Origami
Fra : Marianne

Dato : 04-11-03 18:53

Hej

Vi er blevet grebet af at folde frøer og flyvemaskiner - og hvis nogen har
samme lyst, kan man finde inspiration her:

http://www.jinjapan.org/kidsweb/virtual.html

mvh
Marianne

Fra : Ann *DagensDyr.dk*

Dato : 04-11-03 22:28

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er blevet grebet af at folde frøer og flyvemaskiner - og hvis nogen har
> samme lyst, kan man finde inspiration her:

Hej Marianne

Tak for den gode ide og linket,
det er helt perfekt når man har en influenza-ramt 5-årig i huset

Venlig Hilsen Ann
--
www.dagensdyr.dk - Dit kæledyr på nettet !

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-03 12:46

"Ann *DagensDyr.dk*" <ann@FJERNDETTEdagensdyr.dk> wrote in message

> "Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Marianne
>
> Tak for den gode ide og linket,
> det er helt perfekt når man har en influenza-ramt 5-årig i huset

Alle japanske skolebørn kan hundreder af foldninger. Min kone der er ekspert
i ikebana-blomsterkunst imponerede ofte mine børn , da de var mindre, med at
lære dem origami-foldninger. Men det er lidt bundet og ikke så smukt i
hjemmet som en god stor luftig blomsterdekoration.

At lade børnene kontant prøve kræfter på sådant er sundt - ligesom når den
sorte skole belønnede dem, der kunne kongerækken, den store tabel , latinsk
grammatik , salmevers udenad osv , og dermed gjorde hjernens skuffer og
hylder logisk strukturerede med henblik på hurtig genfinding.

Japanerne ligger ikke under for vrøvl om at "man må ikke pæse" og "børn skal
være børn" som i DK fører til at børn gør selvmord af kedsomhed.

Det sker stadig i Japan , lidt sjældnere end her, at skolebørn afliver sig
selv, typisk efter et nederlag.Hvis stolt samuraislægt ikke kan tåle at en
dreng får en lav karakter ved eksamen, bl.a.

Men der er noget sejt ved at melde sig ud af livet, fordi man er stødt på en
uoverkommelig udfordring, og det voksende antal selvmordsforsøg her, incl
mislykkede forsøg dvs selvmord, er langt mere skræmmende her hvor vi er for
dovne til at give de unge nok udfordringer. Så det gør mig glad om hjertet
at læse at syge børn aktiveres med folde-legene.

Nietzsche gættede at Buddhisme ville erstatte kristendom, fordi det er en
tolerantere og bedre religion, men tyske og japanske verdenskrigsnederlag
har nok bidraget til at hindre det, selvom der er megen skjult østerlandsk
tolerance i visse nyreligiøse bevægelser og scientology