Beslutning er vist nok taget ??
Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 14:14

Hejsa

Efter tidligere at have spurgt herinde ang. køb af mb, cpu, ram og gfx kort
til en kammerat, er jeg nået frem til følgende.

CPU : Barton 2500+
MB : Asus A7N8X-X
GFX: Connect3D Radeon9600 pro 128mb
Ram : Kingston 512 pc3200

Ialt 3513,00 hos www.midtdata.dk incl. fragt.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl ang. hastigheder mht. fsb osv.. Passer
ovenstående sammen, eller skal jeg vælge noget andet?

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-11-03 15:06

Jesper Laursen wrote:
> [...]
>
> Jeg er dog stadig lidt i tvivl ang. hastigheder mht. fsb osv.. Passer
> ovenstående sammen, eller skal jeg vælge noget andet?

Ser meget fint ud... Jeg ville dog hellere tage et Abit NF7 mobo, og 2x256
MB PC3200 ram og køre dual. Det kan -X versionerne svjv ikke...

--
Martin K

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 15:33

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in message

> Ser meget fint ud... Jeg ville dog hellere tage et Abit NF7 mobo, og 2x256
> MB PC3200 ram og køre dual. Det kan -X versionerne svjv ikke...
>
> --
> Martin K

OK.. problemet er bare, at vi allerede er 500 over hans budget, der løb på
3000. Derfor er vigtigt for mig, at jeg køber noget til ham, der virkelig
dur. Han skifter ikke så ofte. (Sidder pt. på en p3 800 med Geforce2)
Mener at have læst noget med ram'enes hastighed et sted. Passer de med cpu
og mb ??

VH
Jesper Laursen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-11-03 16:26

Jesper Laursen wrote:
> [...]
> løb på 3000. Derfor er vigtigt for mig, at jeg køber noget til ham,
> der virkelig dur. Han skifter ikke så ofte. (Sidder pt. på en p3 800

Det er jo så hans valg. Jeg vil mene at hvis han ikke skifter så ofte så vil
en Abit NF7 og dual ram være bedre, men anyway...

> Mener at have læst noget med ram'enes hastighed et sted. Passer de
> med cpu og mb ??

Ifølge:
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-X&langs=01

Vil der ikke blive problemer med rammene. Det understøtter 400 MHz...

--
Martin K

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 16:36

> [...]
> http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-X&langs=01
>
> Vil der ikke blive problemer med rammene. Det understøtter 400 MHz...

Hvad med CPU'en... kører den ikke 166 fsb standard eller er jeg helt galt på
den. Hvis ikke, hvordan skal jeg så indstille systemet for at køre
optimalt?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 08-11-03 17:30

Jesper Laursen skrev:
> Hvad med CPU'en... kører den ikke 166 fsb standard eller er jeg helt
> galt på den. Hvis ikke, hvordan skal jeg så indstille systemet for
> at køre optimalt?

Om RAM'en kører dual eller ej, gør praktisk taget ingen forskel.
Til gengæld yder den klart bedst, hvis RAM og FSB kører synkront.
Dvs. RAM'en skal sættes til 166.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 17:38

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> Om RAM'en kører dual eller ej, gør praktisk taget ingen forskel.
> Til gengæld yder den klart bedst, hvis RAM og FSB kører synkront.
> [...]
Det vil sige, at det rent "teknisk" ikke kan svare sig at investere i pc3200
ram men blot pc2700 eller hvordan??

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 08-11-03 19:19

Jesper Laursen skrev:
> Det vil sige, at det rent "teknisk" ikke kan svare sig at investere i
> pc3200 ram men blot pc2700 eller hvordan??

Ja. Kun hvis der skal overclockes er der gevinst ved PC3200.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-11-03 17:51

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ser meget fint ud... Jeg ville dog hellere tage et Abit NF7 mobo, og 2x256
> MB PC3200 ram og køre dual. Det kan -X versionerne svjv ikke...

Jeg siger også at Abit NF7 er et bedre bundkort.
Om man vil have dual ram er nok nærmere en smagssag.
Det giver højest 5% mere ydelse.

Jeg vil også fraråde at handle ved midt-data.
Se her:
http://shorterlink.com/?1CQ8A2
http://shorterlink.com/?L48TQI
Begge indlæg der er linket til er forfattet af mig.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 19:35

Martin Kirschmeyer wrote:

> Ser meget fint ud... Jeg ville dog hellere tage et Abit NF7 mobo, og 2x256
> MB PC3200 ram og køre dual.

Dual-channel RAM nytter så godt som intet i et AMD-system, pga. at
processorens båndbredde svarer til synkron "single-channel" RAM.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-11-03 16:56

"Jesper Laursen" wrote
> [...]
>
> Jeg er dog stadig lidt i tvivl ang. hastigheder mht. fsb osv.. Passer
> ovenstående sammen, eller skal jeg vælge noget andet?

Jeg takker for de mange gode input. Nu bliver det lidt lettere af finde ud
af noget til ham.