k er Emacs-måden at skrive det på. Det ville du også have
vidst, hvis du havde læst en hvilken som helst introduktion til Emacs,
fx den indbyggede, som du får frem med 'C-h t'. Nu kender jeg ikke
XEmacs, men i GNU Emacs står det faktisk beskrevet i den buffer du får
frem når du starter Emacs.

> hvilken tast svarer til M-

Meta. På et almindeligt PC-tastatur er det normalt Alt. På den
Sun-ting jeg bruger på arbejdet og på studiet er der en rigtig
Meta-tast, som har et ruder-formet tegn, og sidder ved siden af
space.

> Når jeg nu har brugt et par kommandoer, så har veg svært ved at komme
> til at skrive igen. jeg har ikke helt styr på hvilken tastekombination
> det var jeg brugte, for jeg kan ikke rigtig genskabe prolemet...

Så kan vi andre jo også have lidt svært ved at gætte det. Hvis det er
fordi du er kommet til at trykke så du er "midt i et eller andet", så
kan du taste 'C-g', som er quit.

--
Jacob - www.bunk.cc
Most burning issues generate far more heat than light.

Fra : sune vuorela

Dato : 10-11-03 00:24

> [...]

>fx den indbyggede, som du får frem med 'C-h t'. Nu kender jeg ikke
>XEmacs, men i GNU Emacs står det faktisk beskrevet i den buffer du får

jeg havde udskrevet bogen Getting started with XEmacs fra xemacs
hjemmeside. Der kaster de sig bare lige ud i at forklare hvad man kan
med kommandoerne...

>Så kan vi andre jo også have lidt svært ved at gætte det. Hvis det er
>fordi du er kommet til at trykke så du er "midt i et eller andet", så
>kan du taste 'C-g', som er quit.

Det må jeg lige teste...

--
Sune

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-11-03 23:48

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> A- er <alt>+

Njah.

> hvilken tast svarer til M-

På et sædvanligt pc-tastatur svarer Meta-tasten (M-) til Alt-tasten --
du kan også bruge ESC.

På nogle tastaturer (fx Space Cadet) er der separate Alt (A-), Meta
(M-), Hyper (H-), Super (S-) m.fl. taster.

Prøv i øvrigt at tage den indbyggede mini-tutorial (tast C-h t), der
forklarer det med tasterne.

> Når jeg nu har brugt et par kommandoer, så har veg svært ved at komme
> til at skrive igen. jeg har ikke helt styr på hvilken tastekombination
> det var jeg brugte, for jeg kan ikke rigtig genskabe prolemet...

Hvis du taster 'C-h l' kan du altid se de seneste 100 tastetryk.

Fra : sune vuorela

Dato : 10-11-03 01:26

En der kalder sig Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

>På nogle tastaturer (fx Space Cadet) er der separate Alt (A-), Meta
>(M-), Hyper (H-), Super (S-) m.fl. taster.

sådan nogle må jeg også have.
jeg har de tre falske[1] taster på mit tastatur...

hvilke numre har de - og hvad skal jeg sætte dem lig med i min
..Xmodmap-fil[2]?

[1] disse med windåselogo + den ved siden af
[2] Det måtte jeg jo lære ret hurtigt hvis jeg ville have ææå på wit
dvoraktastatur

--
Sune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-11-03 11:03

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> ahva?

Jeg fik ikke nogen mail fra dig. Min mailadresse er gyldig.

> det fortæller den ellers at jeg har gjort... og jeg kom også i tanke
> om at jeg havde skrevet R i stedet for F...

Det svarer ganske rigtigt til at du skulle have sendt en mail i stedet
for at lave en follow-up. Vil du gerne have en advarsel om den slags,
så brug (hvis du bruger Oort gnus):

(setq gnus-confirm-mail-reply-to-news t)

Eller hvis du bruger en ældre gnus (det gør du vist, du kan jo
overveje at opgradere):

(defadvice gnus-summary-reply (around reply-in-news activate)
(interactive)
(when (or (not (or (gnus-news-group-p gnus-newsgroup-name)
(string-match "list\\\\." gnus-newsgroup-name)))
(y-or-n-p "Really reply privately to the author? "))
ad-do-it))

> gad vide om det er fordi jeg ikke har angivet smtp-server i .gnus
> endnu?

Meget muligt.

> hedder den linje så
>
> (setq gnus-select-method '(smtp "min udbyders smtpserver"))

Nej, du kan ikke "vælge" artikler fra en SMTP-server. I stedet skal du
bruge noget i stil med:

(require 'smtpmail)
(setq
smtpmail-default-smtp-server "mail.eksempel.dk"
smtpmail-smtp-server "mail.eksempel.dk"
send-mail-function 'smtpmail-send-it ;; for `mail'
message-send-mail-function 'smtpmail-send-it ;; for `message-mail'
)

--
Jacob - www.bunk.cc
Tact is the art of making a point without making an enemy.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-11-03 22:35

Jesper Harder wrote :

> Har du et eksempel på sådan en tråd (fx her fra gruppen)?

Ikke i dag underligt nok, det svinger meget, eller også har jeg pillet
ved noget jeg ikke skulle have pillet ved. Jeg har vitterligt ikke meget
forstand på det her, så det foregår efter "trial and error" metoden,
hvor jeg stjæler fra de eksempler jeg kan finde på nettet.

Men nu fik jeg da lavet et tredelt system med både gruppeliste, trådliste
og artikelvindue. Det begynder da at ligne noget.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 15-11-03 12:37

Jesper Harder wrote :

> Har du et eksempel på sådan en tråd (fx her fra gruppen)?

Så var den der endelig, der var åbenbart et par settings som
modarbejdede hinanden. Nu er der kun at par småting tilbage, men det kan
vel falde på plads hen af vejen.