Temp tabel vs Select
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-11-03 10:10

Hej NG.

Jeg er ved at lave en procedure, der skal lave en union mellem tre select
statements, der hver indeholder tre til fem joins. Hver af disse select
statements har nogle where klausuler, hvor en enkelt går igen i alle tre:
where OrgUnit in (select orgunit from organization where UserID = @UserID)

Og så kommer mit spørgsmål:
Er der noget at hente rent performance-mæssigt ved at lave en temprorær
tabel og så bruge den i mine selects:
--Init temp table
select orgunit from organization where UserID = @UserID into temp.

-- New where clause
where orgunit in (select orgunit from temp)

mvh
Stefan

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 05-11-03 16:58

Kommer det ikke an på en prøve? Hvordan dit DBMS klarer det aktuelle query
kommer meget an på, hvordan optimizeren er implementeret.

Hvis der ikke er alt for mange data vil det allerhurtigste nok være at læse
data ind i en memory struktur.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 06-11-03 12:38

> Kommer det ikke an på en prøve? Hvordan dit DBMS klarer det aktuelle query
> kommer meget an på, hvordan optimizeren er implementeret.
Nu har jeg ikke en disse forstand på optimimeren af queries, men systemet
skal kunne køre på flere systemer som M$-SQL, DB2, Oracle o.l.

> Hvis der ikke er alt for mange data vil det allerhurtigste nok være at
læse
> data ind i en memory struktur.
Det er kun et enkelt felt fra en tabel med en omkring ti felter der skal
bruges. Dog kan tabellen snildt indeholder 50.000+ rækker med et par
hundrede rækker pr. bruger.

Stefan