Schwanzmark - sted eller slægt?
Fra : Svend Tingleff

Dato : 08-11-03 08:00

Søren Lauritzen Schwanzmark (1710-1782) var i slutningen af 1700-tallet
gårdejer i Vonsild på den gård, der i dag hedder Sønderholm.

Det er ikke lykkedes mig at finde andre personer eller noget sted, der
hedder Schwanzmark. - Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen

Svend Tingleff

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-11-03 09:31

Sat, 8 Nov 2003 08:00:16 +0100, skrev Svend Tingleff:

> [...]
>gårdejer i Vonsild på den gård, der i dag hedder Sønderholm.
>
>Det er ikke lykkedes mig at finde andre personer eller noget sted, der

Med mindre det er en fejllæsning og der står Schwarzmark (= sort
marked), kan det måske være nyttigt at se på hvilke betydninger de
tyske ord kan have. Foruden "hale", kan "Schwanz" også betegne en
rest, noget der ikke blev nået. Mark kan - ud over at betyde "mark,
overdrev" - også betyde "grænse(skel)" eller "(hist.) grænseland".

Jeg har absolut ingen forstand på marknavne og da slet ikke nede
sønder, men med lidt god fantasi KUNNE man forestille sig en yderligt
beliggende (ud)mark/matrikel der blev kaldt sådan?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 09-11-03 00:09

"Kurt Hansen"skrev i en meddelelse

> Med mindre det er en fejllæsning og der står Schwarzmark

Nej det er ikke fejllæsning, jeg har i Hejls Kirkebog 1763-1784 læst det,
dog denne gang med et tz midt i navnet.
I år 1774 bliver Karen Sørensdaatter Schwantzmark af Vonsild ægteviet til
Jes Sørensen Lund i Heils, og jeg har også - indtil nu forgæves - ledt efter
hvor dette navn kommer fra.

Venlig hilsen
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 09-11-03 16:57

Der er en del der har taget fejl af n og r, og det bedste bud mener jeg, er
at det er en afledning af "sort mark" - ikke sort marked.
Schwarzmark er sort mark, -et marked slutter er med t (markt.), - men, hvis
der alligevel står Schwantzmark, kan det
have sin opkomst både i markstykkets karakter, (yderligt beliggende), eller
måske mere sandsynlig, dennes facon (som
en hale). Meget lange smalle markstykker opstod ved udskiftningen, og vi
skal meget langt op i tiden før sporene efter
den såkaldte "stjerneudskiftning" forsvinder.
Mvh. Henning Jacobsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-03 17:31

Sun, 9 Nov 2003 16:56:47 +0100, skrev H.H Jacobsen:

> [...]
>skal meget langt op i tiden før sporene efter
>den såkaldte "stjerneudskiftning" forsvinder.

Vi er jo stort set enige. Den der med at Schwarzmark (uden t) skulle
kunne betyde "sort marked", tager jeg skyndsomst i mig igen. Jeg lod
mig vildlede af, at Google finder 86 sider med ordet og at de stort
set alle - ved et hurtigt overblik - omhandler "det sorte marked".

Altså 86 tyskere der ikke kan stave. Nå ja, de er jo osse omkring 80
millioner dernede, så procenten er helt sikkert lavere, end den ville
have været herhjemme

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk