Her må jeg lige blande mig
)
Skal det gøres ordentligt, så skal såvel gelcoat som glasfiber slibes væk i
en jævn "skråning" så der helt inde ved hullet er en helt tynd og skarp
kant.
Denne skråning skal have en størrelse på mindst 10 x materiale tykkelsen.
Altså hvis skroget er massivt og måske 8 mm tykt. så skal der fra minimum 80
mm afstand slibes ned, så skrogtykkelsen aftager til 0 inde i midten (håber
det er forståeligt!!!).
Så lægger man en plade (beklædt med plastik pose, eller endnu bedre lidt
formika som har fået en gang voks) over hullet indvendigt i skroget (hvor
man ikke har slebet noget væk).
Derefter fyldes hullet op fra ydersiden med glasfiber måtte i stadig større
"skiver" og selvfølgelig mættet med polyester. På den måde får man en 100 %
sikker lukning, i den rigtige skrog tykkelse og slibe/spartel arbejdet
bliver efterfølgende begrænset.
På indersiden fjerner man efter hærdningen pladen, og sliber gelcoaten ned i
et passende område (typisk mellem de skotter hvor reparationen er foretaget)
så man kan påføre ny gelcoat. Derved bliver reparationen "usynlig".
Hele denne operation kræver selvfølgelig varme, men meget kan klares lige
før søsætning til foråret med en pressenning om den del af skuden hvor
arbejdet skal foretages, lidt isolering på indersiden af skroget, og en
varmeblæser på i 1½ døgn
Hilsen John