Vinterkonservering af Volvo Penta MD6A
Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 03-11-03 20:56

Hej gruppe.

Så skete det! Min sædvanlige servicemand er gået på pension.

Nu står jeg så og selv skal vinterkonservere min gode gamle Volvo - Jeg må
lige tilstå, at jeg har ingen forstand på motorer.

Jeg ved dårligt nok, hvad de enkelte dele af motoren hedder og hvad de gør
godt for.

Men OK, jeg har jo set hvordan han gjorde, og jeg vil meget gerne lære det
selv. Jeg synes selv, jeg er fingernem, men er bange for at gøre noget
forkert, når det gælder motoren - Den skal bare være 100% i orden, den skal
fungere, når man har brug for det.

Derfor håber jeg på gode råd fra gruppen. Jeg er i gang med at lave en
vejledning, som jeg kan gå frem efter - Måske til glæde for andre, der også
vil prøve selv. Det koster immervæk ca. 1000 kr. at få et firma som f.eks.
Albertsen & Holm til at gøre det (uden materialer)

Kender gruppen måske andre, som kan gøre det billigere (min båd ligger i
Holbæk)

Jeg har lagt udkastet til vejledningen ud på denne hjemmeside:
www.eagleband.dk/vinterkonservering

Hvis vi ejere af MD6 eller andre interesserede i fællesskab kan lave en god
detaljeret spiseseddel til fremgangsmåden, ville det glæde mig meget.

Med sejlerhilsen

Jørgen Holmgaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-11-03 17:25

Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm. Den har jeg selv lavet i
samme situation og har løbende udbygget den med de kommentarer jeg har
modtaget.

Jeg tror ikke modllen af diaselmotor betyder andet end lidt på billederne.
det er det sammen man skal gøre på alle modeller (næsten).

Bjarke

Fra : Karsten

Dato : 05-11-03 21:26

Et lille tip til din vejledning:
Hvis man skiftet olien når båden tages op kan man med fordel undlade
at fylde helt op til MAX. Istedet efterfylder man i foråret lige før
motoren startes første gang. Hermed opnår man at der er olie oppe ved
ventil løfterne med det samme istedet for at det først skal pumpes op.

Angående oliesugere:
Køb den dyrere (kugleformede) suger!!!!!!!!!!
Jeg har i flere år kæmpet med den lille, som du viser på dine fine
illustrationer. Da den ikke kunne mere ofrede vi så den større model.
Det er absolut en af de bedste investeringer jeg har lavet! Den suger
uden problemer kold olie op, hvilket ellers (som du skriver) er næsten
umuligt med den lille pumpe.
Den er alle pengene værd.

Karsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-03 00:59

Det prøver jeg at indarbejde ved lejlighed. Tak

Bjarke