isætn. af RAM
Fra : Dorte Hansen

Dato : 08-11-03 09:41

hej gruppe!
Jeg har fået tag i nogle ellers udgået SD-ram, men er usikker på hvordan
disse rent faktisk isættes, da de jo er brugte. tænkte på om der er noget
med Statiskelektrisitet jeg skal huske?
Det er en ME'er maskine, med i forvejen 128 MB, dette er ved at føles småt,
og der er plads til 2kredse, hvoraf der kun benyttes den af fabrikken isatte
ene kreds. Er her noget jeg må vogte mig for. tænker på der er 256MB i den
kreds jeg har fået, mener det er i en kreds, kan denne blot placeres i det
'tomme' Slots.?
Tak for hjælpen
Dorte

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-11-03 14:15

"Dorte Hansen" <Jorn.Hansen@Hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kreds jeg har fået, mener det er i en kreds, kan denne blot placeres i det

Er du sikker på at dit bundkort kan håndtere 256 MB klodser? Min Compaq pc kan
eksempelvis højst håndtere to RAM-klodser på 128 MB, altså i alt 256 MB, selv om
der rent fysisk godt kan presses 2 styk 256 MB klodser ned.

-cb

Fra : Henrik Dissing

Dato : 08-11-03 19:33

On Sat, 8 Nov 2003 14:15:12 +0100, Claus E Beyer wrote:

>Er du sikker på at dit bundkort kan håndtere 256 MB klodser?

Det er der vel sådan set ingen grund til at spekulere over før det har været
forsøgt.

Dorte: Det er sjældent noget der volder problemer at montere RAM, men det er
en god sikkerhedsforanstaltning lige at berøre chassiset før du monterer
kredsen. Og husk altid kun at berøre printet, ikke chips'ene.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Dorte Hansen

Dato : 10-11-03 09:42

Tak Begge!
Jeg skrev det ikke tydeligt nok ser jeg,mente at det er i een kreds (har
endnu ikke modtaget det) & har tænkt mig, hvis det ER i to, kun at anvendet
e´ne, hvis det gav problemer, men selve isætningen, skulle der så ikke være
nogen 'ben-i' ?
Tak!

Fra : Rado

Dato : 10-11-03 11:35

On Mon, 10 Nov 2003 09:41:53 +0100, "Dorte Hansen"
<Jorn.Hansen@Hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>e´ne, hvis det gav problemer, men selve isætningen, skulle der så ikke være

Sørg for at vende dem rigtigt - der er ganske vist nogen små tappe i
stikket og et par huller i printet der er forskudt så det skulle være
umuligt at vende dem forkert, men det kan lade sig gøre alligevel at
få mast dem forkert ned så meget at der kommer kontakt til strømmen i
den ene ende, på den forkerte måde altså. Resultatet kan være en sjov
brændt lugt og en RAM klods der ikke længere duer, når man tænder
maskinen.

Har selv lavet det nummer engang, efter at have monteret RAM så mange
gange at jeg var blevet skødesløs. Problemet er at RAM klodser ofte
går meget stramt ned i stikket og skal presses hårdt ned før låsene
(de to arme i hver ende af stikket) klikker på plads. Så man kan ikke
altid sådan lige mærke om de vender rigtigt eller forkert ud fra hvor
let de går ned i stikket. Så husk at kigge ordentligt efter først, og
se efter at begge låsene er helt på plads efter monteringen. Det er de
ikke hvis klodsen er vendt forkert.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jan Due

Dato : 11-11-03 22:03

Jeg har heldigvis ikke nået at brænde noget endnu,
men har også prøvet at forsøge at sætte rammene
forkert i.

Og meget ofte finder jeg ud af, at jeg har glemt at tage
stikket til strømforsyningen ud før jeg roder med PC'en.

Det er hidtil gået godt, men det burde det vel egentlig ikke
på atx boards.