download ad slackware iso, og hvad så?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 00:11

Hej, jeg har hentet et slackware install.iso

skal det brændes på en bestemt måde eller kan jeg bare
bruge Negro DAO ?

jeg har også hentet kernel-smp-2.4.3-12dell.i686.rpm
i forventning om at jeg så får understøtning for smp
på min maskine, jeg formodder at rpm filen skal
indlæses efter at isoet er installeret ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 07-11-03 18:44

Petersen_Michael wrote:

> Hej, jeg har hentet et slackware install.iso

Hvis det er slackware-9.1-install-d1.iso du har hentet, så skal du vide
at hvis du vil have fx. Gnome eller KDE, så skal du også have fat i
slackware-9.1-install-d2.iso

> skal det brændes på en bestemt måde eller kan jeg bare
> bruge Negro DAO ?

Kender ikke Negro men har den ikke en mulighed ala "Burn from Image"?

Jeg tror at DAO bare hælder filen over på en CD.

> jeg har også hentet kernel-smp-2.4.3-12dell.i686.rpm
> i forventning om at jeg så får understøtning for smp
> på min maskine, jeg formodder at rpm filen skal
> indlæses efter at isoet er installeret ?

Det der vil ikke virke, du er nød til at kompilere din egen kernel hvis
du vil have "Symmetric Multi-Processing support".
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 19:16

"Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er slackware-9.1-install-d1.iso du har hentet, så skal du
vide
> at hvis du vil have fx. Gnome eller KDE, så skal du også have fat i
> slackware-9.1-install-d2.iso

det er det ikke, det er slackware 9.0

Lige nu er dte største problem, at få slackware til at accpeterer
at den skal overskrive en fat 32 partition, hvor der ligger
win 98.. nå jeg prøver lige fra DOS, at formaterer disken, og
se om det hjælper på noget..

> Det der vil ikke virke, du er nød til at kompilere din egen kernel
hvis
> du vil have "Symmetric Multi-Processing support".

nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor vil hvorfor vil jeg ikke
få gav
--
http://www.petersensweb.dkn af en eksisterende SMP kerne?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 07-11-03 21:54

Petersen_Michael wrote:

> det er det ikke, det er slackware 9.0

OK. Den har det hele med undtagen kernel-sourcen og de lokale sprog til
KDE.

> [...]
> at den skal overskrive en fat 32 partition, hvor der ligger
> win 98.. nå jeg prøver lige fra DOS, at formaterer disken, og

Du kan prøve med cfdisk, den er lidt mere newbie-venlig end fdisk. Slet
den gamle partition og opret en på 2*ram til swap og lad resten være /

Men prøv at læse selv på hvordan installationen foregår i Slackware her:

> nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor vil hvorfor vil jeg ikke
> få gav

Fordi jeg i første omgang troede at det var moduler til en gammel Redhat
kernel, nu kan jeg se at det er en hel gammel kernel. Det kan måske
lade sig gøre at installere den(STORT måske), men..men..men chancen for
at det mislykkes er størst og det er absolut ikke det første project du
vil lave på Slackware.

Jeg vil foreslå at du i første omgang vælger at bruge en af de kernels
som kommer med Slackware. Når du så har fået læst på lektien om kernel
kompilering så rul dig din egen.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 22:19

Hej igen

> Du kan prøve med cfdisk, den er lidt mere newbie-venlig end fdisk.
Slet
> den gamle partition og opret en på 2*ram til swap og lad resten være /

det er lykkedes mig at formatere en disk, jeg har ikke oprettet swap,
hvis
det bliver nødvendigt mounter jeg en ekstra HD til swap

prøvede med både cfdisk, og fdisk, er et noget anderledes værktøj
end Fdisk til DOS

> [...]
for
> at det mislykkes er størst og det er absolut ikke det første project

som jeg læser det er kernen skrevet til formålet..
jeg har også prøvet at kører den, men får konsekvent en cd læse fejl

> Jeg vil foreslå at du i første omgang vælger at bruge en af de kernels
> som kommer med Slackware.

jeps

> Når du så har fået læst på lektien om kernel
> kompilering så rul dig din egen.

bliver jeg nødttil, er lidt tosset, at have 2 CPUer, og kun bruge den
ene..

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 07-11-03 22:50

Petersen_Michael wrote:

> som jeg læser det er kernen skrevet til formålet..

Udgangspunktet, altså sourcen, er det samme som for alle andre kerner,
den er bare konfigureret efter formålet. Det samme som du gør engang
når du enabler smp.

> bliver jeg nødttil, er lidt tosset, at have 2 CPUer, og kun bruge den
> ene..

Hvis det bare er til en desktop computer som du vil lege lidt med, så
tror jeg ikke at du skal forvendte det helt store boost ved smp.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 23:07

> Hvis det bare er til en desktop computer som du vil lege lidt med, så
> tror jeg ikke at du skal forvendte det helt store boost ved smp.

det er meningen at min linux box, skal fungerer
som backup medie (kører rsync, over en stribe cron)
altså automatiseret filkopiering fra andre PCer på
mit LAN

boxen er bestykket med 2 Pentiumpro 200MHz
det er jo ikke så heftigt, så synes lige så godt jeg
kan bruge dem fuldt ud..

nå, det for være ind til videre..
lige nu bøvler jeg med at finde udaf at boote grafisk
(jeg installerede sådan ca. hele slackware pakken
så GUI er en option)

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 08-11-03 12:19

Petersen_Michael wrote:

> boxen er bestykket med 2 Pentiumpro 200MHz
> det er jo ikke så heftigt, så synes lige så godt jeg
> kan bruge dem fuldt ud..

Selvfølgelig, der er lidt om at kompilere en kernel i den Slackware bog
jeg henviste dig til. Der er også en del at finde hos kernelnewbies.

> nå, det for være ind til videre..
> lige nu bøvler jeg med at finde udaf at boote grafisk
> (jeg installerede sådan ca. hele slackware pakken
> så GUI er en option)

Du skal bare ændre runlevel i /etc/inittab lige nu bruger du 3 og
grafisk login er runlevel 4.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-11-03 22:54

Petersen_Michael skrev i -dk.edb.system.unix:

> bliver jeg nødttil, er lidt tosset, at have 2 CPUer, og kun bruge den
> ene..

Kan en standart linux kerne ikke udnytte mere end den ene CPU? Jeg troede at
den udnyttede de CPU'er der var tilgænglig,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 22:56

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en standart linux kerne ikke udnytte mere end den ene CPU? Jeg
troede at
> den udnyttede de CPU'er der var tilgænglig,,,

uden at kloge mig for meget, så har jeg fået
den klare opfattelse at der skal benyttes en
smp kerne..

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 08-11-03 12:14

Ivar Madsen wrote:

> Kan en standart linux kerne ikke udnytte mere end den ene CPU? Jeg
> troede at den udnyttede de CPU'er der var tilgænglig,,,

Der er da denne mulighed, men den skal tilvælges. Patrick har den ide at
en Slackware kernel skal være så lille som mulig, og så må folk som vil
mere selv klare dette.

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 08-11-03 12:59

On Sat, 08 Nov 2003 12:13:53 +0100, Thomas Overgaard wrote:

> Der er da denne mulighed, men den skal tilvælges. Patrick har den ide at
> en Slackware kernel skal være så lille som mulig, og så må folk som vil
> mere selv klare dette.

Det er vidst ikke helt rigtigt, han har den opfattelse at Slackware skal
være så simpel som mulig. Der er forskel.

Man installere bare SMP kernel'en efter installationen. Slackware
installeren spørg hvilken kernel den skal bruge. Hvis man installere fra
CD har man set meget stort udvalg af kerneler, den ene er med SMP support.

Men har man SMP + andre krav er det nok bedst at kompilere sin kernel.

--
Simon

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-11-03 20:13

"Simon Lyngshede" <simon@spi-SPAM-ceweasel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> CD har man set meget stort udvalg af kerneler, den ene er med SMP

der er ingen smp kærne med på CDen til Slackware 9.0