Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Overførsel til Tyskland
Fra : Søren Nielsen

Dato : 03-11-03 16:59

Jeg overførte for nyligt et beløb til USA, hvor jeg af min bank blev
opkrævet et gebyr på 60 kr.

Nu står jeg overfor at skal overføre et beløb til Tyskland, som jo er et
EU-land, men her skal jeg i følge min bank også betale et gebyr på 60
kroner.

Tyskeren som jeg skal overføre pengene til skriver følgende:

>This fee is purely illegal, all EU members bank´s have to make EU transfers
same price like domestic transfers since July 1st.

>Anything else is pure lies.
>Only thing is that you have to transfer via BIC/IBAN system.
>My sister in law in France wanted to send some money and they asked her 17
EUr of fees illegally.
>I asked my banker, he suggests to change the bank.

Jeg har kigget lidt i nogen nyhedsgrupper og fundet frem til følgende:
Der er kommet nye eu regler (vist per 1/6) i år der kræver at banker
sænker deres gebyrer for transaktioner indenfor EU til samme niveau som
indenfor landet. Ikke alle banker lever op til det endnu. F.eks tager
sydbank 15kr for en overførsel i euro ligegyldigt om modtageren bor i
danmark eller tyskland.

Er det mig der er forkert på den, eller burde det være billigere for mig at
overføre til Tyskland end til USA, i og med at bankerne skal tage det samme
beløb for overførsel af beløb til Tyskland som de skal tage for overførsel
af beløb indenfor DK's grænser?
Godt nok har jeg hørt om vekselgebyr, men jeg synes stadig det ser lidt
mystisk ud.

Hilsen
Søren Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 04-11-03 00:16

> [...]
> som indenfor landet. Ikke alle banker lever op til det endnu. F.eks
> tager sydbank 15kr for en overførsel i euro ligegyldigt om modtageren

Sydbank tager jo netop det samme gebyr for euro indelands som indenfor
eu. At gebyret er højere for euro end kroner er afaik også ok, da
omtalte lov afaik kun gælder for transaktioner i euro.

Jeg har også for nyligt været ude for at en tysk bank tog 10 euro i
gebyr for at modtage "mine penge" - så du har også ret i at ikke alle
banker har rettet ind endnu....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid