kirkebillede af A.Stinhøj
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 08:20

Kære gruppe.

Jeg har endelig fået opklaret hvilken kirke mit maleri forestiller - og det
er Hvidbjerg Kirke fra Ringkøbing Amt - men kunne nu godt tænke mig at hører
om nogen kan se på billedet om der er tale om en glad amatør eller om det er
en skole maler der er tale om (eller et sted midt i mellem)...
http://svaerdborg.dk/ukendtkirke/

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 05-11-03 19:54

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> en skole maler der er tale om (eller et sted midt i mellem)...

Hej
Thomas

A Stinhøj er ikke en maler der er kendt ( har sat sig spor i
litteraturen)
Ser vi på selve billedet---Thjaa måske har bygmesteren og hans svende
fejret lidt rigeligt for tårnet er placeret skævt i forhold til
kirkebygningen,
hvis det er sådan, er der ikke noget at sige til at Skinhøj har haft svært
ved
at få styr på perspektivet.
Skulde et sådanne billede finde vej til en auktion, ville Skinhøj blive
betegnet
som naivist, i handel har billedet ingen værdi, men på grund af di
righoldige
detaljer vil lokalhistorisk arkiv sikkert syntes at det er en ren perle til
samlingen.
Så altså den glade amatør får min stemme.

Kirke no 2 ( med den høje gavl) tror jeg ikke er Dansk.--- jeg får tanker
om et katolsk helgen kapel i Østrig, men det er rent gætterig.

mvh
Tom

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 06-11-03 12:44

Hej Tom !

Mange tak for dit svar - jeg har i mellemtiden fundet ud af, at maleren er
A. Skinhøj som er et alias for den lokale bonde og fritidsmaler Anders
Mikkelsen. Jeg har truffet aftale med lokal arkivet om at de kan få
billedet, hvad de er meget glade for - så du fik helt ret !!!

Hilsen Thomas