Kattelem med fjedercentrering?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-11-03 17:57

Jeg har søgt gruppen igennem på Google for at se hvad der fandtes af indlæg
omkring valg af kattelem, men har desværre ikke fundet svar på mit spørgsmål,
so here goes:

Jeg vil gerne sætte en kattelem i vores altandør (træ) men vil under ingen
omstændigheder have unødig træk ind i stuen. Lemmen går ud til en indhegnet
altan, så der er ikke behov for chip- eller magnethalsbånd (jeg tror heller
ikke kattene ville gå med det).

Jeg kan forstå på et tidligere indlæg at der er magneter i almindelige
kattelemme, så de ikke bare blæser op ved det mindste vind - er det korrekt?

Er der nogen kattelemme der specielt kan anbefales med henblik på at undgå
træk når kattene ikke bruger den? (Her tænker jeg ikke på at lemmen kan låses
i lukket position). Jeg kunne nemlig forestille mig at hvis katten har vinden
i ryggen når den går ind, så lukker lemmen ikke ordentligt, men står på klem
mens vinden piver ind.

Jeg tror den ultimative løsning er en fjederbelastet kattelem, men kan ikke
finde en sådan hverken på danske eller udenlandske hjemmesider med
dyreartikler. Er der nogen der ved hvem der forhandler sådanne - og om de
overhovedet eksisterer?

På forhånd mange tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Ann K

Dato : 05-11-03 00:20

Hej Kenneth.
Nu aner jeg jo ikke om du overhovedet har set en kattelem! Men der er
sjældent tale om at lemmen er i stand til selv at bevæge sig!
Vi har sådan en almindelig, ordinær en af slagsen (åbne/låse i forskellige
kombinationer) og jeg kan kun huske en eneste gang, hvor den har stået og
klapret... ved orkanen for nogle år siden, da vinden gik direkte ind på
lemmen Selve lågen har sådan en slags filt rundt i kanten, der mindsker
træk meget... og har i øvrigt netop en fjeder sidden i lukkemekanismen
Der er aldrig problemer med at lemmen ikke lukker efter katten... tværtimod
vil jeg næsten sige - misser skal dælme sørge for at trække halen til sig i
en fart OK - om vinteren vil det være en god ide dagligt at tjekke om
lemmen fungerer optimalt.... lukkemekanismen kan jo (som alt andet metal,
der udsættes for fugt) enten ruste eller fryse fast... dette kan undgås med
lidt WD40 i mekanismen og silikone rundt om lemmens kant
En kattelem som vores kan købes i alle (næsten) velassorterede dyrehandlere
for en pris af ca 3 - 500 kr. Prisen er lidt afhængig af lemmens størrelse
og muligheder for åbne/lukke...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : zasha

Dato : 05-11-03 00:21

<klip>
> [...]
> Regards / Med venlig hilsen
> Kenneth
> kenneth at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH

Du har ganske ret, for det problem du ikke ønsker, har jeg!
Når vinden står på, vipper kattelemmen og knirker og skaber sig og vinden
suser ind. Jeg ved ikke hvordan du kan undgå det, jeg påtænker at lave en
slags vindfang udenfor, men forslaget om en fjeder-ting lyder spændende. Har
aldrig set/hørt om det før! - overvej patent! *smil*

Og ja, der er magneter i de to kattelemme jeg har. Min gennemsigtige
kattelem bruger kattene uhæmmet, men det er den der "piver" . Den kattelem
der ikke er gennemsigtig er meget magnetisk og kattene har aldrig fundet ud
af at bruge den *øv* selvom jeg har vist dem det rigtigt mange gange.

Så jeg ville tro en kombination...magnet i hele klappens længde (nederst) og
så gennemsigtig klap. Må ud og se om sådan én findes....

Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/kattegaard.html
(ubenyttet kattelem ses på den andet billede, den anden kan ikke ses, da den
går fra køkkenvinduet og ud i gården)

Fra : TomCK

Dato : 05-11-03 13:15

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in message
> <klip>
> Så jeg ville tro en kombination...magnet i hele klappens længde (nederst)
og
> så gennemsigtig klap. Må ud og se om sådan én findes....

Det gør den - Bestillingsnummer 4224 hos http://www.harald-nyborg.dk/ har en
magnet hele vejen rundt.

Vi har den i et kældervindue, og den er ikke 100% tæt. Den kan også blæse
op, hvis der er mulighed for gennemtræk. Magnet-pakningen skal i alle
tilfælde holdes ren, for at klappen lukker ordentlig, når katten har
passeret.

Jeg tror ikke på, at der kan laves et system, som kan puffes op af en
kattesnude, uden at kunne blæse op. Så skal vi nok en tur over i
elektronikkens verden..... måske et webcam med billedgenkendelsesprogram, og
en motor til åbning af lemmen? Så bliver katten heller ikke lukket ind, hvis
den har mus med Ulempen er, at katten ikke kan komme ind, hvis
computeren er gået ned....

mvh
TomCK