Bøvl med MySQL kommando
Fra : Michael Jensen

Dato : 14-04-01 14:52

Hejsa

Der skulle vel ikke lige være nogen der kunne forklare mig hvad der er glat
med nedenstående sql?

Jeg får fejl "1052 : Column: 'uid' in field list is ambiguous "
i tabellen users har jeg uid INT (11) NOT NULL og,
i tabellen session har jeg uid INT(11) NOT NULL

SELECT uid,U.uname as 'uname'
FROM session
INNER JOIN users AS U ON U.uid = session.uid
WHERE .uid!='0'

Hvis jeg bare kører ovenstående uden linien INNER JOIN funger den godt nok

Fra : Morten Winther

Dato : 14-04-01 15:01

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> wrote in message
> [...]
> WHERE .uid!='0'
>
> Hvis jeg bare kører ovenstående uden linien INNER JOIN funger den godt nok

Skriv fulde henvisninger - altså både tabel.uid o.s.v.

// morten

Fra : Michael Jensen

Dato : 14-04-01 16:50

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Skriv fulde henvisninger - altså både tabel.uid o.s.v.

tja det prøvede jeg så og det virkede. Er det fordi det hed uid i begge
tabeller at den blev forvirret? Jeg har en sql der 99% magen til og der
virker det uden fulde henvisninger.

Men tak for hjælpen denne gang.
--
Hilsen Michael

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 14-04-01 17:38

> Er det fordi det hed uid i begge tabeller at den blev forvirret?

Jep, 'ambiguous' betyder flertydig så der er jo præcis det den skriver: