Forgiftning
Fra : Marlene

Dato : 05-11-03 13:04

Der var for ganske kort tid siden et emne om forgiftning oppe at vende her i
gruppen, og hvilke træer/planter der er giftige. Jeg har netop fået
nyhedsbrev fra Dyrlægevagten, og der stod nedenstående:

Agern forgiftning i en hesteflok.
---------------------------------------
Dyrlægevagten har fra 1.oktober 2003 været i løbende kontakt med en
hesteejer i Jylland,
fordi 7 heste pludselig optrådte med slingrende bevægelser.
I forbindelse med blodprøver, som blev udtaget og analyseret fandtes ikke
tegn på sygdomme p.g.a.virus eller bakterier.
Fordi hestene, over en længere periode forsatte med at vise slingrende
bevægelser, blev det besluttet at udskifte alt foder.
Heller ikke dette kunne afhjælpe problemet. Senere blev hestene flyttet på
en anden fold, og i løbet af nogle dage var hestene i bedring.
Dette kunne bekræfte en allerede begrundet mistanke om en forgiftning.
Nu - er problemet opklaret; idet det viste sig, der var en del egetræer, som
for første gang havde agernfrugter, som hestene havde indtaget.
Alle heste har det godt igen, og egetræerne er fjernet, så problemet
forhåbentlig ikke opstår næste efterår.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 05-11-03 14:57

"Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Der var for ganske kort tid siden et emne om forgiftning oppe at vende her
> gruppen, og hvilke træer/planter der er giftige. Jeg har netop fået
> nyhedsbrev fra Dyrlægevagten, og der stod nedenstående:

(klip)

Ja, det fik jeg også det nyhedsbrev. Det er da godt at kilden er opdaget til
forgiftningen så det kan fjernes og andre hesteejere kan være mere
opmærksomme på det.

--
~ Hilsen
Annette ~>