HvorHvem
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 00:58

Det undrer mig,
at der i Kandu' s slægtsforskning er 4-5 gange flere videnskabelige
indlæg end almindelige spørgsmål.

Så, hvornår stiller man et spørgsmål? Hvornår skriver man et nyhdsbrev??

Ser vi på hovedparten af de sidste er der meget få med
slægtsvidenskabelig nytænkninng.

Og man fornemmer at nogle har "formandsposter" de skal forsvare.
Hvem kan give et overblik over hvem der repræsenterer hvilke
slægtsforsknings foreninger???

Og hvorfor skal nyheds indlæg gentages gang på gang????
Sikke en gang multibel mudderkastning der hurtigt kan opstå.

Svend, almindelig amatør slægtsforsker.

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-03 09:10

"svendgiversen" <svendgiversen.news@kandu.dk> skrev Sun, 02 Nov 2003
23:57:56 GMT

>Det undrer mig,
>at der i Kandu' s slægtsforskning er 4-5 gange flere videnskabelige
>indlæg end almindelige spørgsmål.

Og det undrer mig endnu mere, at indlæg skrevet via Kandu ofte kommer
både 2 og 3 gange her i nyhedsgruppen. Ofte virker det som hverken Kandu
eller deres brugere er helt klar over hvad det egentlig er de har fat i.

Det kan brugerne jo så ikke gøre for, men det understreger det uheldige
i den måde Kandu fungerer på.

>Så, hvornår stiller man et spørgsmål? Hvornår skriver man et nyhdsbrev??

Man stiller et spørgsmål hvis der en noget man er i tvivl om.

Og man skriver et svar til andres indlæg hvis man har noget at tilføje.

Problemet er, at Kandu er en mærkelig sammenblanding af lokale debatfora
og Usenet. Og Kandu har tilsyneladende ikke informeret deres brugere
ordentlig (om informeret overhovedet?) om feks. hvad Usenet er for en
størrelse.

Hovedparten af Kandus brugere er tilsyneladende slet ikke klar over, at
nogle af deres indlæg ryger ud på det verdensomspændende Usenet, og
mange står ligeså uforstående overfor de indlæg de modtager derfra.

Efter min mening burde den sammenblanding af web-baserede diskusionsfora
og så Usenet som Kandu praktiserer overhovedet ikke være mulig. Men det
er det jo nu engang, og så må vi jo se at få det bedst mulige ud af det.

Men jeg vil helt klart anbefale, at hvis man ønsker at bruge Usenet, så
kan man ligeså nemt og langt bedre gå direkte til kilden - nemlig ved at
abbonere på denne nyhedsgruppe (og evt. også andre der matcher ens
interesser) direkte hos sin Internetudbyder.

Men på den anden side, og uanset om du skriver via Kandu eller direkte
til gruppen, så er du i din gode ret til stille de spørgsmål du har lyst
til, og til at komme med de kommentarer du har lyst til sålænge det
ligger indenfor gruppens een gang vedtagne emneområde.

>Og hvorfor skal nyheds indlæg gentages gang på gang????
>Sikke en gang multibel mudderkastning der hurtigt kan opstå.

Det skal de i princippet heller ikke, kun nogle få linier af det man
reelt svarer på skal gentages. Og så skal svaret naturligvis komme efter
spørgsmålet - det er jo ikke Jeopardy det her.
Men desværre er det ikke alle der følger disse simple regler.

Se: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

>Svend, almindelig amatør slægtsforsker.

Arne - ditto.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-11-03 11:32

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "svendgiversen" <svendgiversen.news@kandu.dk> skrev Sun, 02 Nov 2003
> 23:57:56 GMT

> Problemet er, at Kandu er en mærkelig sammenblanding af
> lokale debatfora og Usenet.

IMHO er det netmisbrug når folkene bag kandu
http://www.betaling-forlaget.dk udnytter den almindelige brugers
manglende indsigt til at manipulere dem til at tro noget andet end
virkeligheden. Kandu-brugere narres til at være ubetalte statister i
kandu-cirkuset for bagmændnes økonomisk vinding - hvad der naturligvis
ikke er interesse i at informere om. Jo flere kandu'er jo flere
reklamekroner.
At kandu samtidigt snylter på Usenettet og dets brugerne til formålet
burde være strafbart.

> Efter min mening burde den sammenblanding af web-baserede
diskusionsfora
> og så Usenet som Kandu praktiserer overhovedet ikke være mulig.

Det er jeg meget enig i.

> Men det er det jo nu engang, og så må vi jo se at få det bedst
> mulige ud af det.

Men ikke heri - hvorfor jeg heller ikke læser disse snylte-indlæg, som
jeg simpelt hen har valgt at filtrere fra.

> Men jeg vil helt klart anbefale, at hvis man ønsker at bruge Usenet,

> kan man ligeså nemt og langt bedre gå direkte til kilden - nemlig ved
at
> abbonere på denne nyhedsgruppe

Hvad der er den eneste rette tilgang til Usenet.

Det er da vist det mest almindelige, men det udelukker vel ikke at danne
sig en mening og tilegne sig viden om det medie man benytter til
formålet.

Helt galt går det sikkert, når emnet er OT og svaret på et indlæg havner
i en helt anden gruppe, som dette, der bør diskuteres i
news:dk.admin.netmisbrug, hvorfor svar på dette indlæg havner der.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.