Kan bundkort m. max ATA66 kører ATA100?
Fra : KB

Dato : 07-11-03 01:02

Hej

Kan et ældre bundkort af typen Aopen AK33, som kun supportere ATA66, kører
en spritny Hitachi harddisk som kører ATA100?

Mvh.
Kenneth

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-11-03 03:46

KB mumbled his insignificant opinion in:

> Hej
>
> Kan et ældre bundkort af typen Aopen AK33, som kun supportere ATA66,
> kører en spritny Hitachi harddisk som kører ATA100?

Ja, men den vil kun køre ved ata66 -såfremt du har et 80 bens kabel, ellers
33.

Sikre dig hellere at dit bundkort understøtter den størrelse på diske, det
kan som regel fixes med en bios opdatering.

Fra : Rado

Dato : 07-11-03 11:23

On Fri, 7 Nov 2003 03:46:12 +0100, "Sune Storgaard"
<speg-fjern@mail.dk> wrote:

>KB mumbled his insignificant opinion in:

>Ja, men den vil kun køre ved ata66 -såfremt du har et 80 bens kabel, ellers
>33.

Er det ikke først ved ATA 100 der kræves 80 leder kabel?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-11-03 16:13

Rado mumbled his insignificant opinion in:

> Er det ikke først ved ATA 100 der kræves 80 leder kabel?

Nej 66, sætter du et 40 leders kabel i kører den 33

Fra : Edmund

Dato : 08-11-03 08:06

Sune Storgaard skrev:

> Nej 66, sætter du et 40 leders kabel i kører den 33

Kan det have noget med kvaliteten at gøre.
Jeg har set 40 leders kabeler hvor der stod ide66 på, men jeg turde nu
ikke købe dem.
--
Mvh Edmund

Fra : David T. Metz

Dato : 13-11-03 00:33

Edmund skriblede:

> Kan det have noget med kvaliteten at gøre.
> Jeg har set 40 leders kabeler hvor der stod ide66 på, men jeg turde nu
> ikke købe dem.

Jeg tror Sune husker forkert. På mit gamle ASUS-kort fulgte der et 80-leder
kabel med til Promise ATA-100 controlleren og et 40 leder til
via-chipsættets ATA-66. Svjh. skal man kun bruge 80-leder til
ATA-100/133/166 - men det er længe siden jeg havde brug for at vide det.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 07:52

David T. Metz wrote:

> Jeg tror Sune husker forkert. På mit gamle ASUS-kort fulgte der et 80-leder
> kabel med til Promise ATA-100 controlleren og et 40 leder til
> via-chipsættets ATA-66.

Det er/var standard at lægge et 40-leders med til cdrom/brænder-drev, da
de alligevel ikke kunne overføre data hurtigere..

Hvis der fulgte et 40-leders med til chipset'ets eget ATA-interface, så
stod der garanteret også i manualen, at man skulle bruge et 80-leders
for at kunne bruge ATA-66 (som de færreste cdrom/brænder/dvd-drev
understøtter).

> Svjh. skal man kun bruge 80-leder til ATA-100/133/166

Der er ikke noget der hedder ATA-166.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-11-03 08:21

In article <3fb2c33a$0$30083$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, David T. Metz wrote:

> via-chipsættets ATA-66. Svjh. skal man kun bruge 80-leder til
> ATA-100/133/166 - men det er længe siden jeg havde brug for at vide det.

Der skal bruges 80 leder for at koere ATA-66 -> ATA-133.
Man kan dog godt bruge et 40 leder _kabel_ paa en ATA-66+ controller,
men saa koerer man ATA-33 og nedefter!

ATA-166 er endnu ikke en officiel standard.

Thomas