Hubertusjagt i dyrehaven
Fra : Anet

Dato : 03-11-03 17:23

Jeg har første gang nogensinde været i dyrehaven og se Hubertusjagt. Det var
faktisk min mand der vildt gerne ville ind og se det, og jeg var så ikke sen
til at få hoppet ind i bilen og afsted det gik. Først gik vi gennem en del
af dyrehaven og flere af dådyrene var næsten helt tamme. En ung dådyr kom
gående hen imod mig og ligesom tiggede lidt brød eller noget andet lækkert.
Den stod helt stille bare nogle meter foran mig og stod længe og bare
kiggede nysgerrigt på mig. Vi kom ind og hørte velkomsttalen af masteren
Michael Jordan. Michlael Jordan red i år på en lånt hest fordi hans gamle
jagthest på vist de tyve år ikke var til mere og, at den nye hest han havde
til jagter ikke var stabil nok til at tage med på noget så ærefuldt som at
ride master ved en Hubertusjagt. Der var en helt vildt dejlig stemning og
hestetramp og ryttere med forventningsfulde ansigter. Flere var derinde som
tilskuere med store flotte gamle hestevogne. Især en hestevogn var meget
meget flot. Det var en stor vogn med folk på kuskesædet som var klædt i
rigtige kørekapper og hatte og hestene der trak den store flotte vogn var 4
smukke friesere. Mange ryttere var også inde med deres heste og følge med
fra hesteryg når deltagerne på jagten kom susende over naturspringene. At se
så mange spring som muligt er kun ladsiggørlig hvis man går en hel masse. Vi
fik vist trasket en 10-12 kilometer på de timer vi var i dyrehaven. Vi fik
set en del af springene og det vigtigste af alle springene er jo som bekendt
Magasindammen. Vi stod på forreste række ved vandet og fik det hele med.
Sikke et flot syn. Der var sort af mennesker og vi stod som sild i en tønde
helt forrest ved vandet. Op af bakken op mod Emitageslottet stod der i
tusindvis af mennesker og nød det flotte syn. Alle ryttere var i røde jakker
og det så helt fantastisk ud når feltet kom galoperende i en lang række to
og to. Det var flot at ponyerne skulle springe nogle af de samme spring som
de store heste skulle. Dog var der nogel spring hvor de var undtaget eller
en lettere ende at springe i hvor det ikke var så højt. Så endelig efter
flere timer syntes vi så kom opløbet. Det blev godt nok redet alt hvad
remmer og tøj kunne holde. Hold da op hvor hovslagene genlød i luften og
hestene susede afsted. Hele dagen var vi heldige at vejret var godt og det
var nok så også derfor at der var så mange mennesker der havde fundet vej
til dyrehaven denne søndag. På vejen ned til bilen gik vi forbi det sted som
hedder Fontunens rideskole eller klub eller hvad det nu var. Vi stak som så
mange andre mennesker lige hovedet indenfor og så hestene. Det var godt nok
små forhold der hvor vi kiggede ind. En boks skulle man igennem en anden
boks for at komme ind i den bageste boks. I en lille bitte stald var der 4
spiltove som ikke var særlig store men det er nok beregnet til ponyer vil
jeg tro. Men der var pænt muget og fejet og hestene så fine ud syntes jeg.
Der stod en lille gruppe af ponyer uden foran bundet til striglebomme
opsadlet og det hele. Det er jo ganske interessant at se andre ridesteder
end dem hvor man normalt har sin gang i ens eget område. Da vi så kom hjem
satte vi os ned og så hele Hubertusjagten som vi havde optaget på video. Det
var sjovt at have været derinde og så komme hjem og se det igen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-11-03 13:00

Jeg ville også godt have været derinde, det har jeg faktisk aldrig prøvet,
men arbejdet skal jo passes......måske til næste år. Men nu ved jeg da hvor
hyggelig en tur man kan få ud af det

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 04-11-03 23:13

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa79913$0$27371$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg ville også godt have været derinde, det har jeg faktisk aldrig prøvet,

Ja også mig, jeg ville have elsket at komme derover , men da jeg så hvor
mange mennesker der var (og ingen plads ved vandgraven) så var jeg knapt så
ked af ikke at komme med :)

Vh Matilde

Fra : Anet

Dato : 05-11-03 15:18

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja også mig, jeg ville have elsket at komme derover , men da jeg så hvor
> mange mennesker der var (og ingen plads ved vandgraven) så var jeg knapt

> ked af ikke at komme med :)
>
> Vh Matilde

(klip)

Vi var heldige at stå på første parket ved Magasindammen. Men vi blev lidt
chokede da vi vendte os om for at gå for der var sort af mennesker op af
bakken mod Emitageslottet. Magasindammen ligger lige bag og neden for
Emitageslottes.

--
~ Hilsen
Annette ~