DKK's lydighedsprogram
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-11-03 14:57

Hej

Christian spurgte i en anden tråd, hvad DKK's lydighedsprogram indeholder -
så det vil jeg da prøve at forklare.

Der er fire klasser, 1, 2, 3 og elite - klasse 1 er den letteste, som skal
beståes med en 1. præmie, før man kan gå videre.

I klasse 1 indgår følgende øvelser:

Tandvisning

Lineføring i gang og løb

Stå: 5 meters afstand i 15 sekunder

Spring

Stillingsskift: hund starter i dæk, fører går 2 m fra hunden, får den op i
sit og ned i dæk igen

Indkald

Næseprøve: hunden skal finde en genstand med førerens fært på

Fællesdæk: alle hundene dækkes af med 3 meters mellemrum, førerne går 15 m
væk, og hundene skal ligge et minut

I de øvrige klasser indgår også apport, apport med dirigering, fællessit,
springapport, fremadsendelse og fri ved fod. Sværhedsgraden i de forskellige
øvelser øges selvfølgelig løbende.

Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe mere.

--
-- Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-03 15:07

"Trine Dyrgaard" <pipoSLET@kantorvaenget.dk> wrote in message
> [...]
forskellige
> øvelser øges selvfølgelig løbende.
>
> Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe mere.

Kan man selv bestemme de kommandoer som man vil bruge ?

Hvordan ses der på førere som gerne vil undlade enkelte øvelser, fx. apport
da det kan ødelægge det man gennem lang tid har trænet i markprøve ?

Hvornår starter I ?

Skal man være medlem af DKK ?
Hvad med en special klub under DKK ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-11-03 16:32

Hej Christian

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt du taler om træningen eller deciderede
lydighedsprøver, men prøver at svare på begge dele.

> Kan man selv bestemme de kommandoer som man vil bruge ?

Ja, så længe de ikke er længere end de "oprindelige" dvs. hvis hvis
kommandoen er "apport", må man gerne sige f.eks. "hent", men ikke "gå ud og
hent pinden".

Hvis det bare er for træningen, må man selvfølgelig sige lige hvad man vil.

> Hvordan ses der på førere som gerne vil undlade enkelte øvelser, fx.
apport
> da det kan ødelægge det man gennem lang tid har trænet i markprøve ?

Til en prøve skal øvelsen udføres - ellers gives der nul. Til træningen på
vores pladser er det helt ok ikke at udføre en øvelse - eller den kan
tilpasses, så den passer føreren. Mange folk, der udstiller, ønsker f.eks.
ikke at hunden skal sidde plads hver gang føreren stopper. De laver så bare
en stå i stedet - men det går selvfølgelig ikke til prøverne.

> Hvornår starter I ?

Det er forskelligt fra plads til plads. Ude hos os i Sabro slutter sæsonen i
denne uge. Så har vi vintertræning hver anden uge indtil marts, hvor vi
starter op med hold igen.

Hvor bor du?

> Skal man være medlem af DKK ?

Ja....

> Hvad med en special klub under DKK ?
Desværre

-Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-03 09:14

> [...]
>
> Ja, så længe de ikke er længere end de "oprindelige" dvs. hvis hvis
> kommandoen er "apport", må man gerne sige f.eks. "hent", men ikke "gå ud

Det var det jeg mente. Jeg træner en del markprøve, og derfor er der nogle
ting som vi ikke vil træne, og nogle kommandoer som er uhensigtmæssige at
bruge til forskellige øvelser.

> [...]
bare
> en stå i stedet - men det går selvfølgelig ikke til prøverne.

Klart nok, det var også planen at det "bare" skulle være træning.
Det vi er mest int. i er at hun skal være bedre til at gå pænt i snor, fri
ved fod og så hjemkald når der er andre hunde.

> Det er forskelligt fra plads til plads. Ude hos os i Sabro slutter sæsonen
> denne uge. Så har vi vintertræning hver anden uge indtil marts, hvor vi
> starter op med hold igen.

Følger medlemsskabet kalenderåret ?
Kan man så melde sig ind lige efter nytår og så komme på vintertræningen ?
Skal man betale både DKK og kursusgebyr ?

> Hvor bor du?

10 km fra Sabro