Surround med SB live 1024?
Fra : Per Mikkelsen

Dato : 14-04-01 23:00

På mit lydkort (SB Live) er der udgang til både front- og baghøjtalere, men
når jeg vil køre lyden gennem stereoanlægget, kan jeg vel nøjes med at
benytte fronthøjtalerudgangen og stadig opnå surround (der skal jo også kun
et stereosignal fra en stereovideo for at afspille i surroundsound)?
m.v.h. Per

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-04-01 02:49

"Per Mikkelsen" <rp@vuc.edu> wrote in message
> [...]
kun
> et stereosignal fra en stereovideo for at afspille i surroundsound)?

Nej, Surround opnås kun, hvis du har mindst 4 højtalere (og eventuelt
mellemtone og subwoofer). Ellers er det bare ordinær stereo. Man får ikke
den rigtige Surround-effekt med kun to højtalere. Men du kan jo abre benytte
dine desktop-højtalere som fronthøjtalere, og dit stereoanlæg som
baghøjtalere? På den måde får du en slags Surround-Sound.

-----
Anders

Fra : Peter Løkke

Dato : 15-04-01 10:01

> [...]
> dine desktop-højtalere som fronthøjtalere, og dit stereoanlæg som
> baghøjtalere? På den måde får du en slags Surround-Sound.

Jeg tror manden snakker om at smide et Dolby ProLogic signal over i hans
surround-forstærker, og det kan man sagtens!
Hvis du evt. har en Dolby Digital forstærker kan du også få det over
'digitalt' = MEGET bedre lydkvalitet!

- Peter

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-04-01 10:50

"Peter Løkke" <peters@indbakke.dk> wrote in message

> [...]
> surround-forstærker, og det kan man sagtens!
> Hvis du evt. har en Dolby Digital forstærker kan du også få det over

OK, jeg var ikke helt sikker på, hvad han mente Men kræver Dolby Digital
Surround ikke, at man benytter den digitale udgang, og kræver det ikke et
digital 5.1 kort?

----
Mvh
Anders

Fra : Santa Xcaze

Dato : 15-04-01 11:37

:)
Jo det kræver det i hvert fald hvis vi snakker om D.Digital....

Fra : Per Mikkelsen

Dato : 15-04-01 13:26

Santa Xcaze <nothing@nogood.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KReC6.41530$o4.3147683@news010.worldonline.dk...
> :)
> Jo det kræver det i hvert fald hvis vi snakker om D.Digital....

Jeg HAR en surround forstærker og jeg HAR 5 højtalere (6 med suvwooferen),
men mit problem er, om jeg kan overføre surroundsignalet blot ved at benytte
den ENE højtalerudgang (fronten selvfølgeligt). Altså én ledning med
ministereojack i den ene ende og to phonostik i den anden.
m.v.h. Per

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-04-01 15:28

> [...]
> den ENE højtalerudgang (fronten selvfølgeligt). Altså én ledning med
> ministereojack i den ene ende og to phonostik i den anden.

Jeg vil umiddelbart mene, at du ikke kan overføre hele surroundsignalet ved
blot at bruge frontudgangen, idet du så kun får front+subwoofer signalet
med. Men prøv dog at se hvad der sker!

Men jeg forstår stadig ikke helt, hvordan du vil køre digital 5.1 lyd? Så
vidt jeg husker skrev du, at dit lydkort var et Soundblaster Live! 1024, som
jo ikke understøtter dette. Du kan kun få Digital 4.1 lyd med dette kort
(ingen mellemtone). Skal du have ægte 5.1 lyd må du anskaffe dig et SB Live!
5.1 Player, Hercules Gametheater XP eller tilsvarende.

-----
Mvh
Anders

Fra : Peter Løkke

Dato : 15-04-01 18:34

Tjah... Jeg har da et SB Live 1024 og jeg bruger digital udgangen på kortet
og kører det direkte over i min Yamaha receiver. Jeg får masser surround
På Live 5.1 kortet er der ANALOGE udtag til alle 6 kanaler, men hvis man har
en ekstern dekoder skal man jo bare bruge et digital signal.
Dette gælder dog KUN for DVD-film!! I spil, musik, m.m. får man bare et
almindeligt PCM-stereo signal ud af digitaludgangen (som er et lille gult
plastik-stik på mit kort).

- Peter

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-04-01 19:15

> [...]

har
> en ekstern dekoder skal man jo bare bruge et digital signal.

Aha! Jeg var bare ikke sikker på, at det gamle Live! 1024 kort kunne levere
et ægte digitalt 5.1 signal til en ekstern receiver/forstærker.

> Dette gælder dog KUN for DVD-film!! I spil, musik, m.m. får man bare et
> almindeligt PCM-stereo signal ud af digitaludgangen (som er et lille gult
> plastik-stik på mit kort).

Reel 5.1 lyd får man faktisk også kun i DVD-film. Det er kun meget få, hvis
overhovedet nogen, spil understøtter dette. Selvom man slår 5.1 lyd til i
spil kommer der ikke nogen særskilt mellemtoneeffekt, som hvis man ser DVD
film.

----
Mvh
Anders

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 12:32

> [...]
> spil kommer der ikke nogen særskilt mellemtoneeffekt, som hvis man ser DVD

Nej, ikke kun DVD også DTS cder, og der er noget du har misforstået mht.
mellemtone.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : DaWizeGuy

Dato : 16-04-01 15:25

OK, jeg samler mit svar til alle dine indlæg her.

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> wrote in message

> [...]
> hvis
DVD

> Nej, ikke kun DVD også DTS cder, og der er noget du har misforstået mht.

Siden du ved så meget om tingene, så øs endelig ud af din overlegne viden
istedet fro at skrive: "Du aner ikke hvad du taler om", eller "læs tidligere
svar". Det er meget arrogant, og ikke særlig informativt for andre. Men
tilbage til dit svar: så vidt jeg har forstået det, ER der en særlig
centerhøjtalereffekt i DVD (og DTS CD'ere som du rigtigt skriver), men ikke
i spil, hvor der blot er den ordinære stereolyd fra fronthøjtalerne. Derfor
får man kun reel glæde af et 5.1 højtaleranlæg i DVD og DTS, ikke i spil.
Jeg har derfor lidt svært ved at se, hvad jeg har misforstået! Men det kan
du jo sikkert forklare mig

>Dolby pro logic er kodet således at alle signalerne er i selve stereo
>sgnalet.

Mener du hermed, at man blot skal slutte sit surroundanlæg til frontudgangen
på lydkortet og dermed opnå 5.1 surround-sound? Hvis det er tilfældet er der
jo ingen grund til at købe de dyrere 5.1 kort fremfor et almindeligt 1024
lydkort.

----
Mvh
Anders

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 18:08

> [...]
Derfor
> får man kun reel glæde af et 5.1 højtaleranlæg i DVD og DTS, ikke i spil.

Det mit postulat gik på, var dit svar ang. mellemtone, ikke spils
understøttelse af DD.

Bare fordi at et signal er DD, betyder det ikke at det er surround, det kan
f.eks sagtens være mono.

> [...]
der
> jo ingen grund til at købe de dyrere 5.1 kort fremfor et almindeligt 1024

Nej du kan opnå DPL (hvis materialet selvfølgelig er et DPL signal) (Dolby
pro logic) hvilket er et 4 kanals system (højre og venstre front, center & 1
bagkanal)

Hvis man ønsker et 5.1 system kræves der en dekoder (DD og/eller DTS),
dekoderen kan så enten sidde på lydkortet, i ens eventuelle DVD spille eller
i ens forstærker/forsats.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 12:28

> [...]

som
> jo ikke understøtter dette. Du kan kun få Digital 4.1 lyd med dette kort

Du aner ikke hvad du taler om.

Skal du have ægte 5.1 lyd må du anskaffe dig et SB Live!
> 5.1 Player, Hercules Gametheater XP eller tilsvarende.

Nej læs tidligere svar.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 12:22

> [...]
Digital
> Surround ikke, at man benytter den digitale udgang, og kræver det ikke et

Nej det kræver et kort der har digital ud med understøttelse af 48KHz.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 12:19

> [...]
> men
> kun
>
> Nej, Surround opnås kun, hvis du har mindst 4 højtalere (og eventuelt
Mellemtone ? den varetages allerede af dine højttaler.

> [...]
> dine desktop-højtalere som fronthøjtalere, og dit stereoanlæg som
> baghøjtalere? På den måde får du en slags Surround-Sound.

Da manden ikke skriver hvilket anlæg han har kan du ikke sige at det ikke
kan bruges til snor rundt lyd:)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Per Mikkelsen

Dato : 16-04-01 21:16

Hej Nicolai.
Du skriver, at dolby pro signalet er kodet i stereosignalet og har altså
svaret på mit oprindelige spørgsmål: Kan jeg nøjes med at forbinde
fronthøjtalerudgangen fra lydkortet til en indgang på min surroundreceiver
og stadig opnå surroundlyd fra en DVD-film, som afspilles på min computers
DVD-drev? -Og svaret må altså være ja!!
I øvrigt vil jeg gerne vide hvordan man indspiller surroundlyd og hvordan
man "koder" surroundsignalet i stereosignalet?
m.v.h. Per

Nicolai Boilesen <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9belti$5dh$3@sunsite.dk...