Fiskeri efter havørred i Isefjorden
Fra : Frederik

Dato : 05-11-03 22:25

Jeg vil bare komme med et indlæg over, hvor jeg mener der er godt at
fiske i Isefjorden. Jeg har fisket i en del år i fjorden, som heldigvis
byder på et rimelæigt godt fiskeri. Selvfølgelig bedst omkring tidligt
forår og efterår. For alle os der kommer fra Københavnsområdet, byder
fjorden på en god plads, der kan nåes uden alt for meget tid tilbragt
bag rattet.

Omkring Ejby har vi stykket fra Havnen og nordpå frem til fredningen, der
begynder ret tæt på havnen. Faktisk tættere på havnen end man lige
forestiller sig. Når man har krydset åen, begynder det lovlige fiskeri
igen efter "Naturstranden" - herfra og videre op til Vellerup Vig er der
et udemærket fiskeri over vand der bliver hurtigt dybt. Det kan dog være
svært at vade pga. de mange sten.

Syd for Ejby har vi Bramsnæs Vig, der efter min mening byder på noget af
det bedste vinterfiskeri man kan finde på Sjælland. Bramsnæs Vig giver
desuden en meget smuk fiskeplads især, hvis der er faldet sne og solen
skinner over vigen. Langsomt fluefiskeri i bunden af vigen kan give gode
resultater. I weekenderne er der mange lystfiskere om vinteren, men der
altid plads til alle. Man skal bare ikke forvente at være alene i vigen.
Til gengæld er folk som regel meget snaksagelige, hvilket kan være godt
for begyndere.

Eriksholmskovene der ligger på vestsiden af fjorden, når man er kørt
over Munkholmbroen, er super godt vand i marts og april samt igen i
oktober og november. Pålandsvind er bedst, og strækningen kan klare godt
med vind. Der er langt at gå fra parkeringspladserne, men det er gåturen
værd. Der er tale om et meget langt stykke kyst, hvor der kan vades langt
ud. Dog ikke så langt ud at man kan kaste ud i sejlrenden lige efter
broen, men det er heller ikke nødvendigt. Mit råd er at man skal vade
så langt ud man mener er forsvarligt, og så kaste hvert tredje kast ind
mod kysten og eventuelt paralelt med kysten. Det er ikke sjældent der hug
i disse kast. Havørreden kan sagtens jage på mindre end én meters
vanddybde. Især hvis det er gråvejr og lidt vind til at bryde
overfladen.Jeg fisker som regel med en filur i rød og kobber på 15 gram,
der kaster godt i pålandsvind. Desværre er der til tider mange garn
langs kysten.

Knæk og Bræk ved Isefjorden

Fra : Niels Jørgen

Dato : 05-11-03 08:26

Hej Frederik

Jeg vil bare lige sige tak for dit indlæg,

Hilsen Niels Jørgen