Skovbrynet i Bagsværd
Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 18:52

Jeg er kommet til at diskutere med min far, hvordan der så ud dengang han i
starten af 50'erne kom til København.

Jeg mener at Bagsværd Hovedgade / Skovdiget lå på højde med den gamle
købmandsforretning, og at vejføringen førte helt op ved forretningen, men
at da man lavede motorvejen gravede ud, så Hovedgaden / Skovdiget kom lidt
tætter på Bagsværdvej (Ring IV) og ned i nevue så den kunne føres under
motorvejen, og at det er derfor der når man køre fra Ringvejen så kort før
broen så går der en "lokalvej" ind parlelt med Hovedgaden men holder
højden, og så en stejl barke lige før broen.

Min far mener ikke at det kan passe, for der var ikke nogen barke hen mod
jernbanen.

Nogen der har, eller ved hvor jeg kan finde, et (gerne luft) foto af området
fra dengang før man lavede motorvejen?

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Spraka og Tyra

Dato : 04-11-03 23:13

> [...]
> jernbanen.
>
> Nogen der har, eller ved hvor jeg kan finde, et (gerne luft) foto af

Der findes foto af overkørslen/jernbaneoverskæringen ved Skovbrynet station
i bogen "KSB København Slangerup banen" af P. Thomassen 1980 (ingen
ISBN-nummer). Her er tydelig en bakke (ned) når man kommer ad landevejen fra
Farum. Der antydes også en bakke (ned) fra den anden side. Det må kunne
konstateres også i dag, da jernbanen - så vidt jeg husker - blev liggende i
sit oprindelige niveau, også efter bygningen af motorvejen og overgang til
S-bane (den blev dog flyttet nogle få meter længere mod syd engang i
60´erne).

Overkørslen ved Skovbrynet var en af de mere farlige i bilernes barndom. Den
var heller ikke sikret på anden måde end et skilt (sikkert) med teksten "Pas
på Toget". Bl. a. skete der en ulykke i 1920 hvor ejeren af Løvens Kemiske
Fabrik - A. Athons - og hans datter begge mistede livet. Bilen kunne ikke
standsen som følge af fedtet føre kombineret med den omtalte bakke (kilde:
Thomassens bog).

/Svend