Hvor meget strøm bruger min PC???
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 15-04-01 13:17

Hej.
Hvordan kan jeg måle hvor meget strøm min computer bruger?
Den bruger vel ikke den samme mængde strøm hele tiden, vel.

Hilsen Morten Jørgensen
*** tbd@mailme.dk ***
*** http://home19.inet.tele.dk/mortens ***

Fra : L.K

Dato : 15-04-01 14:08

Ring til dit lokale el-selskab (NESA-København E eller ligne) og spørg
om du kan låne en elmåler, jeg at man har kunne hos København E.

Lars

"Morten Jørgensen" skriver:

Fra : SuneF

Dato : 15-04-01 15:23

> Hej.
> Hvordan kan jeg måle hvor meget strøm min computer bruger?
> Den bruger vel ikke den samme mængde strøm hele tiden, vel.

Brug et amperemeter, der er 230 V i lysnettet, så har du Watt forbruget
(W=V*A)

Fra : "Niels Munk Nielsen"

Dato : 15-04-01 20:51

------=_NextPart_000_0003_01C0C5F6.7F94AA90

Eller brug et wattmeter ?!?!? hvorfor g=F8re det mere besv=E6rligt end =
det er?

SlowHand

------=_NextPart_000_0003_01C0C5F6.7F94AA90

<HTML><HEAD>
charset=3Diso-8859-1">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=3D#ffffff>
<DIV><FONT face=3DArial size=3D2>Eller brug et wattmeter ?!?!? hvorfor =
g=F8re det mere=20
besv=E6rligt end det er?</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=3DArial size=3D2>SlowHand</FONT></DIV></BODY></HTML>

------=_NextPart_000_0003_01C0C5F6.7F94AA90--

--
Posted from mail1.stofanet.dk [212.10.10.6]

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 12:11

"SuneF" <noluck@nowhere.dk> wrote in message

> Brug et amperemeter, der er 230 V i lysnettet, så har du Watt forbruget
> (W=V*A)

Nej du har VA forbruget, hvis du vil vide hvad det effektive effekt (watt)
forbrug er skal du bruge et instrument der også måler fasedrejningen.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Martin Erhardsen

Dato : 16-04-01 22:21

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev i en meddelelse news:9belti$5dh$2@sunsite.dk...

> "SuneF" <noluck@nowhere.dk> wrote in message

> Nej du har VA forbruget, hvis du vil vide hvad det effektive effekt (watt)
> forbrug er skal du bruge et instrument der også måler fasedrejningen.

Gamle (uden PFC) strømforsyninger trækker strøm i impulser, så husk at
få overtonerne med. Jeg gætter på, at 10kHz er tilstrækkeligt hurtigt at
måle strømmen og spændingen for at få energiforbruget, men jeg har
aldrig prøvet dette.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 17-04-01 01:44

"Martin Erhardsen" <MartinErhardsen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> få overtonerne med. Jeg gætter på, at 10kHz er tilstrækkeligt hurtigt at
> måle strømmen og spændingen for at få energiforbruget, men jeg har

PFC?

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Martin Erhardsen

Dato : 17-04-01 23:09

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev i en meddelelse news:9bg3h4$o42$1@sunsite.dk...

> "Martin Erhardsen" <MartinErhardsen@mail.tele.dk> wrote in message
>
> PFC?

Power Factor Correction
Dette betyder bare at strømforsyningen skal trække strøm i en pæn sinuskurve
synkroniseret med spændingen, således at VAerne er næsten det samme som Wene.
Dette nedsætter belastningen af elnettet, og derfor er det blevet besluttet at alle nye
strømforsyninger skal være lavet på den måde, vistnok fra januar 2000.