Access kontra MySQL
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-11-03 22:36

Hej.

Jeg har lavet en Access database hvori der er 6 tabeller. Vil dette
blive et problem for performance på siden at det er access, når det er
ca. 200 brugere om dagen det drejer sig om?

Jeg har mulighed for MySql på webhotellet, men har aldrig lavet noget
med MySql før, så hvis det andet vil køre fint, så vil jeg hellere
fortsætte med det.

Alle andre ASP sider jeg har kørende er også med Access og der har jeg
ikke hørt om problemer. Men der er dog heller ikke mere end 60-100
brugere om dagen (og slet ikke på samme tid).

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-11-03 23:29

Brian B. Christensen wrote:

> Jeg har lavet en Access database hvori der er 6 tabeller. Vil dette
> blive et problem for performance på siden at det er access, når det er
> ca. 200 brugere om dagen det drejer sig om?

Access vil altid udgøre en potentiel fejlmulighed set i forhold til fx mySQL

> Jeg har mulighed for MySql på webhotellet, men har aldrig lavet noget
> med MySql før, så hvis det andet vil køre fint, så vil jeg hellere
> fortsætte med det.

De fleste semipro sites med relativt få besøgende klarer sig ganske fint med
Access databaser

> Alle andre ASP sider jeg har kørende er også med Access og der har jeg
> ikke hørt om problemer. Men der er dog heller ikke mere end 60-100
> brugere om dagen (og slet ikke på samme tid).

Her har du sagens kerne
200 brugere der bruger en webapp på intranettet mellem kvart i syv og syv om
morgenen for checke ind kan snildt tilte en Access database, og de brugere
ville ligeledes være svært utilfredse hvis der er svartider

200 brugere fordelt jævnt over fx 18 timer er ikke noget større problem for
access databaser - men igen hvor vigtig er oppetiden...

En tommelfingerregel siger ca 10 samtidige brugere der _gemmer_ data er tæt
på grænsen

Jeg lavede en intranet applikation på tidspunkt hvor der var 4 maskiner der
sendte data ind i til en Access database i en lind strøm
Data blev slettet ligeså hurtigt igen efter at de var sendt videre i
systemet
De tog under en dag for databasen at blive korrupt, det tog mig
efterfølgende en dags tid at flytte applikationen til mssql
Det har kørt upåklageligt lige siden

- Peter

Fra : Jørgen Müller

Dato : 09-11-03 09:21

Peter Lykkegaard skrev:
>En tommelfingerregel siger ca 10 samtidige brugere der _gemmer_ data er tæt
>på grænsen
For at få det penslet helt ud, er der "kun" problemer hvis brugerne skal
gemme data
i databasen?

Bruger selv acces til at styre menuen på www.smaabaadsklub.dk men da det kun
er
en uge gammelt har jeg ingen erfaring, alle mine sider hvor der kan gemmes
data er
i mssql.
Tænker dog på at lægge en statistic database i access op, derfor min
nysgerrighed.
--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 10:47

Jørgen Müller wrote:

> For at få det penslet helt ud, er der "kun" problemer hvis brugerne
> skal gemme data i databasen?

En Access database er ikke meget andet en "simpel" fil, hvor data er gemt i
nogle specifikke strukturer
Access er en oprindeligt udviklet som et desktop program og det er stadig
det væsentligste formål med produktet
Et langt stykke hen ad vejen kan det dog også bruges til andre ting

Har man statiske data, så burde Access ikke giver nævnværdige problemer
sammen med ASP
Arbejder man med meget dynamiske data, så kan Access imho ikke anbefales

> Bruger selv acces til at styre menuen på www.smaabaadsklub.dk men da
> det kun er en uge gammelt har jeg ingen erfaring, alle mine sider hvor der
> kan gemmes data er i mssql.

Hvorfor ikke have det hele i mssql?
Eller tænker du her på noget end Microsoft SQL Server (MSSQL)?

> Tænker dog på at lægge en statistic database i access op, derfor min
> nysgerrighed

Sålænge data er rimelige statiske set i forhold til din webapplikation og
antallet af samtidige brugere er forholdsvis beskedent, så burde det ikke
give problemer
inserts/deletes er altid mere krævende end selects
Husk på at Access rent faktisk ikke sletter en record fra databasefilen, men
markerer den som ikke tilgængelig
Netop derfor skal databasefilen repareres/komprimeres jævnligt

NB! Med "samtidige brugere" menes antal brugere der tilgår databasen
indenfor meget kort tid - indenfor få sekunder

- Peter

Fra : Jørgen Müller

Dato : 09-11-03 13:21

Peter Lykkegaard skrev:
>Hvorfor ikke have det hele i mssql?
>Eller tænker du her på noget end Microsoft SQL Server (MSSQL)?

Jeg tænker på Microsoft SQL Server men min udbyder er ikke så glad for at
jeg
har adgang til hans server via Enterprise Manager, og han har for travlt til
at kunne
foretage de ændringe jeg vil have inden for kort tid?
Derfor har jeg lavet lidt i Ms Access for at kunne måle, om jeg kan bruge
den på sigt?
Den kan jo tilgåes via FTP.

Har 200 - 300 unikke brugere om dagen med ca. 10 unikke brugere ad gangen i
følge
chart.dk.

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 14:11

Jørgen Müller wrote:

> [...]
> for at jeg har adgang til hans server via Enterprise Manager, og han har
> for travlt til at kunne foretage de ændringe jeg vil have inden for kort

Jow, men ret beset burde vel have noget admin tilgang hvor du kan køre SQL
scripts?
Enterprise Manager er nice to have, men vel ikke absolut nødvendig for at
lave ændringer i databaserne

- Peter

Fra : Jørgen Müller

Dato : 09-11-03 15:12

Peter Lykkegaard skrev:
>Enterprise Manager er nice to have, men vel ikke absolut nødvendig for at
>lave ændringer i databaserne

Korrekt men mit kendskab til SQL sproget er meget mangelfuldt, jeg laver
stadig de fleste forespørgsler i access og kopierer dem?

Ved godt det er for dårligt -:) men startede først på asp for godt et år
siden,
og er nu i gang med JavaScript og Css, så der er lang vej endnu.
--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 15:20

Jørgen Müller wrote:

> Korrekt men mit kendskab til SQL sproget er meget mangelfuldt, jeg
> laver stadig de fleste forespørgsler i access og kopierer dem?

Du kan evt hente BOL (Books Online) hos MS
BOL er "biblen" og MSSQL online hjælp, den er faktisk ganske godt skruet
sammen

- Peter

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 09-11-03 11:38

On Sat, 8 Nov 2003 23:28:58 +0100, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.dk> wrote:

> [...]
>
>200 brugere fordelt jævnt over fx 18 timer er ikke noget større problem for
>access databaser - men igen hvor vigtig er oppetiden...

Iflg. mine statistikker for besøgende, er det 50% om aftenen mellem 18
og midnat og resten fordelt over hele dagen (ialt ca. 200 brugere). De
nye ting giver måske flere besøgende.

>En tommelfingerregel siger ca 10 samtidige brugere der _gemmer_ data er tæt
>på grænsen

Ok. Jeg må heller komme igang med at kigge på mysql i stedet.

>De tog under en dag for databasen at blive korrupt, det tog mig
>efterfølgende en dags tid at flytte applikationen til mssql
>Det har kørt upåklageligt lige siden

Jeg skal nok selv lede, men har du evt. et hurtigt link til hvordan
man designer MySql databaser?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 11:54

Brian B. Christensen wrote:

> Jeg skal nok selv lede, men har du evt. et hurtigt link til hvordan
> man designer MySql databaser?

Jeg bruger ikke selv mysql i det daglige, men som udgangspunkt ville jeg
starte med http://www.mysql.com/
Ellers er der dk.edb.database vedr databasedesign

- Peter

Fra : SørenE

Dato : 09-11-03 13:31

Har selv Access DB med 30.000 poster og ca 5000 unikke besøgende om dagen
med ca 30.000 sidevisninger. Kun enkelte gange er Access brækket ned eller
gået kold. Kigger også selv lidt på MYSQL, men er nevrøs for at meget af min
kode skal laves om/rettes til.

SørenE

PS: Mit første indlæg, så bær venligst over, hvis noget ikke er korrekt

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev i en
meddelelse news:b4oqqvkanv4g2029al5241cut1t8hrjbc6@4ax.com...

Fra : simon moore højer

Dato : 09-11-03 15:48

> [...]
> gået kold. Kigger også selv lidt på MYSQL, men er nevrøs for at meget af min

jeg har lavet forskellige ting med Acces databaser, blandt andet login,
webshhop og chatsystemer, men overvejer at skifte til at bruge My SQL i stedet
for, da det webhotel jeg overvejer at bruge ikke understøtter acces.
er der nogen der ved hvor meget det skal laves om i koderne for at det virker
ned MySQL i stedet for Acces? er det nogenlunde de samme koder eller skal det
laves helt om.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-11-03 23:17

On Sun, 9 Nov 2003 14:47:32 +0000 (UTC), simon moore højer
<jesusismyking@ofir.dk> wrote:

>er der nogen der ved hvor meget det skal laves om i koderne for at det virker
>ned MySQL i stedet for Acces? er det nogenlunde de samme koder eller skal det
>laves helt om.

Langt det meste er uændret.
Generelt er det kun selve forbindelsen til databasen (som mange
alligevel ofte har i en include-fil el. lign.) samt i nogle tilfælde
selve SQL'en, der skal ændres (TOP <-> LIMIT fx - eller hvis man har
mere kompleks SQL).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-03 00:16

Jørn Andersen skrev:

> Langt det meste er uændret.

Med forbehold - jeg kender ikke voldsomt meget til MySQL - tror jeg
alligevel der er lidt mere der skal ændres.

Her er nogle af de ting jeg vil tro der skal ændres fra Access til
mysql

- Angivelse af datoer med #
- Alt vedr. subselects (der ikke understøttes i mysql)
- Datatypen BOOLEAN (sand/falsk)
- Begrænsninger af søgeresultat - TOP => LIMIT (som Jørn også
nævner)
- Sletteforespørgsler ("DELETE * FROM" vs "DELETE FROM")
- Evt. angivelse af wildcards med * og tekstværdier med "

I databasegruppen (<news:dk.edb.database>) vil man nok kunne få en
mere udførlig oversigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-03 09:38

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in a message

> Med forbehold - jeg kender ikke voldsomt meget til MySQL - tror jeg
> alligevel der er lidt mere der skal ændres.

Jeg vil lige tilføje at man også skal checke for de forskellige funktioner
man evt har brugt i sin SQL i forbindelse med Access databasen

Date, Time, DateDiff, Format etc

- Peter