Q: fra TDC til tele2adsl - IP-løsning mv
Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 03-11-03 08:56

Hej

Vi skal i vores kollektiv skifte internet abb. og vil i den forbindelse
vælge "den rigtige løsning"

Vi har oftest 8 maskiner på net, og ved særlige festlige lejligheder op til
16 (- det fungerer ved at kombinere flere switche)

Vi vil gerne have muligheden for at opsætte en FTPserver

Spørgsmål:
Skal vi vælge "faste" IPadd. eller dynamiske (og hvorfor - og i tilfælde af
faste, skal vi så have 16...) ?
Vil vi uden videre kunne udbygge/supplere med wireless?

MVH

Thomas

Fra : Lars Christensen

Dato : 03-11-03 10:08

"Thomas Lund Madsen" <thomas_tlm@hotmail.com> wrote in

> [...]
> tilfælde af faste, skal vi så have 16...) ?
> Vil vi uden videre kunne udbygge/supplere med wireless?

Hvad enten I vælger fast eller dynmisk adresse, så skal I bruge en router
til at dele trafikken. Routere (kig efter bredbåndsroutere på f.eks. edb-
priser) bruges til at dele én enkelt IP-adresse (på internetsiden) til
mange adresser på lokalnet-siden.

Routeren kan endvidere normalt sættes op til at forwarde alle indkommende
anmodninger til en bestemt adresse på indersiden. Det er det I har brug
for i forbindelse med jeres FTP-server. Kig her efter ord som DMZ og
SERVER i beskrivelsen af routeren.

Mht. fast eller dynamisk adresse, så er det nemmere at huske adressen på
jeres FTP-server (set fra internettet), hvis I benytter en fast IP-
adresse.

mvh
Lars Christensen

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 10:39

"Lars Christensen" <lars@sjgnksjdf_perseus.dk> skrev i en meddelelse

> Mht. fast eller dynamisk adresse, så er det nemmere at huske adressen på
> jeres FTP-server (set fra internettet), hvis I benytter en fast IP-
> adresse.

Dhcp adressen er jo fast sålænge man beholder samme MAC adresse..., så det
gør vel ikke den store forskel ?

Det er derimod nemmere at huske et domænenavn end en ip adresse, men
dommænet kan jo ligge på en hvilkensomhelst public ip.....

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-03 11:47

On Mon, 3 Nov 2003 10:38:57 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Dhcp adressen er jo fast sålænge man beholder samme MAC adresse...,

Ja, som udgangspunkt, bør DHCP-serveren tildele den samme adresse
til samme klient, så længe den kan det. Men det er jo ikke *helt*
det samme som 'statisk'.

> så det gør vel ikke den store forskel ?

Nogle udbydere skifter bevidst kundernes (dynamiske) adresser ind
imellem, for at positionere produkterne i et segmenteret marked.

-A

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 12:21

> Nogle udbydere skifter bevidst kundernes (dynamiske) adresser ind
> imellem, for at positionere produkterne i et segmenteret marked.

Har du eksempler ? (hvilken udbyder skal man undgå)

Som jeg læser mange post`s angående netop det emne skriver mange jo at de
har haft samme ip i årevis, selvom det er dhcp adresser.

Jeg kan godt se du har en pointe, men giver det ikke mere abejde til
udbyderen end bare at lade den køre ?
De skifter jo når der kommer ny macadresse på linien.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-03 21:41

On Mon, 3 Nov 2003 12:21:16 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Har du eksempler ? (hvilken udbyder skal man undgå)

Det spørgsmål kan jeg ikke besvare her.

> Som jeg læser mange post`s angående netop det emne skriver mange jo
> at de har haft samme ip i årevis, selvom det er dhcp adresser.

Som sagt er der ikke noget som helst i vejen for, at en 'statisk'
(A.K.A. "fast") IP-adresse tildeles med DHCP (eller IPCP, hvis
der er tale om en PPP-løsning).

> Jeg kan godt se du har en pointe, men giver det ikke mere abejde til
> udbyderen end bare at lade den køre ?

Nej. (Man har teknik til at gøre det).

> De skifter jo når der kommer ny macadresse på linien.

Ikke nødvendigvis. Jeg bliver fx tildelt min adresse udfra mit
PPP user id og password. Og selv når man kører DHCP, kan adressen
godt tildeles fx udfra den (logiske) port, man er forbundet til.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens