gibson 320
Fra : Aron Calvert

Dato : 06-11-03 01:20

Hey alle.

Jeg har 2 korte spørgsmål.

Det første spørgsmål.
Hvis vi siger der er en tabel ved navn db1 med disse felter "id,
brugernavn, password"

Når man så laver en "SELECT * FROM db1 WHERE 1" er det så muligt at
udelukket id rækken ?
Grunden til jeg spørg er. at jeg har en støre database, men skal bruge
næsten alle rækker.

Andet spørgsmål.

Er der nogen som kort kan fortælle, hvad INDEX gør?
og hvilken fordele giver det?

// Aron

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 06-11-03 07:19

Aron Calvert skrev:
> Når man så laver en "SELECT * FROM db1 WHERE 1" er det så muligt at
> udelukket id rækken ?

Nope. Du er nød til enten at trække dem ud enkeltvis eller leve med dem
allesammen.

> Andet spørgsmål.
>
> Er der nogen som kort kan fortælle, hvad INDEX gør?
> og hvilken fordele giver det?

Hvis du sætter Index'es på din tabel (og sætter dem rigtigt) så får du
opdateret dine forespørgelser.

Man bør lave en god plan for hvor man placerer sine index'es.
Tommelfingereglen er at de skal placeres på felter der bliver filtreret i
forspørgelser. F.eks.

SELECT PK_CustomerID, CustonerName, CompanyName
FROM Customers
WHERE CustomerName = 'Davollio'

For at gøre filtreringen hurtigere vil det så være en fordel hvis databasen
straks ved hvor den eller de records der har 'Davolio' stående i
CustomerName. Det sørger Index'es for.

/Kasper K

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 06-11-03 07:27

On Thu, 06 Nov 2003 01:20:13 +0100, Aron Calvert wrote:

> Hvis vi siger der er en tabel ved navn db1 med disse felter "id,
> brugernavn, password"
>
> Når man så laver en "SELECT * FROM db1 WHERE 1" er det så muligt at
> udelukket id rækken ?

SELECT brugernavn,password
FROM tabelnavn;

(Det er uhensigtsmæssigt at kalde en tabel for "db1", da "db1" antyder,
at der er tale om en database, og ikke 'kun' en tabel.)

> Er der nogen som kort kan fortælle, hvad INDEX gør?
> og hvilken fordele giver det?

Det har samme funktion som indholdfortegnelsen i en bog: Hvis du i en bog
skal slå begrebet "X" op, så har du to muligheder: Skim bogen igennem
fra ende til anden, eller slå op i indholdsfortegnelsen. Det siger sig
selv, hvad der er mest effektivt. Den lille ulempe ved en
indholdsfortegnelse er, at den skal holdes up-to-date: Når du indføjer
nye begreber i teksten, skal du bruge lidt tid på også at tilføje
relevant information til indholdsfortegnelsen.

Søg i øvrigt i en søgemaskine. Index-begrebet er meget velbeskrevet.

Fra : Aron Calvert

Dato : 13-12-03 02:07

Troels Arvin wrote:

> [...]
> relevant information til indholdsfortegnelsen.
>
> Søg i øvrigt i en søgemaskine. Index-begrebet er meget velbeskrevet.

Jeg takker mange gang....
Jeg hade dårlig samvitighed over jeg ikke fik svare tilbage, så benytter
lejligheden nu...

Som man siger bedre sendt end aldrig