Billede af mit 250 L akv.
Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 00:04

Hej !

Skulle nogen ha' lyst, kan i se et billede af mit 250 l akv.
med lyset slået over på " aftenbelysning "
i dk.binaer under " 250 L Malawi akv. "

Kritik modtages gerne !
både god og dårlig

Jesper

--
!!! Slet ordet FJERN i min E-mail adresse
eller vil jeg ikke kunne modtage jeres mails !!!

Fra : Linux

Dato : 08-11-03 08:23

Hej Jesper.

det er du sku da sluppet meget godt fra og jeg kan se at du også har fundet
ud af
at hallogen spots faktisk giver en fed effekt her på de sene sommer dage.

hvad har du ellers i lyskassen ?

Mvh Linux

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 12:48

Hej Linux !

Tak for rosen

Der er såmænd ikke andet end de sædvanlige rør
i lampen, et grolux og et alm. rør.

Jeg er faktisk ude efter nogle nye rør
er der nogle bestemte du kan anbefale ?

Det skal være nogen som fremhæver fiskenes farver

Jesper

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-11-03 12:44

Så er billedet lagt op på
dk.binaer IGEN efter det var røget ud pga.
en der masser poster en gang L... !

Billedet Findes nu under " 250 L Malawi Akv. 2 "

Jesper

Fra : Plesner

Dato : 09-11-03 00:06

> Kritik modtages gerne !
> både god og dårlig

Det ser sgu' ikke værst ud. Er selv i gang med noget natbelysning til et
325 liters, men jeg har valgt en lidt anden fremgangsmåde - jeg har bl.a.
nogle maller, jeg gerne vil se noget mere til. Min inspiration kan ses
nederst på denne side:

http://www.kaotica.com/frag/diy/moonlight/

plesner

Fra : Jens

Dato : 09-11-03 20:44

Det ser spændende ud, tror jeg vil prøve det !!!!

Hvad kender i ellers til Blue moon lys i malawi akvarie ???

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 11:05

Til jer der vil bruge lysdioder som en del af belysning i akvarie.

linket her, http://www.kaotica.com/frag/diy/moonlight/ , som plesner kom
med er ganske udemærket. MEN personen der har lavet siden har åbenbart
ingen faglig baggrund for det han laver..

Her er så mine råd:

1. Undgå modstanderne, de øger bare den daglige omkoskning. der er ved at
have akvarie. d.v.s. brug en strømforsyning der giver den rigtige spænding.
altså 3.3 V DC i dette tilfælde.

2. Søg for at få en sikring monteret efter plussen på strømkilden.. smut ned
til en radio/tv forretning og køb en sikringsholder til glassikringer.
grunden til dette er at sker der noget. Såsom at en pære/ledning falder i
vandet pga. en fisk der hopper, eller fugten i armaturet løsner befæstigelse
eller noget helt andet. Det der ellers kunne sker er at strømforsyningen
brænder af eller/og fisk dør, hvis uheldet er ude. Sikring + holder koster
vel kun ca. en flad 20.-. Sikringens størrelse bør vel ca være 25% større
end den samlede strøm lysdiodeerne bruger. dvs. 5 lysdioder á 20mA gir 100mA
* 25% = 125 mA sikring. Der er ingen grund til at smide en 10 ampere sikring
i, bare fordi strømforsyningen kan leverer det. det er trods alt vores kære
små fisk der kan komme i stødet.

3. Brug ikke samlemuffer inde i armaturet. lod alle samlinger og luk
samlingen med krypeflex, så fugt ikke kan trænge ind til ledende metal.

4. Sæt evt en afbryder ind efter stømforsyningen, men søg for at den bryder
både + og -. altså 2 polet afbryder

Jeg håber mit indlæg hjælper..

Er der ris/ros/rettelser/spørgsmål.. så bare skriv.. men vær konstruktiv.
ikke bare "det er noget lort du skriver.(punktum)"

mvh
Henrik

Fra : Plesner

Dato : 10-11-03 21:19

> linket her, http://www.kaotica.com/frag/diy/moonlight/ , som plesner
> kom med er ganske udemærket. MEN personen der har lavet siden har
> åbenbart ingen faglig baggrund for det han laver..

Det fremgår vist også tydeligt, hvis man læser teksten igennem - han
indrømmer det endda selv indirekte.

> Her er så mine råd:
>
> 1. Undgå modstanderne, de øger bare den daglige omkoskning. der er ved
> at have akvarie. d.v.s. brug en strømforsyning der giver den rigtige
> spænding. altså 3.3 V DC i dette tilfælde.

Med fare for at lyde umoralsk, så har jeg IKKE taget dette med i mine
overvejelser, da jeg ikke betaler noget som helst for den strøm, jeg
bruger.

> 2. Søg for at få en sikring monteret efter plussen på strømkilden..
> Det der ellers
> kunne sker er at strømforsyningen brænder af eller/og fisk dør, hvis
> uheldet er ude.

Jeg har aldrig oplevet, at det har påvirket mine eller andres fisk, hvis
de har fået strøm i vandet. For en del år siden var jeg kommet til at slå
hul på et varmelegeme, da jeg anbragte det i akvariet. Da jeg lidt senere
havde sat strøm til og så fandt ud af, at jeg ville rette lidt på det,
fandt jeg ud af på den hårde måde, at der var noget galt. Jeg rystede
bogstavelig talt i omkring 10 minutter efter oplevelsen (hvor jeg havde
stået på et vådt gulv og holdt fast i akvariets stålramme med den anden
hånd). Fiskene var totalt upåvirkede. Jeg har også set andre tabe tændte
armaturer og fordelerstikdåser i akvarier uden at fiskene gjorde andet
end de f.eks. gør, hvis man taber dæksglasset i akvariet.

> 3. Brug ikke samlemuffer inde i armaturet. lod alle samlinger og luk
> samlingen med krypeflex, så fugt ikke kan trænge ind til ledende
> metal.

God ide som jeg allerede havde taget med i projektet.

> 4. Sæt evt en afbryder ind efter stømforsyningen, men søg for at den
> bryder både + og -. altså 2 polet afbryder

Hvorfor ?

Jeg sætter lidt elektronik ind foran dioderne, så de tænder og slukker
automatisk - begge dele gradvist over 30 minutter, da jeg har nogle fisk
i akvariet, som bliver ret forskrækkede, når det almindelige lys tænder
ved hjælp af den timer, der er sluttet til.

plesner

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 22:51

Mit indlæg var ikke ment som et angreb på ham der lavede siden eller dig
plesner, men derimod en hjælp til alle har lyst til at lave den slags
belysning, men ikke har meget kendskab til strøm.
beklager hvis jeg har udtrykt mig forkert.

mvh
Henrik

Fra : Plesner

Dato : 10-11-03 23:27

> Mit indlæg var ikke ment som et angreb på ham der lavede siden eller dig
> plesner, men derimod en hjælp til alle har lyst til at lave den slags
> belysning, men ikke har meget kendskab til strøm.

Sådan forstod jeg det bestemt også - jeg var bare tvivlende overfor den
med, at strømmen skulle kunne skade fiskene, fordi jeg har oplevet det
modsatte. Jeg spekulerede på, om jævnstrøm skulle have en anden effekt end
vekselstrøm, som er det eneste jeg har oplevet 'ryge i' akvariet ?

> beklager hvis jeg har udtrykt mig forkert.

Det tror jeg ikke, du gjorde - problemet ved at kommunikere skriftligt er,
at man ikke altid forstår hinanden 100 %.

plesner