ratepension
Fra : P. Sørensen

Dato : 14-04-01 12:53

Jeg forstår ikke helt, hvad fidusen i en ratepension er - indsættes f.eks.
3000 mdl, betaler skatten (forudsat højeste personskat) ca. de 2000. FInt
nok, man har altså kun betalt 1000 for de 3000.
Men ved udbetalingen i rater beskattes jo også som personskat, og forudsat
højeste marginalskat igen, så får man altså kun 1000 ud af en rate på
000 - de 2000 betales til skattefar (forudsat uændret skattelovgivning).
Så man kunne lige så godt have lagt pengene under hovedpuden i de år, man
opsparede i ratepension (bortset fra renterne)
Eller har jeg overset noget??
P sørensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-04-01 18:51

P. Sørensen <ps@vestnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ad83a36$0$5726$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]
> Så man kunne lige så godt have lagt pengene under hovedpuden i de år, man
> opsparede i ratepension (bortset fra renterne)

Du har ikke overset noget, men:
1: ikke alle har højeste marg. skat som pensionist
2: beskatningen af rente m.v. i pensordninger er kun 15 pct. mod fra 33 pct. til
60 pct. af frie midler.
Derfor kan ratepension være udmærket.

Hertil kommer at dine arvinger er sikre på at få resten af din opsparing, hvis
du skulle glide for tidligt. I en forsikringsordning går den til de forsikrede,
der lever længst.

Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Søren Petersen

Dato : 08-10-01 08:51

"P. Sørensen" <ps@vestnet.dk> wrote in message
Jeg forstår ikke helt, hvad fidusen i en ratepension er.

"Fidusen" ved en ratepension er, at du sparer op (og dermed får renter) af
de penge du skulle have afleveret til "skattefar".

Opsparingen sker typisk mens du har en høj indkomst du betaler topskat af.

Ved udbetalingen, der sker løbende over en årrække, er din indtægt
sandsynligvis ikke så stor at du skal betale topskat af det hele beløbet -
derved sparer du en del i skat.

Du skal dog overveje at udnytte muligheden for opspsaring på kapitalpension
først.
Her får du samme fordele, men skal kun p.t. betale 40% i skat ved udløb.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-10-01 11:45

"Søren Petersen" wrote:
klip

> Du skal dog overveje at udnytte muligheden for opspsaring på kapitalpension
> først.
> Her får du samme fordele, men skal kun p.t. betale 40% i skat ved udløb.

Nej, ikke mere.
Der er ikke fradrag i topskat for indskud på kapitalpension.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 08-10-01 20:53

"Erik G Christensen"
skrev
SNIP
> Der er ikke fradrag i topskat for indskud på kapitalpension.
***************'
Korrekt - heraf kan grundreglen konkluderes:
Betales der topskat, bør der oprettes ratepension.
Betales der ikke topskat, bør der oprettes kapitalpension.
Generelt bør en bank"rådgiver" tages med på råd, da der så kan vejledes om
indskuddet, konsekvenser kan beregnes og evt. supplerende forsikring kan
tegnes (og derved også del-finansieres af skattevæsenet).

--

/Jens S., Esbjerg
Internetbank-mistroisk fordi:

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-10-01 21:31

"Søren Petersen" <dsl47673@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9prm8l$2eb$1@sunsite.dk...

> "Fidusen" ved en ratepension er, at du sparer op (og dermed får renter) af
> de penge du skulle have afleveret til "skattefar".

Dette er ikke korrekt. Dit nettoindskud og skattevæsenets bidrag til indskuddet forentes i samme omfang.

Indskyder du 50.000 kr. og har du en marginalskattepct. på 50 pct. er dit nettoindskud 25.000 kr. og skattens bidrag er 25.000 kr. Efter nogle år er indskuddet vokset til 100.000 kr. Hvis din skattepct. fortsat er 50 bliver både skatten skatten og det udbetalte beløb 50.000 kr. Altså samme forrentning.

Fordelene ved pensionsopsparing kan være lavere skattesats på udbetalingstidspunktet end ved indbetalingen. Hertil kommer lavere løbende beskatning af afkastet.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-10-01 22:05

Poul Christensen wrote:

> Fordelene ved pensionsopsparing kan være lavere skattesats
>på udbetalingstidspunktet end ved indbetalingen. Hertil kommer
>lavere løbende beskatning af afkastet.

Forskellen i den løbende beskatning vil være den væsentligste,
hvis løbetiden er tilstrækkelig lang.

Afkast beskattes med 15% i pensionsordninger, og fra 0% (få muligheder)
og op til ca 65 % udenfor pensionsordning.