Udskiftning af tekst i et fastsat interval
Fra : Bud

Dato : 06-11-03 09:24

Hej

Jeg søger et javascript der skifter tekst ud med et nærmere fastsat
interval - f.eks. hver 5. eller 10. sekundt.

Jeg har fundet et script der gør dette - men problemet er at jeg ikke
kan lave linie skift og den slags, i teksten. Og den mulighed vil jeg
gerne have.

Er der nogen af jer der har kendskab til et javascript hvor dette kan
lade sig gøre?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes Petersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-11-03 12:35

Bud <davinci@mailREMOVE.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg søger et javascript der skifter tekst ud med et nærmere fastsat
> interval - f.eks. hver 5. eller 10. sekundt.

At skifte tekst hvert 5. sekund:
setInterval(skiftTekst,5000);
Her er "skiftTekst" den funktion der skifter teksten.

> Jeg har fundet et script der gør dette - men problemet er at jeg ikke
> kan lave linie skift og den slags, i teksten. Og den mulighed vil jeg
> gerne have.

For at skifte teksten:

// De tekster der skal tilføjes.
var tekster = [
"Den første tekst",
"Den anden tekst",
"Den tredje tekst",
"Den fjerde tekst"
];
var tekstIndex = 0;

function skiftTekst() {
var elem = document.getElementById("skifter"); // ID på det element
// der skal have sit
// indhold skiftet
while ( elem.hasChildNodes() ) { // slet indhold af element
elem.removeChild(elem.lastChild);
}
// tilføj ny tekst
elem.appendChild(document.createTextNode(tekster[tekstIndex]));

// peg på næste tekst
tekstIndex = (tekstIndex + 1) % tekster.length;
}

> Er der nogen af jer der har kendskab til et javascript hvor dette kan
> lade sig gøre?

Ovenstående.

/L

Fra : Bud

Dato : 09-11-03 09:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> At skifte tekst hvert 5. sekund:

> Ovenstående.
>
> /L

Hej Lasse

Jeg er ikke istand til at læse javascriptet - men jeg har en fornemmelse
af at det ikke er det jeg søger.

Jeg har allerede et script der skifter tekst ud - men det jeg søger er
mulighed for at indsætte linieskift eller andre tags i den tekst der
skal udskiftes. Men primært linieskift <br> et interessant for mig.
Når jeg forsøger, holder scriptet simpelthen op med at fungere.

F.eks.

// De tekster der skal tilføjes.
var tekster = [
   "Den første <br>
   tekst",
   "Den anden <br>
   tekst",
   "Den tredje <br>
   tekst",
];
var tekstIndex = 0;

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-11-03 12:51

> [...]

> skal udskiftes. Men primært linieskift <br> et interessant for mig.
>
> Når jeg forsøger, holder scriptet simpelthen op med at fungere.

Dette er syntaktisk forkert Javascript. Man må ikke skifte linje inde i
en tekststreng. Hvis man vil have et linjeskift, så skal man skrive "\n"
i stedet. Jeg tror dog ikke det er det du vil have, når du allerede har

Der er pæne måder at lave det på, og der er den mindre pæne som
benytter ikke-standard-egenkaben "innerHTML". Det virker dog i de
fleste nyere browsere.

Skift funktionen ud med
---
function skiftTekst() {
var elem = document.getElementById("skifter"); // ID på det element
// der skal have sit
// indhold skiftet
elem.innerHTML = tekster[tekstIndex]; // skift indhold med HTML

// peg på næste tekst
tekstIndex = (tekstIndex + 1) % tekster.length;
}
---

Egenskaben "innerHTML" er opfundet af Microsoft og er ikke en del af
W3C's web-standarder. Både Mozilla og Opera 7 har dog valgt at
forstå den, nok for at tækkes de mange folk der skriver sider uden
at vide at der findes andet end IE :).

/L

Fra : Bud

Dato : 09-11-03 13:41

> Dette er syntaktisk forkert Javascript. Man må ikke skifte linje inde i
> en tekststreng. Hvis man vil have et linjeskift, så skal man skrive "\n"
> i stedet. Jeg tror dog ikke det er det du vil have, når du allerede har

Jo det er faktisk et linieskift i teksten der bliver skiftet ud jeg
ønsker. Men som sagt så virker det ikke efter hensigten - heller ikke
hvis jeg sætter \n ind

> [...]
> W3C's web-standarder. Både Mozilla og Opera 7 har dog valgt at
> forstå den, nok for at tækkes de mange folk der skriver sider uden

Det ovenstående er jeg ikke istand til at tyde - jeg er helt ny på
javascipt og PHP.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-11-03 14:18

Bud <davinci@mailREMOVE.tdcadsl.dk> writes:

> Jo det er faktisk et linieskift i teksten der bliver skiftet ud jeg
> ønsker. Men som sagt så virker det ikke efter hensigten - heller ikke
> hvis jeg sætter \n ind

Du er interesseret i at der er et linjeskift når siden vises. Det er
det <br> skal lave. Du skal ikke lave linjeskift i strengen selv, <br>
er nok.

> Det ovenstående er jeg ikke istand til at tyde - jeg er helt ny på
> javascipt og PHP.

Brug ovenstående funktion skiftTekst i stedet for den første jeg foreslog.
Du kan så putte <br>'er ind i de tekster der skal skrives, eller andet
HTML.

/L

Fra : Bud

Dato : 09-11-03 15:54

> [...]
>

> Brug ovenstående funktion skiftTekst i stedet for den første jeg foreslog.
> Du kan så putte <br>'er ind i de tekster der skal skrives, eller andet

Hej igen

Jeg tror jeg må springe over *S* Min viden om javascript er for dårlig.
Jeg har prøvet at sætte dit foreslag ind i et eksisterende script - men
det fungerer ikke. Og jeg ved som sagt ikke nok om javascript til at
gennemskue hvad der sker.

Jeg overvejer at lave en MySql database i stedet for - og så - i stedet
for den automatiske udskiftning - at lave nogle navigations knapper så
man kan gå til næste eller forrige post.
Det kunne også være en løsning.

Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jes