Dropdown boks hjælp..!
Fra : Martin

Dato : 14-04-01 21:39

<?
include('include/conn.inc');
$query = mysql_query("SELECT * FROM disco");

echo "<form name = \"discooption\" method=\"post\"
action=\"disco.php3?id=$id\">"; \\ HER OMKRING ER PROBLEMET !
echo " <select name=\"valg\"
onChange=\"document.discooption.submit();\">";
echo "<option value=\"\">Vælg her</option>";

while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$id = $r["id"];
$disconavn = $r["disconavn"];

echo "<option value=\"$id\">$disconavn</option>";

}
mysql_close($conn);
?>

Her kører jeg en dropdown ting..
Men mit problem er at i action der skal den hente id'et fra det valgte
i boksen, men det gør den ikke, hvad kan jeg gøre ?

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 14-04-01 21:51

> [...]
> Men mit problem er at i action der skal den hente id'et fra det valgte
> i boksen, men det gør den ikke, hvad kan jeg gøre ?

Problemer er nok nærmere at du ikke har ret meget styr på forms og CGI. Det
er jo HTML og har faktisk ikke ret meget at gøre med php.... Nå, nok snak
prøv i et html-dokument:

<form name = "discooption" method="post" action="disco.php3">
<select name="id" onChange="document.discooption.submit();>
<option value="">Vælg her</option>
</select>
</form>

Hint: De navne du angiver i name="" bliver sendt i CGI-strengen til det
script der er angivet i action. Du skal ikke selv sætte ? eller parameter
navne mv.

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 14-04-01 21:56

> <select name="id" onChange="document.discooption.submit();>
Oops! tilføj lige en double-qoute til sidst:
<select name="id" onChange="document.discooption.submit();">

Fra : Martin

Dato : 14-04-01 21:58

On Sat, 14 Apr 2001 22:51:04 +0200, "Tim Hallwyl"
<hallwyl@staff.kvl.dk> wrote:

> [...]
>

>Hint: De navne du angiver i name="" bliver sendt i CGI-strengen til det
>script der er angivet i action. Du skal ikke selv sætte ? eller parameter

1000 TAK, nu kører det på glatis...
Hmm måske skulle jeg lige tænke mig om engang til... jeg vidste det
egentlig godt !!!
*unskyld ulejligheden *

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Dennis T.

Dato : 15-04-01 13:29

"Tim Hallwyl" <hallwyl@staff.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hint: De navne du angiver i name="" bliver sendt i CGI-strengen til det
> script der er angivet i action. Du skal ikke selv sætte ? eller parameter

Måske skulle du selv sætte dig lidt mere ind i begreberne? - CGI-strengen?
Det har ikke meget med cgi at gøre, men derimod, hvad der bliver sendt via
http POST i det nævnte tilfælde.

/Dennis

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 15-04-01 14:59

> Det har ikke meget med cgi at gøre, men derimod, hvad der bliver sendt via
> http POST i det nævnte tilfælde.

Men POST har nu rigtig meget med CGI at gøre og er lige som GET urlencoded.
Læs selv mere på http://www.w3.org/CGI/ eller hvad med et CGI POST eksempel
fra NCSA Software Development Group på
http://hoohoo.ncsa.uiuc.edu/cgi/in.html ...

Men du har ret, han burde bruge GET istedet for POST (ikke at det har den
store betydning, men rent principelt).

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 16-04-01 02:28

In article <9bc9d5$13hm$1@news.net.uni-c.dk>, Tim Hallwyl wrote:
> Men du har ret, han burde bruge GET istedet for POST (ikke at det har den
> store betydning, men rent principelt).

Hvorfor?

/tlk

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 16-04-01 12:36

> Hvorfor?

Det ligger jo i ordne GET og POST at GET bruges når man vil hente data og
POST når du vil sende data til et script. Det hænger jo sammen med at GET
benytter URLen til at sende data og POST pakker data ind i body på http
request'en - hvis man skal udtrykke det på dansk. POST kan derfor indeholde
mere data.
I øvrigt mener jeg at det yderligere forholder sig således at POST bliver
sendt til standard-in mens GET "kun" bliver leveret i QUERY_STRING - alene
det forklarer kapacitetsforskellen. Men som sagt er det mest en principsag,
især hvis man ikke kaster store datamængder op.

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 17-04-01 14:09

In article <9belbn$jdm$1@news.net.uni-c.dk>, Tim Hallwyl wrote:

> Det ligger jo i ordne GET og POST at GET bruges når man vil hente data og
> POST når du vil sende data til et script. Det hænger jo sammen med at GET

Ah, nu tænkte jeg lige over det oprindelige spørgsmål igen, og kan godt se
din pointe.

/tlk