Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Overførsel til Tyskland
Fra : Søren

Dato : 03-11-03 16:51

Jeg overførte for nyligt et beløb til USA, hvor jeg af min bank blev
opkrævet et gebyr på 60 kr.

Nu står jeg overfor at skal overføre et beløb til Tyskland, som jo er et
EU-land, men her skal jeg i følge min bank også betale et gebyr på 60
kroner.

Tyskeren som jeg skal overføre pengene til skriver følgende:

>This fee is purely illegal, all EU members bank´s have to make EU transfers
same price like domestic transfers since July 1st.

>Anything else is pure lies.
>Only thing is that you have to transfer via BIC/IBAN system.
>My sister in law in France wanted to send some money and they asked her 17
EUr of fees illegally.
>I asked my banker, he suggests to change the bank.

Jeg har kigget lidt i nogen nyhedsgrupper og fundet frem til følgende:
Der er kommet nye eu regler (vist per 1/6) i år der kræver at banker
sænker deres gebyrer for transaktioner indenfor EU til samme niveau som
indenfor landet. Ikke alle banker lever op til det endnu. F.eks tager
sydbank 15kr for en overførsel i euro ligegyldigt om modtageren bor i
danmark eller tyskland.

Er det mig der er forkert på den, eller burde det være billigere for mig at
overføre til Tyskland end til USA, i og med at bankerne skal tage det samme
beløb for overførsel af beløb til Tyskland som de skal tage for overførsel
af beløb indenfor DK's grænser?
Godt nok har jeg hørt om vekselgebyr, men jeg synes stadig det ser lidt
mystisk ud.

Hilsen
Søren Wøhlk

Fra : Britt Malka

Dato : 03-11-03 17:48

On Mon, 3 Nov 2003 16:50:47 +0100, "Søren" <sn1009@ofir.dk> wrote:

> [...]
>beløb for overførsel af beløb til Tyskland som de skal tage for overførsel

Jeg mener kun, at reglen gælder for de lande, der har euroen, og
Danmark stemte jo nej

Vi andre (bor i Frankrig) kan ganske rigtigt udveksle checks og
overførsler enten ganske gratis eller meget billigt. (Checks er
gratis)
--
Britt Malka
Vind en nyhedstitel (hemmelig) fra Bog&Idé - www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Fra : Hans

Dato : 04-11-03 00:45

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener kun, at reglen gælder for de lande, der har euroen, og
> Danmark stemte jo nej

Korrekt Danmark vil jo ikke være med i Euro'en derfor gebyrer til alle danskerne !

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-11-03 20:25

On Tue, 4 Nov 2003 00:44:48 +0100, "Hans" <Hbolten@ofir.dk>
wrote:

>"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

>Korrekt Danmark vil jo ikke være med i Euro'en derfor gebyrer til alle danskerne !

Det rigtigt, men Danmark er alligevel underlagt samme regel.
Det er nemlig ikke en regel om EURO-overførsler men om
EU-overførsler. Der er dog visse betingelser der skal være
opfyldt.

Beløbet skal være under en vis størrelse. Jeg mener det er
modværdien af 12.500 Euro
Der skal være angivet en BIC-kode. Kaldes også SWIFT-kode
Kontonummeret skal være anført i IBAN-format
Afsender og modtager skal hver især afholde egne
omkostninger

Hvis dette er opfyldt er der tale om en EU-betaling

/Knud

Fra : Britt Malka

Dato : 04-11-03 21:14

On Tue, 04 Nov 2003 20:25:23 +0100, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Det rigtigt, men Danmark er alligevel underlagt samme regel.

Nej, ikke helt, som det vil fremgå...

> [...]
>Afsender og modtager skal hver især afholde egne
>omkostninger
>
>Hvis dette er opfyldt er der tale om en EU-betaling

Hvis der er tale om en overførsel i euro, må pengeinstitutterne ikke
tage mere i gebyr, end hvis der var tale om en overførsel inden for
landets grænser. I Frankrig, som er et euroland, er der ingen
minimumsgrænse. Jeg ved, at der heller ikke er det i Spanien, og mit
gæt er, at det gælder for de øvrige lande, der er med i euroen
ligesåvel.

Hvis jeg overfører penge til en spansk bank, koster det mig et gebyr.
Modtageren betaler intet.

Hvis en dansker overfører penge til mig, koster det danskeren et
gebyr, men det koster også mig et temmelig stort gebyr at modtage
pengene, fordi Danmark ikke er euro-land.

Så enkelt er det - uanset beløbsstørrelse.

Fra : Martin Sand.

Dato : 04-11-03 23:11

Britt Malka wrote en masse ælv:
> Jeg mener kun,

Mener? Gætter du?

> Vi andre (bor i Frankrig) kan ganske rigtigt udveksle checks

Tillykke

/Martin

Fra : Britt Malka

Dato : 05-11-03 12:23

On Tue, 4 Nov 2003 23:11:26 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Mener? Gætter du?

Nej, i så fald ville jeg have skrevet det mere præcise: Jeg gætter på,
at reglen kun gælder i euro land.

Når jeg skriver, at jeg mener, at det er tilfældet, så er det fordi
jeg har fået det at vide, men at jeg ikke kan stå 100 % inde for det.

>Tillykke

Tak.

Fra : Martin Sand.

Dato : 05-11-03 15:34

Britt Malka wrote:
> Når jeg skriver, at jeg mener, at det er tilfældet, så er det fordi
> jeg har fået det at vide, men at jeg ikke kan stå 100 % inde for det.

Og jeg MENER at jeg har hørt det modsatte... hvor langt er vi så nået, når
vi blot refererer til noget vi har hørt rundt omkring? Dette er jo ikke
hovedbanegården!

/Martin

Fra : Britt Malka

Dato : 06-11-03 01:17

On Wed, 5 Nov 2003 15:34:03 +0100, "Martin Sand."
> [...]

>vi blot refererer til noget vi har hørt rundt omkring? Dette er jo ikke

1) Hvorfor farer du over mig, fordi jeg bruger ordet "mener"? Er det
bedre at lyde oppustet sikker på noget, man ikke er sikker på?
2) Hvorfor bemærkninger som "Dette er jo ikke hovedbanegården"?
3) Ønsker du svar, eller vil du hellere fortsætte med at være
agressiv?
4) Hvor mener du, at have hørt det modsatte fra?

Bemærk, at jeg mente ikke at have hørt det. Jeg havde hørt det, men
jeg har ikke selv undersøgt det og kan derfor ikke stå 100 % inde for
pålideligheden. Min kilde er min bank.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-11-03 19:33

On Wed, 05 Nov 2003 11:22:39 GMT, news@foxladi.com (Britt
Malka) wrote:

>Nej, i så fald ville jeg have skrevet det mere præcise: Jeg gætter på,
>at reglen kun gælder i euro land.

Jeg syntes at der er lidt for meget gætteri i denne tråd.
Den regel som trådte i kraft pr. 1. juli 2003 omfatter
EU-overførsler - altså grænseoverskridende overførsler
indenfor EU men er ikke begrænset til Euro-overførsler.

/Knud

Fra : Britt Malka

Dato : 10-11-03 15:32

On Sun, 09 Nov 2003 19:33:00 +0100, Knud Berggreen
> [...]

>EU-overførsler - altså grænseoverskridende overførsler
>indenfor EU men er ikke begrænset til Euro-overførsler.

Da du ikke gætter, kan du så henvise til en paragraf/link på nettet?

I så fald skal jeg have fat i de franske banker, der tager gebyr for
overførsler fra Danmark, idet de siger, at det gør de, fordi der er
tale om ikke euro-lande.

Fra : anders majland

Dato : 12-11-03 11:37

> Da du ikke gætter, kan du så henvise til en paragraf/link på nettet?

Det vil jeg også gerne have - Sproget må meget gerne være engelsk eller
tysk

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Devilicious

Dato : 04-11-03 07:08

"Søren" <sn1009@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu står jeg overfor at skal overføre et beløb til Tyskland, som jo er et
> EU-land, men her skal jeg i følge min bank også betale et gebyr på 60

Tyskeren er ikke rigtig klog, da Danmark ikke har euroen. Men du kan stadig
bede banken om at få lavet en 'EU-payment'.
Den er som regel billigere, men kræver at betalingen er til en euro-land, at
betalingen er i euro, at du skaffer valid SWIFT og IBAN kode, og at
betalingen er inden for visse beløbsgrænser (mener det er noget maks. eller
minimum 2000 euro).

Dette bør din bank oplyse dig på eget initiativ.

-dev

Fra : Britt Malka

Dato : 06-11-03 01:31

On Tue, 4 Nov 2003 07:08:09 +0100, "Devilicious"
<Magickemi@hotmail.com> wrote:

>Men du kan stadig bede banken om at få lavet en 'EU-payment'.

Ved du, om modtager så skal betale for overførslen?

I Frankrig skal vi nemlig betale for at modtage en overførsel af penge
fra ikke-eurolande, og derfor er det dyrt at modtage penge fra Danmark
eller Sverige, men måske undgår man de med sådan en "EU-payment"?

Fra : Devilicious

Dato : 06-11-03 02:03

> [...]
> fra ikke-eurolande, og derfor er det dyrt at modtage penge fra Danmark
> eller Sverige, men måske undgår man de med sådan en "EU-payment"?

Nej, det undgår man (næsten) helt sikkert ikke. Som en anden nævnte, er det
en betingelse, at afsender afholder udgifterne hos sin bank, og modtager hos
sin bank. Så ved mindre det for modtager er gratis at modtage udl.
overførsler, koster det ham/hende en del af beløbet. Jeg kender ikke
umiddelbart til et pengeinstitut - indenlandsk som udenlandsk - som ikke
tager et gebyr for modtagelse af penge fra et land uden for EU. Men man kan
måske forhandle sig frem til en aftale med banken om gebyrfrihed, hvis man
modtager mange, og man er villige til at "betale" for det på anden vis.

-dev

Fra : Britt Malka

Dato : 06-11-03 10:13

On Thu, 6 Nov 2003 02:03:03 +0100, "Devilicious"
> [...]

>modtager mange, og man er villige til at "betale" for det på anden vis.

Åh, ja, det var måske en idé Vi har en flink bankmand her. Tak for
tippet.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-11-03 19:28

On Thu, 06 Nov 2003 00:31:06 GMT, news@foxladi.com (Britt
Malka) wrote:

> [...]
>fra ikke-eurolande, og derfor er det dyrt at modtage penge fra Danmark
>eller Sverige, men måske undgår man de med sådan en "EU-payment"?

Har du modtaget penge fra Danmark og Sverige efter 1. juli i
år og er de sendt med korrekt BIC kode og IBAN kontonummer?
Hvis ordregiveren har sendt dem med disse informationer samt
angivet at afsender betaler egne omkostninger og modtager
betaler sine bankomkostninger så er der tale om en
EU-overførsel.

/Knud

Fra : Britt Malka

Dato : 10-11-03 15:35

On Sun, 09 Nov 2003 19:27:46 +0100, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Har du modtaget penge fra Danmark og Sverige efter 1. juli i
>år og er de sendt med korrekt BIC kode og IBAN kontonummer?

Nej, for jeg har netop frabedt mig overførsler fra Danmark og Sverige.
Da jeg sidst modtog en overførsel fra Sverige i Lån&Spar Bank, betalte
jeg 60 kroner for at modtage 200. Afsenderen HAVDE givet besked på, at
han afholdt alle omkostninger. Vil lige præcisere endnu engang, at det
var inden 1. juli.

Det gav mig ikke ligefrem lyst til at eksperimentere.