TV-out på Saphire Radeon 9000 brændte kort~
Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-11-03 00:01

Jeg har lige prøvet at benytte mig at TV-out funktionen på mit Radeon
9000, og hvilken katastrofe!

TV'et var slukket (ikke standby), computeren var slukket (ikke helt, men
bare normalt lukket ned). Satte stikket i mit Radeon, og skulle sætte
kablet (Sandberg) i TV'et, men da kablet rørte TV'et sagde det PUF og
jeg står nu med et ødelagt grafikkort (VGA virker DVI og TV-out brændt
af) og strømforsyningen (ThermalTake 400W) brændte også af.

Kablet er sendt tilbage til butikke som vil teste om kablet var defekt,
men hvis kablet ikke var defekt, kan man så gå ud fra at grafikkortet
var defekt? Det var første gang jeg benyttede TV-out, kortet er ca 6
måneder.

Har snakke med to computerbutikker som ikke kan forstå at det kunne ske,
og en TV-reperatør som heller ikke kunne forstå hvorfor det skulle kunne
ske.

Indlæget er sendt både til news:dk.edb.hardware og
news:dk.edb.hardware.grafikkort der er sat FUT til d.e.h.grafikkort

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 06-11-03 00:31

> Har snakke med to computerbutikker som ikke kan forstå at det kunne ske,
> og en TV-reperatør som heller ikke kunne forstå hvorfor det skulle kunne
> ske.

Har du jord til en af tingene, f.eks. PCen? Jeg kunne godt forestille mig
det har noget med noget overgang at gøre :(

Brian (Hvis TV-out virker fint på et 9500 pro)

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 06-11-03 01:35

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> men hvis kablet ikke var defekt, kan man så gå ud fra at grafikkortet
> var defekt? Det var første gang jeg benyttede TV-out, kortet er ca 6

Der er snare tale om at stelstrømmen på enten din PC eller dit TV ikke
var helt som man kunne forvente, det mest sandsynlige er nok at din PSU
var den skyldige eller måske sidder de to apperater på hver sin gruppe
og der er et problem der.

Jeg er fristet til at sige du har været uforsigtig og meget uheldig, men
at det strengt taget er din egen fejl dog er det noget som kunne ske for
de fleste.

Mvh

Bruno

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-11-03 02:14

"iddqdATworldonline.DenmarK" <iddqd@worldonline.DenmarK> skrev i en
meddelelse news:boc4vo$pg9$1@news.cybercity.dk

> [...]
> at din PSU var den skyldige eller måske sidder de to apperater på
> hver sin gruppe og der er et problem der.

Jeg ved ikke om de sidder på samme gruppe, men de er på hver sin
stikkontakt.
Og ja min computer er ikke jordet, ved ikke om jeg har jord i mine stik
men skal da helt sikert snakke med viceværten snarest mulgt.

> Jeg er fristet til at sige du har været uforsigtig og meget
> uheldig, men at det strengt taget er din egen fejl dog er det
> noget som kunne ske for de fleste.

Ja det er da sikkert min egen fejl, men ville blot advare andre, og høre
andres mening, det er jo lidt dyrt at prøve sig frem

Mvor meget kam en stikkontakt trække? Hvis alt skal samles drejer det
sig om 1 stk 19", 1 stk 17" et anlæg, 1stk 2400+ m. 2 HD+ 2 drev, og
lidt blæsere, og et 20" TV, kan man trække så meget på en stikkontakt?

PS har i andre husket at tegne en elskade-forsikring?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 06-11-03 05:05

> Mvor meget kam en stikkontakt trække? Hvis alt skal samles drejer det
> sig om 1 stk 19", 1 stk 17" et anlæg, 1stk 2400+ m. 2 HD+ 2 drev, og
> lidt blæsere, og et 20" TV, kan man trække så meget på en stikkontakt?

Sagtens! - Vores gamle vaskemaskine trak omkring 8~10A når den brugte mest,
det var dog også så meget at man kunne mærke forlængerledningen blev varm
(ca. 40 grader)! Så med _så_ meget bør du nok ikke belaste den ;) - TV, PC
og et anlæg vil jeg gætte på bruger max 3~4A så der er nok ikke noget
problem der :)

Brian

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-11-03 08:34

Thu, 6 Nov 2003 05:04:39 +0100, skrev Brian Lund, på 14 linier, i
<3fa9c856$0$95065$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>(ca. 40 grader)! Så med _så_ meget bør du nok ikke belaste den ;) - TV, PC
>og et anlæg vil jeg gætte på bruger max 3~4A så der er nok ikke noget

Først når kaffe maskinen og elkedelen køre på samme tid ....

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 06-11-03 10:38

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> Og ja min computer er ikke jordet, ved ikke om jeg har jord i mine stik
> men skal da helt sikert snakke med viceværten snarest mulgt.

Hvis ikke de har tre ben så har de ihvertfald ikke.

> Ja det er da sikkert min egen fejl, men ville blot advare andre, og høre
> andres mening, det er jo lidt dyrt at prøve sig frem

Enig, mener som sagt også at du har været ret uheldig. Kan dog nævne at
når jeg trækker lyd mellem PC og anlæg så kører jeg med optisk digital,
delvist af netop den grund for så er der ingen elektrisk forbindelse.

> Mvor meget kam en stikkontakt trække? Hvis alt skal samles drejer det
> sig om 1 stk 19", 1 stk 17" et anlæg, 1stk 2400+ m. 2 HD+ 2 drev, og
> lidt blæsere, og et 20" TV, kan man trække så meget på en stikkontakt?

Jeg kan ikke huske hvor meget, men du burde ikke havde et problem der.

Mvh

Bruno