2mdr. gl og forkølelse
Fra : Bo Dudek

Dato : 07-11-03 22:14

Hejsa

Jeg blev far for første gang for 8 uger siden, og er lykkelig på alle
tænkelige måder. Dagligdagen går for fuld blæs, og de enkelte negative
ting, som der er forbundet med en lille ny, bliver blæst langt langt
borte af alle de positive ting.

I morgen, lørdag, er min kone, min søn og jeg inviteret ud til min
mor, stedfar, søster, hendes mand og barn til fødselsdag. Min stedfar
har haft en rigtig grum forkølelse for få dage siden, og den er hoppet
over på min mor nu, og min søster er også lidt plaget er samme.

Set fra min vinkel er fødselsdagen i morgen dermed en invitation til
sygdom. Måske er jeg pernippen, og Nicolas - som min søn hedder -
burde da også have et relativt stærk immunforsvar, da min kone ammer
ham.

Vi overvejer at melde afbud. Risikoen for at få hevet en sygdom med
hjem til 8 uger gamle Nicolas er lidt for stor efter vores smag. Men
hvad synes I?

Umiddelbart er jeg måske af den opfattelse, at hvis vi er bare lidt
nervøse ved det, så skal vi lade være med at tage afsted. Men jeg er
alligevel nysgerrig efter at høre Jeres meninger?

Det skal i øvrigt lige med, at min kone og jeg ikke er typen, der
sidder hjemme, fordi vi er nervøse over at tage nogen steder med
sønne-mand. Vi har både været til Jazz-lørdag i byen, på café,
restaurant mm, og har ikke de store skrupler over at tage ham med ud.

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Charlotte

Dato : 07-11-03 22:54

On 07/11/03 23:14, in article ca2oqv4n68tk7sgf2v7816gabj1e104c19@4ax.com,
"Bo Dudek" wrote:

Hej Bo.

Jeg ville melde afbud...
Dét råd fik jeg af min sundhedsplejerske, da jeg var i samme situation (min
søn var 3-4 mdr.).

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Brian K

Dato : 07-11-03 23:10

Bo Dudek wrote:

> [...]
> har haft en rigtig grum forkølelse for få dage siden, og den er hoppet
> over på min mor nu, og min søster er også lidt plaget er samme.

Hej

Jeg var blevet hjemme ! (eller fundet en barnepige til lillemand)

Mvh
brian

Fra : Iben Holst

Dato : 08-11-03 07:50

Med så lille en "ting" er der ingen tvivl om at jeg også havde meldt
afbud....

Iben

Fra : Kevin

Dato : 08-11-03 09:38

07/11/03 22:14Bo Dudek Skrev

> Umiddelbart er jeg måske af den opfattelse, at hvis vi er bare lidt
> nervøse ved det, så skal vi lade være med at tage afsted. Men jeg er
> alligevel nysgerrig efter at høre Jeres meninger?

Forkælelese smitter udelukkende ved direkte kontakt, så vask hænder og hold
jeres pode væk fra hænder der ikke er vaskede efter at der pudset næse, men
hvad forkølelse angår er I i virkeligheden de største smitte kilder, næsten
uanset hvor han end er, der er jo jer der rører ham mest, og god
håndhygiejne prøver vi jo alle at have, men det kikser jo, så tag roligt af
sted, og forkølet bliver han jo før eller siden, der finder enormt mange
forskellige forkølelsesvirus, men husk at det er kontaktsmitte.

Vh Kevin (sygepljerske der arbejder med infektioner)
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Bo Dudek

Dato : 09-11-03 12:41

[...]

>Forkælelese smitter udelukkende ved direkte kontakt

det havde jeg ikke tænkt over.. men direkte kontakt er jo bl.a. også
min mor, der laver maden, som vi så spiser senere hen..

[...]
>og forkølet bliver han jo før eller siden

det er rigtigt, at det er uundgåeligt, men han er stadig relativ ny
for os (8 uger gammel), så vi vil gerne passe på ham i alle
henseender..

tak for svaret :)

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Charlotte

Dato : 09-11-03 12:39

On 09/11/03 13:40, in article 4s9sqvoldjr95e7319crjcsn7i8bspi8lu@4ax.com,
"Bo Dudek" wrote:

Tog I så afsted, eller blev I hjemme ?

Held & lykke fremover

Charlotte

Fra : Bo Dudek

Dato : 09-11-03 12:51

>Tog I så afsted, eller blev I hjemme ?

vi blev hjemme, og det skal i samme åndedrag nævnes, at min bror har
en datter, der er 6 dage ældre (!) end min søn, og de valgte at tage
afsted..

samtidig skal det også med, at både min mor, søster og bror fuldt ud
respekterer vores valg mht. at blive hjemme..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Charlotte

Dato : 09-11-03 14:00

On 09/11/03 13:50, in article 8casqvs2nomih0tjo3vlq1jnhd3eojo27u@4ax.com,
"Bo Dudek" wrote:

> [...]
>
> samtidig skal det også med, at både min mor, søster og bror fuldt ud
> respekterer vores valg mht. at blive hjemme..

Under alle omstændigheder synes jeg, at det var godt I fulgte Jeres egen
overbevisning, trods interesse for andres meninger.

Bliv ved med det

Charlotte

Fra : Kevin

Dato : 10-11-03 08:28

09/11/03 12:40Bo Dudek Skrev

> men direkte kontakt er jo bl.a. også
> min mor, der laver maden, som vi så spiser senere hen..

Nej, virus overlever ikke en tur igennem maden.
Direkte kontakt er næse- hånd til hånd eller næse. men meget hurtigt, virus
er pr definition skrøbeligt.
Men når det er sagt kan jeg godt forstå i blev hjemme, ingen grund til at
tage til fest og være bekymret.

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : She

Dato : 08-11-03 16:26

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in

SNIP

> [...]
> nervøse ved det, så skal vi lade være med at tage afsted. Men jeg er
> alligevel nysgerrig efter at høre Jeres meninger?

Hej Bo

Tja, jeg ville tage af sted.
Jeg har den opfattelse, at man alligevel ikke kan beskytte sine børn for
smitte.

En anden ting er også, at jo flere forkølelser en baby har, jo stærkere
bliver immunforsvaret. Det fik jeg af vide for 10 år siden, af en gammel
sundhedsplejeske, samt min dav. læge.

Min ældste datter på 10 år, havde de første 2 år mange forkølelser.
Om det har noget på sig er svært at sige, men hun har ikke ligget syg,
endsige været forkølet, siden hun havde skoldkopper i 2000. Uanset hvor
meget forkølet og influenzaramt jeg er, smittes hun ikke.

Mine 2 andre piger har det lidt på samme måde. De er max. forkølet 2x
årligt.

Min yngste fik uheldigvis en gang lungebetændelse og influenzavirus da
hun var 5 mdr. Det var hårdt de 14 dage det stod på, men vi
overlevede..og det til trods for at jeg ammede

Mvh. She

Fra : Bo Dudek

Dato : 09-11-03 12:46

[...]

>Jeg har den opfattelse, at man alligevel ikke kan beskytte sine børn for
>smitte.

selvfølgelig kan man det, spørgsmålet er mere, om man ser smitte som
værende en harmløs ting eller ej..

>En anden ting er også, at jo flere forkølelser en baby har, jo stærkere
>bliver immunforsvaret.

det er vi til dels enige om, men man er voldsomt kynisk, hvis man
brækker armen på sit barn tyve gange fordi man ved, at armen ikke kan
brække samme sted igen og dermed er blevet stærkere..

> [...]
>endsige været forkølet, siden hun havde skoldkopper i 2000. Uanset hvor
>meget forkølet og influenzaramt jeg er, smittes hun ikke.

det lyder logisk, at børn som man pylrer lidt om, har sværere ved at
håndtere den store vide verden.. og det gælder for så vidt sygdomme
som så meget andet.. men samtidig kan vi vel godt blive enige om, at
en 2-årig kan holde bedre til en forkølelse end en 8 uger gammel..

ikke dermed sagt, at den forkølelse min mor render rundt med er
livsfarlig for lillemand, men her i starten vil vi nok gerne beskytte
ham mest muligt..

det handler om en afvejning af hans helbred men lige så meget vores
(min kone's og mine) følelser og ængstelser.. hvis vi ikke har det
godt med en bestemt ting, så vil det ikke blive en god oplevelse..

tak for svaret..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk