MoveNext
Fra : René Poulsen

Dato : 08-11-03 20:55

Hejsa!

Jeg har en database og vil gerne skrive nogle tekster ud derfra,
men ikke allesammen. Derfor kunne jeg godt tænke mig kun at
skrive hver 5 ud.

Kan man gøre sådan at MoveNext "Move'er" 5 af gangen istedet for
kun at flytte sig til den næste post?

På forhånd tak!

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-03 22:11

René Poulsen skrev:

> Kan man gøre sådan at MoveNext "Move'er" 5 af gangen istedet for
> kun at flytte sig til den næste post?

Ikke mig bekendt. Men du kan sørge for at der kun udskrives for
hver femte post:

Dim iCount
iCount = 0
Do While Not rs.EOF
   If iCount mod 5 = 0 Then
       ' Udskriv post
   End If

   iCount = iCount + 1
   rs.movenext
Loop

Det vil nok være bedre at nøjes med at trække de poster der skal
udskrives ud - men det er måske det der volder problemer, jf. en
anden tråd.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-11-03 23:18

René Poulsen wrote:

> Kan man gøre sådan at MoveNext "Move'er" 5 af gangen istedet for
> kun at flytte sig til den næste post?

Du har Move og AbsolutePosition som muligheder
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_move.html
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_absoluteposition.html

Evt kan du lege med Pagesize og AbsolutePage
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_pagesize.html
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_absolutepage.html

- Peter

Fra : René Poulsen

Dato : 09-11-03 00:02

Peter Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Du har Move og AbsolutePosition som muligheder
> http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_move.html

Jep! Lige nøjagtigt dette link havde det jeg ledte efter!
Bare lige for at oplyse evt. andre der måske har samme problem så kan man bruge
følgende:

rs.Move(tal)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 10:48

René Poulsen wrote:

> Bare lige for at oplyse evt. andre der måske har samme problem så kan
> man bruge følgende:
>
> rs.Move(tal)

Yep, men husk noget fejlhåndtering omkring move - da en flytning af
recordpointeren ud over eof vil resultere i en runtime error - not so nice

- Peter

Fra : Jørgen Müller

Dato : 09-11-03 13:13

Peter Lykkegaard skrev:
>Yep, men husk noget fejlhåndtering omkring move - da en flytning af
>recordpointeren ud over eof vil resultere i en runtime error - not so nice

Det er ikke rigtigt i følge linket
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_move.html

If a forward move would take you past the last record, then the pointer is
set to EOF and the EOF property is set to True.

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-03 14:16

Jørgen Müller wrote:

> [...]
>
> If a forward move would take you past the last record, then the
> pointer is set to EOF and the EOF property is set to True.

Jow, det er såmen rigtigt nok, men næste reference til din fields collection
giver dig den omtalte runtime error
Man skal checke for EOF og flytte pointeren til fx sidste post vha movelast
eller lign
Et eks senere på samme side

varBkMrk = objRecordset.Bookmark
objRecorset.Move lngMoveNum