SessionID
Fra : Erling

Dato : 07-11-03 18:40

Spørsmål 1
Genererer serveren en unik sessionID hver gang en klient treffer
siden min ? default.asp

Hvis en skriver inn <% = Session.SessionID %> vil bruker av
min side se sin egen unike sessionID ?

Spørsmål 2

Eks. session("bruker") = request.Form("bruker")

hvordan skal en se den unike session ID'et til session("bruker")

På fohånd takk for all hjelp som måtte kome.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-03 22:45

Erling skrev:

> Genererer serveren en unik sessionID hver gang en klient treffer
> siden min ? default.asp

Jeg kan ikke huske hvor høj grad af "unikhed" der garanteres for
sessionID - men i praksis skulle der ikke være noget problem i at
regne med at hvert sessionID der tildeles på en maskine er unikt.

> Hvis en skriver inn <% = Session.SessionID %> vil bruker av
> min side se sin egen unike sessionID ?

Ja.

> Eks. session("bruker") = request.Form("bruker")
>
> hvordan skal en se den unike session ID'et til session("bruker")

Hvis jeg forstår dig ret - så med session.sessionID

Alle sessionvariable for en given session gemmes under samme id.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erling

Dato : 09-11-03 11:47

> Ja.

Takk, det hjalp meg å få rede på dette

> Hvis jeg forstår dig ret - så med session.sessionID
>
> Alle sessionvariable for en given session gemmes under samme id.

Det betyr altså at hvis jeg har

Eks. session("bruker") = request.Form("bruker")
session("alias") = request.Form("alias")

Så vil serveren kun gi denne brukeren/klienten en unik
session.sessionID og ikke en for hver session variabel, altså det vil
ikke være en
session.sessionID til "bruker" og en
session.sessionID til "alias".

Takk for svar, beklager at jeg ikke kunne svare raskere etter at du
hadde besvart min forespørsel.

Mvh
Erling

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-03 17:31

Erling skrev:

> Så vil serveren kun gi denne brukeren/klienten en unik
> session.sessionID og ikke en for hver session variabel,

Netop. Der kan lægges et hav af oplysninger i sessionvariable - men
de gemmes alle med ét sessionID pr. session.

Normalt er sessionID'et ikke noget man behøver at bekymre sig om.
Hver session har kun adgang til egne sessionvariable.

> Takk for svar, beklager at jeg ikke kunne svare raskere etter
> at du hadde besvart min forespørsel.

Ingen grund til beklagelser. Der er ikke noget krav om svar inden
for et bestemt tidsrum - og i øvrigt er ½ dag bestemt ikke lang
tid.
--
Jens Gyldenkærne Clausen