Distinct lignende ting
Fra : Michael Jensen

Dato : 06-11-03 07:50

Hejsa

Jeg har følgende tabel:
-------------------------------
| id | name | country | value |
-------------------------------
| 1 | Per | dk | 100 |
| 2 | Tom | es | 80 |
| 3 | Gert | dk | 90 |
| 4 | Finn | dk | 95 |
| 5 | Juan | po | 70 |
-------------------------------

Nu vil jeg så gerne vælge top 3 ud fra value, men med den betingelse af der
max må være 2 fra hvert land!

Dvs. at resultatet skal være .

1 Per dk
2 Finn dk
3 Tom es

Kan dette lade sig gøre med ren SQL?

Dette finder jo de 3 danskere:
SELECT name, value, country FROM scores ORDER BY value DESC LIMIT 0,3

Mens :
SELECT name, value, DISTINCT(country) FROM scores ORDER BY value DESC LIMIT
0,3

vel tager en dansker, en spanier og en portugiser

Nogen der har en løsning?

Michael Jensen
Michael[SNABEL]ogj[PRIK]DK

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-11-03 15:07

Michael Jensen wrote:
> [...]
> max må være 2 fra hvert land!
>
> Dvs. at resultatet skal være .
>
> 1 Per dk
> 2 Finn dk
> 3 Tom es
>
> Kan dette lade sig gøre med ren SQL?
>
> Dette finder jo de 3 danskere:
> SELECT name, value, country FROM scores ORDER BY value DESC LIMIT 0,3
>
> Mens :
> SELECT name, value, DISTINCT(country) FROM scores ORDER BY value DESC LIMIT
> 0,3
>
> vel tager en dansker, en spanier og en portugiser

Det eneste jeg kan komme på er at lave et left join på tabellen selv.
Prøv at kigge lidt på HAVING-udtrykket. Det er det,d er skal bruges hvis
det overhovedet skal kunne lade sig gøre. Det er ikke pænt og sikkert
fyldt med fejl:

SELECT tabel1.name, tabel2.name, tabel1.value, tabel2.value,
MAX(tabel1.value), MAX(tabel2.value)
FROM tabel AS tabel1, tabel AS tabel2
WHERE tabel1.country += tabel2.country AND tabel1.value > tabel2.value
GROUP BY tabel1.name, tabel2.name
HAVING tabel1.value = MAX(tabel1.value) AND tabel2.value = MAX(tabel2.value)

Ellers kan du også bare gøre det med nogle subselects.

M.

Fra : Michael Jensen

Dato : 10-11-03 07:38

Michael Zedeler wrote:
> [...]
> GROUP BY tabel1.name, tabel2.name
> HAVING tabel1.value = MAX(tabel1.value) AND tabel2.value =

Min nuværende løsning er at hente lidt ekstra personer i via SQL også lave
ordne det via ret simpel PHP.

Jeg tror jeg fortsætter med denne løsning hvis der ikke lige findes en mere
elegant en i SQL

Michael Jensen
Michael[SNABEL]ogj[PRIK]DK