Igang med MySQL
Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 13:36

Jeg skal have lavet mig en lille database, over hvad jeg har i min
incermentalbackup hvornår og hvor.

Jeg har tænkt mig at det skal ende op med at opdatere databasen med et et
script skal opdatere databasen med indholdet i dagens backup. Og et ligeså
skriver ud hvornår en fil med et givent navn er backuppet.

Lige nu skal jeg så først lige lære at oprette en database, og har forsøgt
mig med google.dk men alt hvad jeg har kunnet finde snarker mere om PHP
(som jeg jo altså ikke har tænkt mig at bruge) og engelsk forstår jeg
ikke

Så er der en der lider fortælle mig hvordan jeg opretter en database og
fylder op i den, og læser i den, eller måske har et link til den "hvordan
gør man" der er skrevet på dansk, og som jeg ikke har kunnet finde på
google.dk ?

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-11-03 17:12

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev Wed, 05 Nov 2003 13:36:26
+0100

> [...]
>fylder op i den, og læser i den, eller måske har et link til den "hvordan
>gør man" der er skrevet på dansk, og som jeg ikke har kunnet finde på

Prøv:
http://www.webcafe.dk/artikler/

Det er et godt sted at starte hvis man er ny i faget og gerne vil læse
om det helt grundlæggende på dansk.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 19:04

Arne Feldborg skrev i -dk.edb.database:

> http://www.webcafe.dk/artikler/
>
> Det er et godt sted at starte hvis man er ny i faget og gerne vil læse
> om det helt grundlæggende på dansk.

Jeg skal lige sige at jeg køre Linux, og gik ind i en konsol og skrev mysql
for at starte mysql, det er version 4 et eller andet jeg fik installeret,
og siden du henviste til er skrevet udfra Denne artikel er skrevet udfra
MySQL version 3.23.47 og i windows versionen. Hvis jeg sætter ; i
slutningen af komandoerne, så kommer den med en fejl.

Det skal siges at jeg havde afsluttet mqsyl og så set hvad den skrev da den
startede op, og forsøgt at gå ind og oprette en, fik en

Hvad gør jeg galt? Hvilke forskælle er der på en 3.x og en 4.x som jeg skal
være opmærksom på nuværende stadie?

|ERROR 1044 Assess denied for user: '@localhost' to database 'Videobutik'
og så

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-11-03 20:13

On Wed, 05 Nov 2003 19:04:15 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]

Forslag:

1) Fjern password-kontrol: Ikke så smart, hvis andre
har adgang til den maskine, hvor MySQL kører, men
nogle gange helt fint og behageligt.

Tilføj følgende i /etc/my.cnf, i [mysqld]-afsnittet:
skip-grant-tables

2) Bed mysql om ikke at lytte på netværk; dette kan
have sikkerhedsmæssig værdi. Det udelukker dog
adgang til MySQL fra Java (jeg ved ikke, hvad
du påtænker at benytte som 'frontend'), der
kræver adgang til databasen via en netværks-socket.

Tilføj følgende i [mysqld]-afsnittet af my.cnf:
skip-networking

Herefter genstartes mysql, og du burde kunne køre:

mysql Videobutik

uden at blive afkrævet brugernavn/password.

Hvis du ikke har en /etc/my.cnf må du lige fortælle lidt om, hvordan du
installerede din MySQL samt evt. hvilket operativsystem du helt præcis
benytter.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 21:32

Troels Arvin skrev i -dk.edb.database:

> [...]
> har adgang til den maskine, hvor MySQL kører, men
> nogle gange helt fint og behageligt.
>
> Tilføj følgende i /etc/my.cnf, i [mysqld]-afsnittet:

At køre den uden PW, men at der er lukket for adgang udefra er helt fint,
lige i første omgang skal jeg bare lige lege lidt med den, og siden så skal
skal jeg have et script til at køre når jeg har fået taget backup, som
hiver oplysning om hvilke filer der er taget backup af, og hvad det arkiv
de ligger i hedder, så og så putte det ind i databasen. hvordan jeg vil
kikke på dataene har jeg ikke taget stilling til, i første omgang bliver
det bare en konsol, så hakke læse med mysql i databasen. Sener kan der
måske komme noget PHP på webserveren, men det er framtid,,, lige nu skal
jeg bare lege og lære,,,

> [...]
> du påtænker at benytte som 'frontend'), der
> kræver adgang til databasen via en netværks-socket.
>
> Tilføj følgende i [mysqld]-afsnittet af my.cnf:

Jeg kan ikke bare lukke en port i min router, så der ikke er adgang ing på
den port?

> [...]
>

> Hvis du ikke har en /etc/my.cnf må du lige fortælle lidt om, hvordan du
> installerede din MySQL samt evt. hvilket operativsystem du helt præcis

Jeg har ikke nogen /etc/my.cnf, jeg køre Mandrake 9.2 har installeret mysql
med URPMI's grafiske interface.

Giver jeg den en mysqld -sg eller?

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-11-03 21:43

On Wed, 05 Nov 2003 21:32:03 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Jeg kan ikke bare lukke en port i min router, så der ikke er adgang ing på
> den port?

Mener du "kan jeg ikke bare ..."? I så fald er mit svar: Det er efter min
mening altid bedre at lukke for unødvendig port-benyttelse i
applikationerne, men man kan da sagtens supplere med at lukke i
router/firewall (jeg har ikke den store fidus til sikkerhed baseret på
firewalls, men det er en anden historie).

> Jeg har ikke nogen /etc/my.cnf, jeg køre Mandrake 9.2 har installeret mysql
> med URPMI's grafiske interface.

OK. Jeg har lige kigget på en Mandrake 9.1 installation, og det ser ud
til, at der med Mandrake's MySQL ikke medfølger en /etc/my.cnf, og at
MySQL derfor bare anvender sine standardindstillinger. Egentlig meget
fornuftigt. Men du kan da blot oprette /etc/my.cnf og putte følgende i
den:

[mysqld]
skip-networking
# if skip-networking is not an option (because of JDBC),
# then consider:
# bind-address=127.0.0.1

skip-grant-tables

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 22:16

> [...]
>
> [mysqld]
> skip-networking
> # if skip-networking is not an option (because of JDBC),

Hmm, jeg kan stadig ikke få den til at vise indholdet i en base, den svare
bare med sin promt, og ikke andet,,,

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-11-03 22:40

On Wed, 05 Nov 2003 22:15:56 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Hmm, jeg kan stadig ikke få den til at vise indholdet i en base

Hvad er det, du forventer at se?

Hvis du vil se hvilke tabeller, der findes, er MySQL's command-line
kommando:
show tables;

- Men hvis du ikke har oprettet nogle tabeller endnu, vil selv den
kommando give et tomt resultat.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-11-03 23:53

> [...]
> kommando:
> show tables;
>
> - Men hvis du ikke har oprettet nogle tabeller endnu, vil selv den

http://www.webcafe.dk/artikler mangler et ; flere steder, så dem havde jeg
ikke med, da jeg ikke vidste beder end at når den så svare med en ny
komandopromt når jeg trykker enter, så troede jeg at så havde den
accepteret det jeg skrev, men nu efter at have søgt i www.linuxbog.dk *) så
fandt jeg udaf at der skal et ; som afslutning på hver komando, og fik også
fyret en 'use database' efter den, de to ting gør at nu virker den som den
skal

*) af pt. ukendte grundt, så virker søge funktionen ikke, så derfor fandt
jeg ikke hvad jeg søgte tiderlgier idag. Jeg kunne heller ikke regtigt
forstå at der virkeligt ikke skulle stå noget om mysql i der,,,