Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad er danskebanks smertegrænse ved små o~
Fra : _paul

Dato : 04-11-03 22:22

Jeg har spurgt banken om en betaling ville blive afvist hvis der mangler få kroner på
kontoen.
Jeg fik ikke noget svar, men uden varsel oprettede Banken en kortvarig kredit på 100kr
som kostede mig 75kr i gebyr.

Så nu tør jeg ikke spørge banken mere.

Men jeg forestiller mig alligevel at små overskridelser på få kroner må være tilladt
uden at det udløser store gebyrer???

Fra : 'Du.nk'

Dato : 04-11-03 22:38

Det var ikke gået med mig - jeg havde flyttet min konto til en konkurrerende
bank øjeblikkeligt, hvis jeg var blevet udsat for dette.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Devilicious

Dato : 05-11-03 00:33

> [...]
få kroner på
> kontoen.
> Jeg fik ikke noget svar, men uden varsel oprettede Banken en kortvarig

Hmm, ok, lyder en anelse hårdt.

Generelt: Bankerne tolererer som udgangspunkt ikke overtræk. Det står også
tydeligt i forretningsbetingelserne.
At man så alt efter hvilken kunde der er tale om, kan lempe på det i større
eller mindre grad, er en ren service fra bankens side.
Hvis du går i overtræk, har banken ret til at sende dig en rykker, på op til
kr. 100 (på den vis har du faktisk sparet 25 kr.!).

De fleste pengeinstitutter gør dog sjældent noget ved enkeltstående overtræk
under kr. 1000. Ved gentagende tilfælde med overtræk, selv under 1000 kr.,
vil der dog blive skredet ind.
Husk, at overtræk ikke blot er en udgift hvis der etablere kredit eller
midlertidige bevilligede overtræk, men det kan også skade din mulighed for
at optage lån, eller på anden vis udvide dit engagement med det pågældende
pengeinstitut.

-dev

Fra : _paul

Dato : 05-11-03 13:33

<Magickemi@hotmail.com> wrote:
> [...]
> under kr. 1000. Ved gentagende tilfælde med overtræk, selv under 1000 kr.,
-------------
Rart at se at man kan få ordentlig information i NG. Megatak for det.
Min konklusion:
Som lille kunde uden engagementer af betydning må man nok hellere stille sig op i køen
ved kassen med sit lommeuld i hånden når der er optræk til overtræk.

Men bankerne ville tror jeg tjene lidt mere i renter og spare lidt ekspeditionsarbejde
hvis de lavede en generel regel om at små overtræk er tilladt i for eksempel 20 dage....

Fra : Søren

Dato : 05-11-03 15:18

> Men bankerne ville tror jeg tjene lidt mere i renter og spare lidt
ekspeditionsarbejde
> hvis de lavede en generel regel om at små overtræk er tilladt i for
eksempel 20 dage....

Det har de jo næsten allerede...En kassekredit.

Problemet hvis bankerne kom med en udmelding som du beskriver er vel at der
så bliver spekuleret i overtræk af nogle der ikke nødvendigvis næste måned
har det tilsvarende overskud til at betale det tilbage (jeg ved hvad jeg
snakker om...Jeg har været på SU med dankort). *G

/Søren

Fra : Devilicious

Dato : 05-11-03 18:01

> -------------
> Rart at se at man kan få ordentlig information i NG. Megatak for det.

Selv tak da :)

> Min konklusion:
> Som lille kunde uden engagementer af betydning må man nok hellere stille
sig op i køen
> ved kassen med sit lommeuld i hånden når der er optræk til overtræk.

Jeg kender intet til dig, eller din konkrete situation, men generelt kan jeg
sige, at der er _mange_ folk der ikke udnytter deres potentiale optimalt.
Hvis man sørger for at samle sine finansielle produkter ét sted, stiger
omfanget af engagementet selvsagt også, hvilket igen vil påvirke bankens
villighed til at finde en løsning.

Man skal huske på, at de fleste bankfolk styres af 2 ting: indtjening og
salgstal (dette skal IKKE tolkes som at bankerne ukritisk tilsidesætter
rådgivningsbehovet - det falder bare uden for emnet)

En bankrådgiver vil altid være være mere fleksibel over for en kunde, så han
enten tjener rigtig godt på, eller som har "en god behovsdækning" (i.e. har
flere af hans produkter). At man har mange produkter fra én bestemt bank
betyder ikke, at banken tjerner tykt på en, men det er med til at rådgiveren
få opfyldt sine individuelle salgsmål. Og det kan være meget værd for
rådgiveren, selv om betydningen for kunden om hans produkter er samlet eller
spredt er marginal. Den goodwill man der kan hente, kan bruges i situationer
hvor man er lidt trængt.
Man skal desuden heller ikke undervurdere den menneskelige faktor -
relationen mellem dig og din rådgiver. Du behøver ikke slikke din rådgiver i
røven, men husk på, at hvis han oplever dig som en reel fyr, der passer sine
ting, og nok skal svare hvert sit, så vil man ofte hjælpe uden den store
betænkning. Men husk - gebyrer er kommet for at blive, for konkurrencen i
branchen er en hel anden end for bare 10 år siden, så man slipper ikke uden
at betale en smule for det. På den ene eller den anden måde. En bank er en
forretning der er nød til at tage sig betalt for sin ydelser, lige som en
hvilken som helst anden forretning.

([OT] Jeg har tit haft en drøm om at gå ind til en blomsterbutik, og spørge
dem 'hvor meget det koster at få en bukket pakket ind'? Hvis svaret er 'det
er gratis' vil jeg tage en blomst jeg lige har købt i supermarkedet frem, og
bede dem pakke den ind.. :) DET er ofte bankernes virkelighed!)

> Men bankerne ville tror jeg tjene lidt mere i renter og spare lidt
ekspeditionsarbejde
> hvis de lavede en generel regel om at små overtræk er tilladt i for
eksempel 20 dage....

Idéen er enkel, men har nogle indbyggede problemer.

Bankerne lever af at konvertere korte indlån til lange udlån. Dette gøres
ved at have styr på det cash-flow der flyder igennem banken. Hvis man bruger
din model, bliver det langt svære at beregne hvordan beholdningerne skal
allokeres.
Samtidig bliver det - for forbrugerne - svære at administrere og forstå
"jamen hvis 100 kr. er ok, hvorfor så ikke også 200 kr.? Og i 30 dage?". Det
bliver noget rod.

Noget helt andet er, at bankerne jo laver risikovurderinger når de
bevilliger et lån. Hvis folk på den måde blot kan gå til tag-selv-bordet
ryger bankernes risikostyring fløjten, og det kan finanstilsynet næppe leve
med.

Der er sikkert endnu flere gode grunde, som jeg ikke lige kan komme i tanke
om.

-dev