Sorg til glæde vendt
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-11-03 16:30

Med kvalificeret bistand fra Hans Martin Laustsens kyndige hånd, lykkedes
det i dag at genskabe filen der forsvandt.
Ved første øjekast indeholdt den sølle 18 poster, men da H.M.L havde tryllet
lidt, tonede alle 7999 poster frem på skærmen. ;..-)))
Tak til Laustsen, nu kan jeg sove igen.
Venlig hilsen,
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 17:14

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved første øjekast indeholdt den sølle 18 poster, men da H.M.L havde
> tryllet lidt, tonede alle 7999 poster frem på skærmen. ;..-)))

Jeg har ikke en pind forstand på det nævnte program, men kan man ikke tage
sikkerhedskopier undervejs?

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-11-03 19:27

> Jeg har ikke en pind forstand på det nævnte program, men kan man ikke tage
> sikkerhedskopier undervejs?
>
> PEJ

*************
Jo, og jeg skylder måske en forklaring:

Efter at anden person har læst korrektur på Ft.1845 Helsingør, var jeg igang
med at rette meldte fejl.
Undervejs opdagede jeg at der var en del "snavs". (Tekst der var for lang så
den blev bidt over, - mærkelige tegn der havde indsneget sig, og så videre)
så jeg besluttede at kontrollere hver eneste post forfra, da jeg også selv
havde fundet en del der kunne rettes ved sammenligning med andre Ft'er.

Jo, jeg _havde_ taget en sikerhedskopi ind imellem, men læsningen gik meget
hurtigt fremad, og pludselig var der måske 1000 poster der ikke lige var med
på sikkerhedskopien.

Den 2. november om aftenen, da jeg ville rette den sidste post inden dagens
sikkerhedskopi, brød _WinKip_ sammen, og til min store overaskelse var filen
pludselig på 18 - skriver atten poster.

Skidt med programmet, jeg kunne da hente et nyt, men af 7999 poster var der
18 tilbage.

Selvfølgelig kunne jeg da begynde at lede disse fejl frem igen, men ærligt
talt, nu fik jeg hjælp til ikke bare at få WinKip på skinner igen, men også
filen blev genskabt.

Men jeg har lært af det.
Flemming.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 04-11-03 14:14

On Mon, 3 Nov 2003 19:26:38 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@mail.dk> wrote:

> [...]
>havde fundet en del der kunne rettes ved sammenligning med andre Ft'er.

Typisk for crosslinking av det underliggende filsystem. Deler av
rester av programvare på maskinen og evt. uvedkommende tekster har
blitt del av filen.
Den slags har opp gjennom årene fått mange PC-brukere til å rive seg i
håret mer enn en gang. En svakhet i det underliggende DOS som stokker
om på hele filpartisjonen hvis strømmer går mens du arbeider med
filereller noe annet uforutsett skjer. Skaden kan ligge latent i
filsystemet i lange tider og først dukke opp i de mest sære
forbindelser.
En jevnlig kjøring av scandisk eller chkdsk (NB, IKKE VIRUSSJEKK!!!)
kan forhindre slike katastrofer i å skje, katastrofer som de fleste
bortforklarer med virusangrep og diverse diffuse forklaringsmodeller
hvor realiteten i virkeligheten sjuskete diskvedlikehold.

Ukentlig scandisk oppfulgt med defragmentering er en god sikkerhet mot
den slags katastrofer.

Under 2000/XP går du inn i Windows utforsker/Explorer og trykker på
den disk du vil sjekke tilstanden på, f.eks. C.Gå så til
egenskaper/properties og velg Verktøy/Tools, og deretter
Feilsjekking/Error-Checking. Skal man i tillegg sjekke kvaliteten på
harddisken (bør gjøres 2-3, kanskje opp til 6 ganger i året) så
krysser man av det, man får en melding om at dette kun kan foretas
under oppstart av maskin pg: rettighetsproblem, så restarter man
maskin og lar dette gå(Fulltest tar innpå et halvt døgn eller mer med
dagens 40Gb disker eller mer, mens normal sjekk tar bare noen få
minutter)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-11-03 17:57

Mon, 3 Nov 2003 16:30:29 +0100, skrev Flemming Svendsen:

> [...]
>Ved første øjekast indeholdt den sølle 18 poster, men da H.M.L havde tryllet
>lidt, tonede alle 7999 poster frem på skærmen. ;..-)))

Hans Martin Laustsen opererer mest i baggrunden, men rigtig mange har
gennem årene nydt godt af hans færdigheder og tjenstvillighed. Vi
burde la' hatten gå rundt og gi' ham en sixpack X-mas ved lejlighed.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Steven

Dato : 03-11-03 20:47

> [...]
> gennem årene nydt godt af hans færdigheder og tjenstvillighed. Vi
> burde la' hatten gå rundt og gi' ham en sixpack X-mas ved lejlighed.

Den er jeg helt med på! Hvortil skal jeg sende min sixpack X-mas?
Medsender også gerne et af de nye ark med julefrimærker.

Det er så dejligt at høre om de mennesker, der er i stand til at hjælpe,
trylle og hjælpe andre med alle de ærgerlige problemer, der altid opstår
undervejs. Thank God they are there!

Med venlig hilsen

Steven