Jeres mening?
Fra : Louise Viborg

Dato : 04-11-03 21:02

Som nogen af jer måske ved er vi ved at sige farvel til vores dejlige
kuld, som nu er blevet forkælet hos os i 12 uger. Da de var 2 uger
gamle, mistede deres mor mælken, og jeg har flasket dem op derfra.
Hvorfro hun mistede mælken har jeg ingen anelse om. Hun havde fyldte
patter da hun fødte og den første tid tog de rigtig godt på, så man
skulle tro hun havde fløde i sig
Men jeg er så bange for at det skal ske igen, og når jeg ikke ved
hvorfor det skete, kan jeg jo ikke lave noget om til næste gang. Så
jeg overvejer at kastrere hende.
Så er det jeg spørger jer andre opdrættere: Hvad ville I gøre i sådan
en situation?
Hun er snart 3 år gammel og har fået 2 kuld.

Glæder mig til at høre jeres meninger

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Hunkilling salgsklar fra d. 4/11-03

Fra : Ann K

Dato : 06-11-03 00:24

Hej Loise.
Aner ikke en brik om det her... men har da nogle etiske betragtninger
Allerførst... hvordan var det med mælk ved hendes første kuld???
Var derrigeligt eller kun lige nok eller?
Lidt afhængig af dit svar på dette spm, har jeg så følgende kommentarer...
1. hvis der ikke var særlig meget mælk første gang... Jeg ville _ikke_ lave
et nyt kuld på katten! Hun er ganske enkelt ikke egnet som avlsdyr!
Det mindste man må kunne forlange af sine avlsdyr er at de til enhver tid
bør kunne føde og opfodre deres afkom selv! Kan avlsdyrene ikke det, så er
der efter min mening tale om en "brist" og det er bestemt ikke noget, jeg
mener man bør bringe videre i avlen!
2. hvis der var rigeligt med mælk... Tja - der kan jo altid være en årsag
til at en enkelt (!!!) graviditet ikke går som den bør... Ikke nødvendigvis
noget man kan finde den direkte forklaring på - andet end at naturen nogle
gange spænder ben for opdrætterens avlsplaner ;) Det ville ikke være et
større problem for mig at forsøge en gang til....
Hvilket så bringer mig til
3. Er det egentlig så forbistret nødvendigt at lave flere kuld på lige
netop denne hunkat??? Jeg mener... hun _har_ jo allerede haft muligheden
for at "give sit til racens bedste", så hvorfor dog bruge hende mere?
En hunkat/hankat, der bliver brugt for meget giver jo ikke helt den
variation, man gerne ser mht indavlsdepression o.lign... så hvis der
allerede er en, to eller flere avlsegnede afkom efter hende, er det jo ikke
så nødvendigt at fortsætte avlen på dette ene individ

Nej - dette er _ikke_ ment som et surt opstød! Snarere som nogle almene
betragtninger over opdrætteransvar, opdrættertanker osv
Sidder jo selv med alt dette, nu da jeg skal til at være hundeopdrætter!
(Uhhh - hvor jeg glæder mig til småvifferne!!!!

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs