BK5 eller BK5.2 til Family treemaker
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-11-03 19:59

En bekendt har haft et nedbrud af harddisk, hvor han havde sit stamtræ
formentlig i bk 5.2. Program og data er reddet ud, men af ukendt årsag var
programmet stoppet med at virke inden nedbruddet.
Nu kender han så en, som har FMT 10 og vi ville så prøve om vi kunne
importere dataene, så han kunne se, om han måske hellere vil bruge dette
program fremover.
Jeg troede, at der lå en *.ged fil, som han ville kunne importere fra, men
det gør der ikke. Så er spørgsmålet - kan FMT importere data fra bk5 - og i
bekræftende fald hvordan.

Kurt

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-11-03 20:13

Sat, 8 Nov 2003 19:59:05 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote:

> [...]
>det gør der ikke. Så er spørgsmålet - kan FMT importere data fra bk5 - og i

hvorfor ikke installere BK5 eller mer BK6 istedet for å prøve å
importere databasen til FMT

Etter hva jeg vet var det kun TMG som kunne lese databasen til BK5
direkte med visse forbehold

Det ligger selvfølgelig ikke noen GEDCOM hvis harn ikke har laget dette.

Så mitt forslag er; taq frem diskettene han fikk fra produsenten da han
betalte for dette (antar at han ikke etter så mange år fremdeles tror at
programmet har vært gratis)

Last ned BK5 fra produsentens hjemmeside og installerprogrammet på nytt.

Spørsmålet vil jo også være om vedkommende har bruke DOS eller
Windowsversjonen

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-11-03 21:34

Tak for svarene - og i mellemtiden fik jeg vist nok løst problemet. Han bor
langt fra mig, så jeg havde ikke lige hans disketter. Men jeg downloadede
bk6 og fik så indlæst dataene der. Jeg kan så også se, at man selv skal lave
denne *.ged fil, før man kan udveksle, og det havde han så ikke gjort. Det
er gjort nu, og så må han selv finde ud af, om han vil fortsætte med BK
eller skifte til FTM eller noget andet.

Kurt

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-11-03 21:44

Sat, 8 Nov 2003 21:33:40 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>er gjort nu, og så må han selv finde ud af, om han vil fortsætte med BK

hvis han allerede hadde en registrert versjon av BK5 (hvilket jeg jo
håper og tror han har) så vil det jo ikke komme noen ektra kostnader til
å kunne utnytte bk6. Andre programmer må han dog betale noe for :=)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-11-03 01:19

"Otto Jørgensen" <otjoerge%øføø%@online.norway> skrev i en meddelelse > >
> [...]
> håper og tror han har) så vil det jo ikke komme noen ektra kostnader til
> å kunne utnytte bk6. Andre programmer må han dog betale noe for :=)

Jamen det har han da. Men som jeg gjorde opmærksom på, havde han et harddisk
crash, hvorfor jeg fik tilsendt hd for at redde data. Han skaffede mig så
forbindelse med en som havde FTM osv. Jeg gør ikke selv i slægtforskning og
opdagede så først bagefter, at jeg kunne hente en sharewareversion og
genetablere data med. Så jeg havde hd, og han havde disketterne!

Kurt

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-11-03 09:09

Sun, 9 Nov 2003 01:18:52 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>opdagede så først bagefter, at jeg kunne hente en sharewareversion og
>genetablere data med. Så jeg havde hd, og han havde disketterne!

det var hyggelig at han hadde og at du kunne hjelpe han.
Desverre er det nok en del som ikke betaler for varen man bruker :=))

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-11-03 00:36

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev Sat, 8 Nov 2003
21:33:40 +0100

>denne *.ged fil, før man kan udveksle, og det havde han så ikke gjort. Det
>er gjort nu, og så må han selv finde ud af, om han vil fortsætte med BK
>eller skifte til FTM eller noget andet.

Vær opmærksom på at FTM kasserer alle datoer der ikke udelukkende består
af tal. Dvs. også de helt legale Tags 'BEF', 'AFT', 'ABT', samt alle
andre datoer hvor der indgår bogstaver (feks. 'ca', 'samme dag' etc).

Ikke dermed sagt at det er et uløseligt problem - men man skal altså
lige være opmærksom på dette og genindtaste alle datoer hvor disse
begreber er brugt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-11-03 01:19

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse > >
> [...]
>
> Ikke dermed sagt at det er et uløseligt problem - men man skal altså
> lige være opmærksom på dette og genindtaste alle datoer hvor disse

Det vil jeg lade gå videre - tak.

Kurt

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 11-11-03 19:06

> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Ikke helt korrekt. ABT virker, og de andre kan nemt rettes ved en søg &
erstat i Word. Tager under 10 min.

--
___________________
Ole P. Bielefeldt,

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-11-03 21:29

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> skrev Tue, 11
Nov 2003 19:06:22 +0100

>Ikke helt korrekt. ABT virker,

Heller ikke helt korrekt. Det har hidtil ikke virket (heller ikke i den
nyeste version11 og og 2 første danske sprogmoduler), og ABT blev
iøvrigt heller ikke gemt korrekt.

Og det virker stadigvæk ikke medmindre man har hentet og instaleret den
allernyeste sprogmodul. Begge dele ser ud til at være rettet i
sprogmodulet af 6 Nov 2003 - glimrende.

>og de andre kan nemt rettes ved en søg &
>erstat i Word. Tager under 10 min.

Tjo, men hvad vil du erstate BEF og AFT med.? Det er jo dog standard
gedcom tags

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 11-11-03 23:34

> "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> skrev Tue, 11
> Nov 2003 19:06:22 +0100

<snip>
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Henholdsvis FØR og EFT :), så virker det.

___________________

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-11-03 01:40

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> skrev Tue, 11
Nov 2003 23:33:54 +0100

[.............]
>Henholdsvis FØR og EFT :), så virker det.

Det må jeg nok sige.! Og de bliver sandelig også gemt på dansk i en
gedcomfil - det er da en nyskabelse der vil noget. Er det måske den
længe vendte GEDCOM ver6.0 med en variant for hvert land vi her ser
begyndelsen til.?

Og her gik jeg og troede at FTM var sådan et konservativt program helt
uden nytænkning - hvor har jeg dog taget fejl.

At ingen andre programmer (og næppe heller FTM selv i en engelsk
version) så vil kunne forstå det må vel anses for at være mindre
væsentligt.

P.S. Jeg glemte vist nogle Smeilys læseren bedes selv placere dem.

P.P.S. Opfat det nu ikke som en personlig kritik, det er jo dybest set
producentens fejl. Jeg ved du gør et stort arbejde med sprogfilerne og
det her var vel det bedste der kunne gøres i den givne situation . Men
jeg synes det er trist at et ellers godt program skal have den slags
helt banale fejl.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-11-03 06:27

Wed, 12 Nov 2003 01:39:35 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>gedcomfil - det er da en nyskabelse der vil noget. Er det måske den
>længe vendte GEDCOM ver6.0 med en variant for hvert land vi her ser

Det er koder som er spesifisert i GEDCOM 5.5

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 12-11-03 13:19

> Det er koder som er spesifisert i GEDCOM 5.5

Se på http://www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/gedcom-standard.htm

Her er en oversigt over gældende GEDCOM 5.5 med dansk/norsk forklaring.
At de enkelte programmer ikke helt overholder/gemmer/indlæser i henhold til
denne standard er og bliver et problem som ligger hos den enkelte producent.
Og som jeg ved at de enkelte repræsentanter har henvendt sig til producenten
og forsat vil gøre - for at rette fejl/uhensigtsmæssigheder - netop for at
data kan flyttes mellem de enkelte program typer.

Venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 12-11-03 13:21

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 12-11-03 13:40

> gedcomfil - det er da en nyskabelse der vil noget. Er det måske den
> længe vendte GEDCOM ver6.0 med en variant for hvert land vi her ser
> begyndelsen til.?

Nyeste standard oversigt på version 6 (beta version) kan hentes på denne
adresse:
http://www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/GEDCOM_6_beta.pdf

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 12-11-03 23:18

> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Hej Arne,

Det var stort set det eneste, jeg kunne gøre i den situation, og så kan det
styres, og det er bedre end ingenting.

Jeg er ikke uenig med dig i, at det er en "banal" fejl, som jeg har
rapporteret flere gange. Hvis bare programmørerne ville vælge det felt, der
allerede er bestemt til formålet, så var vi ude over problemet :)

Men for den nye brugere, der læser sin Gedcom ind i den engelske version af
FTM, som beskrevet i installationsvejledningen, og som ikke har behov for
yderligere Gedcom (de fleste) er det ikke noget problem.

Jeg har langt større problemer med at assistere brugere, der gør fra BK
eller Winfamily over til FTM med deres ej korrekte Gedcom datoer, end jeg
har med denne tråds problem med FØR & EFT i FTM :(

___________________

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-11-03 23:39

Wed, 12 Nov 2003 23:17:31 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> wrote:

>Jeg har langt større problemer med at assistere brugere, der gør fra BK
>eller Winfamily over til FTM med deres ej korrekte Gedcom datoer, end jeg
>har med denne tråds problem med FØR & EFT i FTM :(

hvilke versjoner snakker du om nå?
Det er svært greit at du også sier om hvilke versjoner som omtales.
F.eks. har ikke siste versjon at BK5.2G har noen problemer med datoene,
men det forutsettes selvfølglig at brukeren leser manualen og setter opp
programmet riktig samt også registrerer i henhold til det oppsettet
vedkommende selv har valgt.

Alt er enkelt og riktig om man gjør som det er skrevet

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 12-11-03 23:58

> [...]
> vedkommende selv har valgt.
>
> Alt er enkelt og riktig om man gjør som det er skrevet

Nu kommer der jo versioner så tit, at mange brugere ikke "gider" opdatere,
og ikke "bekymrer" sig om hvilken version de har, så det er umuligt at svare
på.

Men hovedkonklusionen er, at det er så besværligt at holde styr på, så flere
vælger at skifte til et mere "stabilt" program.

Hvis jeg husker ret, så er de fleste kommet fra en version 6.XXXXXX, men det
er ikke så vigtigt for mig. Problemerne er der stadig :(

___________________

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 13-11-03 07:29

Wed, 12 Nov 2003 23:57:38 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>Men hovedkonklusionen er, at det er så besværligt at holde styr på, så flere
>vælger at skifte til et mere "stabilt" program.

BK5 kommer det ikke flere oppdateringer på slik at det er jo historie

Når det gjelder BK6 så kommer det ikke så mange du vil ha det til og
heller ikke er det nødvendig for en bruker å hente ned hver eneste en.
Man ser bare på hva som er skjedd og når man så henter ned oppdateringen
vil oppdateringen dekke alt som tidligere har skjedd.

I tillegg har det ingen ting med stabilitet å gjøre. Det er nye ting som
kommer til og som etterspørs av brukerne. Og skulle det være en feil som
er meldt av en bruker, så er det jo selvfølgelig at det fikses og at man
ikke må leve med en slik feil over mange år og så få en fix som retter
"alle feilen" slik som enkelte program gjør

Dette er påstander som du vet ikke er riktige

Da står det i GEDCOM-filen i heading versjonsnummer

0 HEAD
1 SOUR BROSKEEP
2 VERS 6.1.19 WINDOWS
1 DEST BROSKEEP (BROTHERS KEEPER)

Hvis det ikke står versjonsnummer er det en meget gammel versjon

>Hvis jeg husker ret, så er de fleste kommet fra en version 6.XXXXXX, men det
>er ikke så vigtigt for mig. Problemerne er der stadig :(

og den skyldes programmet og ikke brukeren?
hvis det ikke står VER i GEDCOMfilen har vedkommende en meget gammel
versjon

Ser gjerne personlig en GEDCOMfile som har det problemet og som jeg da
kan ta opp med produsenten om så er tilfellet

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-11-03 01:11

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> skrev Wed, 12
Nov 2003 23:17:31 +0100

> [...]
>rapporteret flere gange. Hvis bare programmørerne ville vælge det felt, der
>allerede er bestemt til formålet, så var vi ude over problemet :)

Enig i begge dele.

>Jeg har langt større problemer med at assistere brugere, der gør fra BK
>eller Winfamily over til FTM med deres ej korrekte Gedcom datoer, end jeg
>har med denne tråds problem med FØR & EFT i FTM :(

Ja jeg kender det udmærket. Jeg formoder det er datoer i formatet
26-02-1789 du tænker på.

Men her kan jeg give dig et lille fif. Læs filen ind Winfam (den
importerer nemlig disse datoer istedet for at slette dem) og brug
funktionen datokonvertering og gem så igen og læs ind i FTM.

At Winfamm så klipper noterne i stykker og måske sletter kilderne, det
er jo så ulempen,

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 08-11-03 19:44

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gør der ikke. Så er spørgsmålet - kan FTM importere data fra bk5 - og

Det eneste program FTM kan læse direkte i, er PAF. Alle andre data, der skal
ind i FTM, skal komme fra en Gedcom.

--