mørkeræd hund ;-)
Fra : Mis XxX

Dato : 08-11-03 20:34

hejsa i gruppen
jeg har mig en dejlig hund på knap et ½ år og der er generalt ingen
problemer med ham, undtagen lige når der bliver mørkt..
jeg tror fuldt ud at han er mørkeræd, og det er lidt af et problem, da der
jo er mørkt meget tidligt *S*
hmm er der nogen her inde, som kan hjælpe mig/Qato ud af det problem, da det
er meget forstyrrende for os alle..
han ser og høre en masse og han rejser børster helt ned til haleroden..

Anne Mette

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 21:56

"Mis XxX" <soliema@xxxtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er meget forstyrrende for os alle..
> han ser og høre en masse og han rejser børster helt ned til haleroden..

Vi har nøjagtig det samme problem, med Buffy, som er et år. Hun har også
altid været bange for mørke.
Vi har prøvet, at lade som ingenting og bare ignorere det, hvis hun hørte
lyde. Hun rejste også børster og gøede, hvis der var mennesker og også når
der ikke var noget stort. F.eks et flyvende blad eller en fugl i et træ osv.

Efter august måned, hvor Buffy fik hjernebetændelse, er hendes reaktion gået
fra rejsen børster, til decideret bange, med halen mellem benene og meget
usikker færden og stadig ( ind imellem )de rejste børster. Ligeså snart hun
kommer ind i lyset, er der ingenting i vejen og halen ryger op igen.

Det eneste som har hjulpet hos Buffy, er Daffy, vores nyligt anskaffet GD.
Når han er med, er hun fløjtende ligeglad med, om det er mørkt.

Kender du nogen med hunde i nærheden, som kan følges med jer, på gåturene i
mørke ?
Ellers har jeg desværre ingen anden løsning, men følger spændt med og ser,
hvad de andre siger ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-11-03 23:20

"Mis XxX" <soliema@xxxtele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
det
> er meget forstyrrende for os alle..
> han ser og høre en masse og han rejser børster helt ned til haleroden..

Hej Anne Mette
Er du mørke ræd????

/Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-11-03 23:27

"Peter Andersen" <baloonews@hotmail.com> wrote in message

> "Mis XxX" <soliema@xxxtele2adsl.dk> wrote in message
> det

> Hej Anne Mette
> Er du mørke ræd????
>
> /Peter

Det gode er jo at din er så ung, så er det bare at komme ud i mørket og vise
din hund at der intet at være bange for. Så mit bedtse råd ville være at
komme ud i mørket og lave alle de ting din hund synnes sjovt og let. Så vil
der være en god chance for den hurtig ville forbinde det mørke med noget
godt.

/Peter

Fra : Mis XxX

Dato : 08-11-03 23:42

ja det har vi også prøvet.. men lettere sagt end gjord, da han er 100 %
opmærksom på alt anden end at kaste pind... det er faktisk så slemt, at han
ikke vil går ud og tisse for man kan se lidt uden for...

Anne Mette

Fra : Mis XxX

Dato : 08-11-03 23:40

hej Peter
Nej, jeg må nok tilstå at jeg ikke er mørkeræd...
og jeg havde også tænkt over det med at hunde kan føle hvis man er bange...
men det kan ikke lige være det..
i aften blev han bange for mit spejlbillede i terrassedøre... og der var lys
inde i stuen..

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 09-11-03 00:43

Mis XxX wrote:
> [...]
> da det er meget forstyrrende for os alle..
> han ser og høre en masse og han rejser børster helt ned til

Hey Anne-Mette..

Hvilken hunderace snakker vi om ??.. Har du evt. prøvet at slukke lyset i
entreen i et par minutter inden i skal ud ??.. Det ku' måske få Qato til at
få natsyn lidt hurtigere når han kommer udenfor.. Bor i på landet eller i by
??..

//Allan..

Fra : Peter Andersen

Dato : 09-11-03 00:55

Hvis han/hun er er en sulten hund kan måske prøve at sprede hans aftens mad
ude i skumringen.

/Peter

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-03 01:09

Sun, 9 Nov 2003 00:55:23 +0100, Peter Andersen wrote:

>Hvis han/hun er er en sulten hund kan måske prøve at sprede hans aftens mad
>ude i skumringen.

Hunden kan ha' PRA. Det opdages som regel ved,
at hunden er natteblind og mørkeræd.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Et parforhold er bedre end et par forhold!

Fra : Mis XxX

Dato : 09-11-03 08:30

hejsa xVUFx
nu har jeg læst lidt om PRA og kan med 99.9 % udelukke det fordi han vise
ingen symtomer på det dyredoktor.dk skriver om..
for det første, så er han kun bange for mørke når han er ude.. han sover
hver nat med lyset slukket ude i gange, i hans kurv, og der er der ingen
problemer...
for det andet, så kan han sagtens se noget udenfor, problemet er bare at han
ser/høre alt for meget... lige som buffy beskrev...
så jeg kan ikke se at det skulle havde noget med PRA at gøre, når han ikke
er begyndt at gå ind i ting osv.

Anne Mette

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-03 15:10

Sun, 9 Nov 2003 08:30:02 +0100, Mis XxX wrote:

> [...]
>ser/høre alt for meget... lige som buffy beskrev...
>så jeg kan ikke se at det skulle havde noget med PRA at gøre, når han ikke

Det var kun en tanke. Gå ind i ting gør de jo altså først,
når de er blinde, og det bli'r de ikke med det samme!

Fra : Mis XxX

Dato : 09-11-03 08:17

hej Allan
Jamen jeg syntes ikke at han natsyn fejler noget overhoved... men vi bor
også inde midt i en mindre by.. med gadelygter og naboer til alle sider...
Qato er en stor rundkørelsel *G* altså en blanding af schæfer,labador og
pittbull (hmm underlig blanding, det ved jeg godt)og så ved vi ikke hvad
faderen er for en *G*
men slægter mest schæfer på

Anne Mette

Fra : Pia

Dato : 10-11-03 00:11

Hej Anne Mette

Vi kender meget godt til det problem, Perle var i panik når det blev mørkt
da hun var "lille" (hun er 4½ nu)
Her i byen har vi en hundepension, hvor ejeren træner førehunde, så jeg
henvendte mig til ham, da jeg mente han måske vidste hvad vi skulle gøre.
Han foreslog følgende: Jo mere du går med hunden når det er mørkt, jo mere
vænner hunden sig til mørket.
Som foreslået, så gjort og der er ikke de store problemer længere. Der kan
dog være enkelte steder vi går hvor der er totalt mørkt, det er Perle ikke
så vild med og specielt ikke hvis der kommer nogen gående imod os. Men det
er bestemt blevet meget bedre.

MVH
Pia og Perle

---