MS Windows
briani 27239
cancel peintjob
Fra : Claus G.

Dato : 05-11-03 19:47

Hej Gruppe.
Jeg kan ikke finde ud af om det er windows eller driverne fra HP der er
skyld i problemet, men når der sker et eller andet og jeg vil annulere et
printjob der er sat igang, så kan der gå op til 5 min inden jobbet er
canslet. Og at slukke for l..... hjælper jo heller ikke, så er jobbet der
stadig når man starter igen, er der nogen der ved hvad man gør? WinXP /
HP2500c
Mvh Claus G

Fra : Snuden

Dato : 05-11-03 23:22

On Wed, 5 Nov 2003 19:46:44 +0100, "Claus G."
<gabriel@xxxdesign-text.dk> wrote:

> [...]
>canslet. Og at slukke for l..... hjælper jo heller ikke, så er jobbet der
>stadig når man starter igen, er der nogen der ved hvad man gør? WinXP /

Det er desværre ikke sjældent, at et printjob "hænger" i Windows. Jeg
har set det med mange forskellige printere, så jeg tror desværre det
er Windows selv der er lige hidsig nok med at holde fast i processen.

Men en hurtig måde at slippe af med et "hængt" print job er:

1. Start => Indstillinger => Control Panel => Administrative Tools =>
Services => Højreklik på Print Spooler => Klik på Stop
2. Navigér til %WINDIR%\System32\Spool\Printers (dette er mappen hvor
XP default lægger spool-filerne)
3. Slet samtlige filer i Printers-mappen (men IKKE selve mappen)
4. Gentag punkt 1, men klik på Start i stedet for Stop

Dette bør kun gøres, hvis det kun er det hængte job der ligger i kø,
eller hvis evt. andre jobs nemt kan genskabes. Det går ud over _alle_
print-jobs i print-køen.
--
Snuden

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-11-03 23:32

Claus G. skrev:

> [...]
> min inden jobbet er canslet. Og at slukke for l..... hjælper jo
> heller ikke, så er jobbet der stadig når man starter igen, er der

Hvis du ikke har SP1 til WinXP installeret så er det en god idé
at gøre det. Den indeholder nogle rettelser til Spoolsv.exe.

Hvis du allerede har SP1 installeret og du gerne vil kunne annullere
printjobs uden at det hele går i stå, så kan du prøve følgende.

Stop Spoolsv.exe. Det kan du gøre ved at gå ned i Start > Kør og
skrive: net stop spooler
(efterfulgt af et tryk på Enter-tasten eller et klik på OK).

Når det er gjort så find mappen WINDOWS\system32\spool\PRINTERS.
Inde i den ligger der nogle filer med efternavnet *.SHD og *.SPL.
Slet dem. Det er de annullerede printjobs.

Når filerne i C:\WINDOWS\system32\spool\PRINTERS er slettet så
genstart Spoolsv.exe. Det kan du gøre i Start > Kør med kommandoen:
net start spooler

Hvis det sker ofte så kunne du evt. lave en batch-fil som klarer
det for dig, men det bedste ville jo nok være at undgå det helt og
aldeles.

Madsen.

Fra : satsurfer

Dato : 09-11-03 15:30

> [...]
>
> Hvis det sker ofte så kunne du evt. lave en batch-fil som klarer
> det for dig, men det bedste ville jo nok være at undgå det helt og

Jeg kan ikke slette filerne - de bruges af et andet program?? Jeg har ikke
andet kørende.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-11-03 16:13

satsurfer skrev:

> Jeg kan ikke slette filerne - de bruges af et andet program?? Jeg
> har ikke andet kørende.

Har du husket at kvæle spooler-tjenesten først?

Madsen.