Jægerslyst i Bagsværd
Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 04-11-03 23:51

Er der nogen der ved hvad dette sted var engang, før det blev til en
ejendom som nu tilhører Magistrenes pensionskasse. Var det mon noget i
stil med det i Hareskoven beliggende Skovlyst, som jo ikke er blevet
urbaniseret.

En af min kones forfædre var i 1860 bestyrer på stedet.

mvh
Bjarne Damsgaard
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-11-03 09:00

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvad dette sted var engang, før det blev til en
> ejendom som nu tilhører Magistrenes pensionskasse. > Bjarne Damsgaard
________
Næ, men har du læst denne bog??

99.4 Jørgensen, Jørgen
Jørgensen, Jørgen (f. 1893)
Levnedsbeskrivelse for Jørgen Peder Jørgensen født på ejendommen Jægerslyst
i Bagsværd, Gladsaxe sogn den 29.8.1893 / Jørgen Peder Jørgensen. - Bagsværd
: s.n., 1964. - 23 blade

Den i bogen omtalte 2. del er aldrig udkommet

Hilsen Flemming Svendsen

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 06-11-03 22:24

Tak, den bog må jeg have fat i. En tur på Gladsaxe Lokalarkiv gav - ud
over en mængde billeder - følgende:

Jægerslyst, Aldershvilevej, blev i 1785 udstykke fra Kongsvilie.
Ejendommmen var et lyststed, indtil omkring 1860, hvor en
mælkeforpagter købte det.
Huset blev solgt i 1878, solgt til brødkusk og gartner Peter
Jørgensen, som fik sønnen Jørgen - den senere så kendte handelsgartner
Jørgen Jørgensen fra Østerlund. [Han blev viceborgmester i Gladsaxe /
BD]
Da Peter Jørgensen købte huset var det opdelt i lejligheder - og han
boede selv, med sin hustru og søn i en treværelses lejlighed på første
sal.
Ejendommen er nedrevet, og på dens plads er opført en beboelsesejendom
med adressen aldershvilevej 110-123, også kaldet Jægerslyst.

mvh
Bjarne Damsgaard