Tilridning
Fra : os

Dato : 05-11-03 08:36

Hej
Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt indtil
hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i galop,
men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at hun
skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille, hidser
sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.
Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert el.
er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????
Nu er det ikke sådan at jeg har lavet galop anspring hver dag, men 2 -4
gange engang imellem.
PT. er vi ikke begyndt på rideundervisning, men har tænkt på det, når hun
bliver lidt mere trafiksikker, for jeg har ca. 3 km. til nærmeste rideskole.

Hej JCK

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-11-03 14:10

os wrote:
> [...]
> skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille, hidser
> sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.

Det lyder som et ret normalt scenarie. Der er typisk en række mere eller
mindre genkendelige "faser" i løbet af en tilridning.

> Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert

Ja, det er der sikkert ;)

> el. er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????

Det vil jeg gætte på. Når hesten bliver stærkere synes den pludseligt
den skal løbe hele tiden. Når hesten har lært et bestemt signal,
reagerer den også på signalet i svagere udagaver, eller signaler der
ligner meget.

> Nu er det ikke sådan at jeg har lavet galop anspring hver dag, men 2 -4
> gange engang imellem.

Det lyder også fint nok. Det ser ud til, at den har forstået det nu. Nu
gælder det bare om at lære hesten signalerne mere og mere præcist, så
den ikke misforstår. Resten plejer at "løse sig selv".

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : os

Dato : 05-11-03 14:33

Hej
Tusind Tak for dit svar, det beroliger mig lidt, for jeg har nu aldrig været
ude for sådan en hest før, men har også kun redet en hest til før denne, men
det er nogle år siden, så skulle der være håb for os endnu.
Hejsa JCK

Fra : Anet

Dato : 05-11-03 15:01

"os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
har også kun redet en hest til før denne, men
> det er nogle år siden, så skulle der være håb for os endnu.

(klip)

Det som du oplever sker ved mange tilridninger. Du kan bare ride hesten
fremad når den ligesom du beskriver hidser sig op og så gentagne gange
straks tage den ned i trav igen med det samme. Hvis du ligesom fornemmer at
den vil springe an i galop så ride fremad i friskere trav, tag den lidt op i
tempo og rid den fremad igen og gentag dette da det motiverer dens hoved.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 05-11-03 15:42

> [...]
> Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert el.
> er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????

Det med ungheste er jo lidt en stor mundfuld forstået på den måde, at vi
alle har forskellige måder at tackle det på. Jeg har før brugt det, at vil
en hest gøre en ting jeg ikke ønsker, så prøver jeg at henlede dens
interesse hen på noget som jeg syntes om. Hvis f.eks at en hest vil
galopere, så rider jeg den op og ned i tempo i traven. Rider store
slangegange, rider op og ned i skridt og trav, altså laver overgange. Jeg
kan også finde på, at stille hele hesten først til højre i en stor blød bue
og så rette lige ud og så stille til venstre i en stor blød bue osv denne
øvelse kan også gøres rundt på store cirkelvolter. Det er med hele tiden at
"lege" sig væk fra det dårlige og over i en god ting som kan fastholde
hestens interesse. Hellere ride kortere tid og det går godt end at ride
længe og hesten keder sig vildt og selv finder på ting der interesserer den.
Skift også med at ride ture afsted. Det kan man godt på en nytilreden hest.
Da min blev tilredet trak jeg den de 15 minutter over på en ridebane(det var
inden jeg selv fik lavet en ridebane her), satte mig op og red derovre i ca.
15 minutter og skridtede så hjem. Hun ville ikke skridte hjemad da hun var
lidt varm så lavede jeg bare en volte hver gang hun slog i trav og så slog
hun ned igen. På den måde så undgik jeg at "slås" med hende. En hest vil
altid være stærkere end rytteren men til gengæld så er en hest ikke så snu
som et menneske. Prøv at bruge din egen fantasi og lav forskellige ting med
hesten. Hesten må ikke kunne forudsige hvad din næste ide´ er. Du skal jo
selvfølgelig kun lave lette ting og store bløde buer/volter da det er en
meget ung hest du rider på. God fornøjelse.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : os

Dato : 06-11-03 07:48

Tusind Tak for de gode råd.
Hun blev longeret i går, og begyndte på det igen, så hver gang hun satte i
galop, trak jeg hende ind og trak så et par runder med hende, og efter ca.
15 min. travede og skridtede hun lige så flot i longen. I dag når vi skal ud
at ride, vil jeg lige så stille prøve jeres gode råd af.

Hejsa JCK

Fra : taina

Dato : 07-11-03 01:16

> [...]

ud
> at ride, vil jeg lige så stille prøve jeres gode råd af.

Jeg synes også, at det lyder meget sandsynligt, at din hest har en
problemperiode i tilridningen, som nok skal gå over. Men jeg har et lille
tillægsspørgssmål: hvor er din indvendige hånd? kommer du måske til at låse
i den?

Jeg spørger, fordi jeg og lille hyphest på det sidste er blevet ret dygtige
(synes jeg selv Men pludselig begyndte gedebukken at slå fra ved
galopanspring og springe an i galop i tide og tide. Efter en lorte-uge
skulle jeg så have undervisning igen og fik venligt, men meget bestemt at
vide, at jeg skulle slippe den indvendige tøjle. For hvis man holder i
denne, låser man hestens indvendige skulder, og da traven kræver mere
skulderfrihed end galop, så er det lettere for hesten at stikke hovedet i
vejret og nappe galoppen.
Føj, hvor kan man bare få nogle dårlige vaner i løbet af ingen tid!

Held og lykke med træningen fra tina

Fra : os

Dato : 10-11-03 08:17

Hej
Ja, da du spurgte, tænkte jeg ja hvad gør jeg, nå men har lige været ude at
ride og når hun skal til galoppen har jeg nok taget lidt fat, måske for ikke
at falde af, da der også kommer et par bukkespring samtidlig, men jeg
prøvede at løsne den indvendige tøjle, samt drev atl hvad jeg kunne, og det
gik også fint på den ene volte, men da vi skulle over på den anden volte,
kunne jeg starte forfra, og lige i går hjalp hverken at drive el. slække på
tøjlen, så den må vi lige arbejde med i dag.
Men tak for tippet
Hejsa JCK

Fra : taina

Dato : 10-11-03 09:21

> [...]

> kunne jeg starte forfra, og lige i går hjalp hverken at drive el. slække

> tøjlen, så den må vi lige arbejde med i dag.

Det var da så lidt. God fornøjelse med det.

mvh tina